Csehország vasútja irigyelni való mértékben fejlődik, gondoljunk csak az államvasút Railjet szerelvényeire, vagy a feltörekvő Regiojet az ellenfeleket megalázó minőségű új személykocsiaira. Az Ausztria felé irányuló forgalom fejlesztése régóta terítéken van a Prága–Brno–Bécs–Graz tengelyen, ahol a hosszú huzavona után idén decembertől már kétóránként fognak közlekedni a Railjet vonatok. A csehek és az osztrákok azonban nem csak ezen a vonalon akarnak látványos fejlődéseket elérni, hanem Linz és Prága között is.
Az osztrák és a cseh pályavasút (az ÖBB Infrastruktur és SŽDC) megállapodást kötött, miszerint a Prága és Linz között közlekedő vonatok menetidejét a lehető legrövidebbre csökkentsék, ezzel is megkönnyítve a két nagyváros között közlekedést.
Ez a fejlesztés már nagyon is időszerű volt. Felső-Ausztria székhelyétől a cseh fővárosig jelenleg 4 óra és 56 percbe telik a vonatoknak megtenni a 294 kilométeres távolságot Freistadt, Summerau, České Budějovice és Tábor érintésével. Gyors számolgatással megkapjuk, hogy ez nagyjából 60 km/h-ás átlagot jelent – ami nehezen mondható versenyképesnek, pláne ha azt is hozzávesszük, hogy jelenleg mindössze két (illetve három) közvetlen vonat közlekedik naponta a vonalon. Linzből 11:35-kor és 15:35-kor indulnak a RegionalExpress kategóriába sorolt vonatok. Visszafelé 50%-al nagyobb a kínálat, ugyanis Prágából 5:33-kor, 9:33-kor és 13:33-kor is startol egy-egy vonat, melyek a távot 4 óra és 51 perc alatt teljesítik.
A cseh oldalon 2005 óta történtek már fejlesztések, melyek révén fél órával csökkent a menetidő, azonban az ÖBB a vonatokat sima személyvonatként közlekedteti Summerauig, ezért ott a 61 kilométeres táv megtételéhez átlagosan 1 óra és 11 perc szükséges. A sűrű megállások megszüntetésével az ÖBB szerint lehetséges lenne a Linz–Summerau táv megtétele kevesebb mint egy óra alatt, míg a Prágától az osztrák határig húzódó vonalon a 2019-2020 körül befejeződő modernizálások után a menetidő 1 óra 45 percre csökkenhet. Ezzel a teljes utazást kevesebb mint négy óra alatt le lehetne tudni.
Ez a fejlesztés már nagyon is időszerű volt. Felső-Ausztria székhelyétől a cseh fővárosig jelenleg 4 óra és 56 percbe telik a vonatoknak megtenni a 294 kilométeres távolságot Freistadt, Summerau, České Budějovice és Tábor érintésével. Gyors számolgatással megkapjuk, hogy ez nagyjából 60 km/h-ás átlagot jelent – ami nehezen mondható versenyképesnek, pláne ha azt is hozzávesszük, hogy jelenleg mindössze két (illetve három) közvetlen vonat közlekedik naponta a vonalon. Linzből 11:35-kor és 15:35-kor indulnak a RegionalExpress kategóriába sorolt vonatok. Visszafelé 50%-al nagyobb a kínálat, ugyanis Prágából 5:33-kor, 9:33-kor és 13:33-kor is startol egy-egy vonat, melyek a távot 4 óra és 51 perc alatt teljesítik.
A cseh oldalon 2005 óta történtek már fejlesztések, melyek révén fél órával csökkent a menetidő, azonban az ÖBB a vonatokat sima személyvonatként közlekedteti Summerauig, ezért ott a 61 kilométeres táv megtételéhez átlagosan 1 óra és 11 perc szükséges. A sűrű megállások megszüntetésével az ÖBB szerint lehetséges lenne a Linz–Summerau táv megtétele kevesebb mint egy óra alatt, míg a Prágától az osztrák határig húzódó vonalon a 2019-2020 körül befejeződő modernizálások után a menetidő 1 óra 45 percre csökkenhet. Ezzel a teljes utazást kevesebb mint négy óra alatt le lehetne tudni.
Rajtra kész a Prágába tartó D-Zug, azaz gyorsvonat Linz főpályaudvarán
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Tegyük hozzá, a mostani kínálat történelmi távlatokban nézve nem is olyan rossz. A 2000-2001-es menetrendkönyvet felütve például napi két pár vonatot találunk, 5 óra 14 perces menetidővel – ez majd' 20 perccel hosszabb a mostaninál. Sőt, akkoriban ezek a vonatok a kevésbé kihasznált, januártól áprilisig tartó időszakban nem is közlekedtek. Ez persze nem változtat a tényen, hogy a Bécs–Brno–Prága tengely menetrendi kínálatához képest a Linz–Prága vonal Európa elfeledett szegletének tűnik.
Ami az osztrák oldalt illeti, a közvetlen vonatok gyorsítása egy finanszírozási problémát szinte biztos felvet majd: mivel Linztől a határállomást jelentő Summerauig nincs komolyabb utasforgalmat biztosító település, a vonatok közszolgáltatásként történő megrendeléséhez számos megállót kell a menetrendbe iktatni. Ez nagyjából a jelenlegi forgatókönyv, mely az osztrák szakaszra átlagosan 1 óra 11 perces menetidőt jelent. A nemzetközi vonat piaci alapon történő közlekedtetése történhetne igazi gyorsvonatként, ám ebben az esetben az ÖBB üzleti rizikót vállal; ebben az esetben nagyjából 12-15 perccel lehetne rövidebb az osztrák szakasz.
Ami az osztrák oldalt illeti, a közvetlen vonatok gyorsítása egy finanszírozási problémát szinte biztos felvet majd: mivel Linztől a határállomást jelentő Summerauig nincs komolyabb utasforgalmat biztosító település, a vonatok közszolgáltatásként történő megrendeléséhez számos megállót kell a menetrendbe iktatni. Ez nagyjából a jelenlegi forgatókönyv, mely az osztrák szakaszra átlagosan 1 óra 11 perces menetidőt jelent. A nemzetközi vonat piaci alapon történő közlekedtetése történhetne igazi gyorsvonatként, ám ebben az esetben az ÖBB üzleti rizikót vállal; ebben az esetben nagyjából 12-15 perccel lehetne rövidebb az osztrák szakasz.
Berky Dénes