2014. 11. 03.

Spanyol motorvonatok Hollandiának

A holland vasúttársaság, az NS a spanyol CAF-tól rendelt új motorvonatokat. Az új generációs sprinter-vonatok szállítására kiírt pályázaton az Alstomot előzték meg a spanyolok.


Összesen 120 motorvonat beszerzésére vonatkozó szerződést írt alá október végén a holland NS és a spanyol CAF. A németalföldi vasúttársaság 510 millió eurót fordít az új vonatokra, amelyek 2018-tól állnak majd szolgálatba. A Sprinter New Generation fantázianevű vonatok, azaz az SNG-k a CAF Civity motorvonat-családjába tartoznak és a már több országban – így például Montenegróban vagy Spanyolországban – is szolgáló szerelvényekkel szerzett tapasztalatok alapján fejleszti őket a spanyol gyártó.
A széles folyosókkal rendelkező, akadálymentesített WC-t is felvonultató motorvonatok meggyőzték a hollandokat, különösen ez utóbbi szempont miatt: az Alstom által gyártott Sprinter Light Train sorozat ugyanis ilyennel nem rendelkezett. A 160 km/h-s sebességre alkalmas vonatokat előkészítették az európai vonatbefolyásoló rendszerekkel való felszelésre is. A kifejezetten energiahatékony motorvonatok beszerzése megfelel az NS várakozásainak és koncepciójának, ami szerint 2015-ben már a felhasznált villamos energia felét; 2018-ig a teljes energiaszükségletet megújuló forrásokból fedezik majd.
Mindeközben zajlik az eredetileg 1982 és 1998 között forgalomba állított DD-AR sorozatú emeletes motorvonatok reaktiválása, amelyek az új Sprinterek szolgálatba állításáig segítenek csökkenteni a zsúfoltságot a holland vasúti közlekedésben. Az első felújított DD-AR-ek még decemberben szolgálatba állnak.
Mindeközben terítéken van az új generációs városközi vonatok beszerézse is: ezeket a tervek szerint 2021-vetné be az NS az Amszterdam és Rotterdam közötti nagysebességű viszonylaton a kínálat bővítésére és a HSL Zuid járatain is megjelennek majd az új vonatok. Erre a tenderre az AnsaldoBreda V250-es motorvonatainak csúfos kudarca miatt volt szükség.

Halász Péter