Villamosítaná vasútvonalait Izrael. Első körben egy 420 kilométeres fővonali hálózat fölé húznák ki a drótot és erre vártak ajánlatokat. A szakminisztérium szerint öt pályázó maradt versenyben.
Két és fél milliárd eurós üzlet várományosa lehet az az öt pályázó, akik versenyben maradtak az izraeli vasútvillamosítási projekt kapcsán. Az Alstom és az Afcon Holdings konzorciuma; a kínai CPRM, az spanyol Elecnor és az ugyancsak spanyol SEMI, valamint a Siemens az, aki még esélyes a komplex tenderre.
A közel-keleti ország elképzelései szerint a nyertesnek egy 420 kilométerből álló fővonali hálózaton kellene kiépíteni a 25 kV 50 Hz-es felsővezetéki rendszert, az áramellátást és összesen 62 villamosmozdonyt is szállítania kellene. A tervek szerint nem csak a járatok sűrítésével járna a vasútvillamosítás Izraelben, hanem a pályasebességet is megemelnék 160-220 km/h közötti értékekre a tervek szerint 2020-ig.
A vasútvillamosítást komolyan gondolja Izrael: az idén forgalomba állított új 72, a Bombardier gyártotta emeletes kocsikat a gyártó már előkészítette a villamos üzemre is.
Halász Péter