Az utolsó pillanatban állt el a megállapodástól a GDL. A német mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet most ismét munkabeszüntetéssel fenyegetőzik. Bár határozatlan idejű sztrájk nem lesz, de határozott időre szóló munkabeszüntetés igen. A hírek szerint a korábbi 50 órás után most 91 órás sztrájk a tervük.
Folytatódik a sztrájkhullám a német vasúton. A GDL és a DB AG megállapodása a hírek szerint az utolsó pillanatban bukott el. A bérmegállapodás ugyanis amiatt nem születhetett meg, mert a GDL ragaszkodik ahhoz, hogy a vonatkísérők nevében is ő tárgyalhasson a DB-vel és ne az EVG képviselje ezt a szakmát. Ezzel szeretné magát bebiztosítani a GDL a terítéken lévő törvénymódosítás kapcsán, azaz, hogy egy szakterületen csak egy bérmegállapodást kell majd kötni a jövőben. Ezt azonban a vasúttársaság továbbra is következetesen elutasítja. Minden másba azonban belement volna a vasúttársaság, így még a GDL javaslatára második bérmegállapodást is kössenek.
Cikkünk megjelenése után, kedden kora délután jelentette be a GDL, hogy ismét sztrájkba lépnek. A teherforgalomban november 5-én, szerdán 15 órától; a személyszállításban november 6-án, csütörtökön 2 órától november 10-én, hétfőn 4 óráig teszik le a munkát a szakszervezet szimpatizánsai.A döntés nem mellesleg súlyosan érinti a november 8-9-i hétvégén utazni vágyókat, akik többek között a berlini fal és az NDK határainak megnyitásának 25. évfordulója alkalmából szeretnének például Berlinbe utazni az ünnepségekre.
A legutóbbi, közel tíz órás tárgyaláson már a követelések ügyében már közel volt a megállapodás, ám a GDL hajthatatlansága (egyesek szerint önzősége) miatt azonban az utasok járhatnak rosszul: a szakszervezet ugyanis most arról dönthet, hogy milyen hosszú munkabeszüntetéssel próbálják meg rávenni a DB-t arra, hogy elfogadja a GDL követelését. A hivatalosan nem megerősített hírek szerint a korábbi ötven óra után most 91 órára bénítanák meg a GDL munkatársai a vasúti közlekedést. Mindazonáltal Weselsky a hétfő esti, a közszolgálati első tévéadó Tagesthemen című hírműsor számára adott interjújában csak annyit mondott, amit eddig is: időben tájékoztatják az utasokat a munkabeszüntetésről. Claus Weselsky azt is elmondta: a DB AG elfogadhatatlan ajánlatot tett és nem igaz az, hogy már szinte csak alá kellett volna írni a megegyezésről szóló dokumentumokat.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a GDL-nél sem egységesek a munkavállalók már: Weselsky politikáját egyre kevesebben támogatják és múlóban van az utasok szimpátiája is és ezt a folyamatot csak gyorsíthatná egy újabb sztrájk. Számos tudósítás szerint megkérdőjelezhető a GDL által állandóan felhozott szavazás is: szeptemberben a tagságot megszavaztatták, hogy hogyan tovább? A GDL állítása szerint 91%-uk támogatta a sztrájkokat, ám azt eleddig elfelejtették közölni, hogy a tagságuk mindösszesen 20%-a adta le egyáltalán a voksát és csak ők támogatják igazán a munkabeszüntetést – emlékeztetett a Das Erste Nachtmagazinja számára adott interjújában Volker Siewke, egy Weselskyvel szembehelyezkedő mozdonyvezető. Siewke a GDL-en belüli „Kezdeményezés a GDL demokratikus és jogállami formában való működéséért” nevű platform vezetője is.
A DB AG-nál továbbra is úgy látják: elsősorban nem a munkavállalók érdekeiről szól már a harc, hanem arról, hogy melyik érdekvédő szervezet és annak melyik vezetője gyakorolhat minél nagyobb hatalmat a jövőben.
A DB AG-nál továbbra is úgy látják: elsősorban nem a munkavállalók érdekeiről szól már a harc, hanem arról, hogy melyik érdekvédő szervezet és annak melyik vezetője gyakorolhat minél nagyobb hatalmat a jövőben.
Mit követel a GDL?Mit is követel pontosan a GDL? A mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet a már említett képviseleti jogon felül számos más igényt is megfogalmazott a DB-vel szemben, amelyek teljesítése legutóbb már egészen közel volt. Ezek:
- 5%-os bérfejlesztés és két újabb bérkategória kialakítása.
- A heti munkaidő 39-ről 37 órára csökkentése.
- Az éves túlórakeret 50 órára csökkentése és 50%-os túlórapótlék bevezetése
- A járművezetők napi munkaidejében egy órával kevesebb vezetési idő.
- Legfeljebb öt egymást követő munkanapon osztható be a járművezető munkavégzésre.
- A szabad hétvége minden esetben pénteken 22 órától kezdődjön és legalább hétfőn 6 óráig tartson.
- A munkavállalók nyereségrészesedésének kifizetése.
Halász Péter