2014. 11. 06.

Új számok, új vonalak

A decemberi menetrendváltással Berlinben és Brandenburgban számos változás következik be a regionális vasúti közlekedésben: új üzemeltetők lépnek színre és megváltozik a regionális járatok jelzésrendszere is.


A decemberi menetrendváltás Berlinben és Brandenburgban egyben azt is jelenti, hogy búcsúzhatunk egy régi operátortól a dízeles mellékvonalakon: a közszolgáltatási szerződést ugyanis nem az ODEG-gel, hanem a Niederbarnimer Eisenbahnnal kötötte meg a megrendelő tartományokat képviselő VBBa NEB pár viszonylaton ideiglenes formában látja el a forgalmat, igaz, a jövőben is ők folytatják majd a közszolgáltatást. Így hát új, de közel sem ismeretlen üzemeltetőként jelenik meg a decemberi menetrendváltástól az eddig az ODEG kezelésében álló 60-as és 63-as számú regionális vasútvonalakon a NEB.

Az ODEG viszonylatainak java részét a NEB veszi át a menetrendváltástól. Búcsúznak a sárga-zöld-fehér motorkocsik a brandenburgi vasútvonalak jó részétől
(fotó: Halász Péter)

Ráadásul a regionális viszonylatok jelzése is megváltozik: a VBB eddig az üzemeltető rövidítését használta a viszonylatszámok előtagjaként, azaz az ODEG üzemeltette 60-as vonal jelzése OE60 volt, míg a NEB üzemeltette 27-es vonal a NE27-es jelzést viselte. Eddig, mert ugyan a térképekről már eltűnt ez a jelzés, az utastájékoztató anyagok egy részében még használták az ilyen jelzéseket. Mostantól viszont egységesen mindegyik viszonylat vagy az RE vagy az RB előtagot kapja, függetlenül az üzemeltetőtől.

NE26-os jelzéssel távozik Küstrin felé a NEB dízel-Talent-páros Berlin-Lichenbergből. A motorvonatok maradnak, a viszonylat változik, az Ostbahnon hamarosan a lengyel PESÁ-k veszik át az uralmat
(fotó: Magyarics Zoltán)

A menetrendi változások kapcsán érdemes kiemelni, hogy a DB Regio új ingajáratot indít majd a meglévő vonalak tehermentesítésére RB61-es jelzéssel Schwedt és Angermünde között, míg Prenzlau, Angermünde és Eberswalde között az RB62-es viszonylat segíti majd az RE3-as vonatok zsúfoltságát enyhíteni Brandenburgban.
A mostani, az ODEG RegioShuttle motorkocsijaival üzemeltetett OE60-as RB60-asként folytatja majd és teljesen új menetrendi fekvésben közlekednek majd a járatok Frankfurt an der Oder és Eberswalde között: az új menetrendnek köszönhetően 7 perccel csökken Eberswalde és az egykori jelentős vasúti csomópont, Wrienzen között a menetidő, mert a vonattalálkozásokat áthelyezték Bad Freienwalde állomásról Wrienzenbe – így Eberswaldéban az RE3-as vonatokra jobb átszállási lehetőséget kínálnak majd Berlin és Stralsund felé.

Wrienzen és Eberwalde között gyorsabb lesz az OE60-asról RB60-asra keresztelt járat. Wrienzen és Frankfurt an der Oder között azonban a menetrend változatlan marad, de az üzemeltető változik
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az RB63-as – most még OE63-as – járat vonatai ugyancsak új menetrendet kapnak: mindig a terheltebb irányokban biztosítnak csatlakozásokat az RE3-as vonatok és az RB63-as között Eberswaldéban, így délelőtt az Berlin felől érkező vonatokról lesz csatlakozás Joachimsthal felé, délután pedig az ellenkező irányban kínálnak gyors utazási lehetőséget.
Új rásegítő viszonylat indul majd RB24-es jelzéssel Eberswalde és Berlin-Lichtenberg között: ezeken a DB Regio Talent 2-es motorvonatai járnak majd. A jövőbeli tervek szerint az RE3-as tehermentesítése mellett a viszonylat eléri majd az Ostkreuz és Schöneweide érintésével a még mindig átadás előtt álló Willy Brandt repülőteret is.

A DB Regio „Villanyhörcsögei” megjelennek majd Berlin-Lichtenbergben menetrend szerinti vonatként, hiszen karbantartásukat most is ott végzik. Az új RB24-es majd egyszer eljut a Willy Brandt reptérre is... A képen látható páros azonban a Berliner Außenringen érkezik Priort állomásra
(fotó: Halász Péter)

Az új üzemeltetőként megjelenő NEB a régi vonalain és az új járatokon is jellemzően a dízel-hidraulikus Talent-motorvonatokat veti majd be, illetve hamarosan megjelennek a brandenburgi síneken a lengyel PESA járművei is: a LINK motorvonatok egy részét ráadásul a lengyelországi Lebus vajdaság finanszírozza, ugyanis a járművek az Ostbahnon Berlin-Lichtenberg és az Odera túlpartján fekvő Kostrzyn nad Odrą között szállítják majd az utasokat, ahogy most teszik azt a NEB Talentjei is két órás ütemben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.