Megnyitották a bécsi főpályaudvart, mégpedig teljes egészében. Igaz, hogy az október 10-i szalagátvágás előtt már 2012. december 9. óta használták a vonatok a létesítményt, de ez nem zavart senkit, hiszen a „plázarész” most készült el. A még részben épülőfélben lévő állomáson a távolsági vonatok a december 14-én életbe lépő új menetrenddel együtt jelennek meg.
Október 10-én délelőtt adták át hivatalosan a bécsi főpályaudvart a nagyközönségnek. Az egykori Süd- és Ostbahnhof mögötti területen épített létesítmény konkrét munkáit 2009-ben kezdték el, de az előkészületek már jóval korábban elkezdődtek az ideiglenes vágányok és a Südbahnhofot pótló Meidling felújításával, valamint a matzleinsdorfi technikai bázis kiépítésével. A szorosan vett főpályaudvar építési költsége 987 millió euró, míg a városi közlekedési kapcsolatok kiépítése, fejlesztése további 44 millió eurót emésztett fel. A 12 vonatfogadó vágányból kettő a Stammstrecke alagútjában fogadja a Schnellbahn-vonatokat, míg a maradék tíz egyelőre csak a régi Ostbahnhof forgalmát pótolja, ám december 14-étől a Graz, Prága és Budapest felé tartó nemzetközi járatok is megállnak majd itt – ráadásul Budapest és Bécs között új vonatok is indulnak majd –, míg 2015 decemberétől ide összpontosítja majd az ÖBB a teljes bécsi távolsági forgalmat.
A vasúti vágányok mellett összesen hatszáz gépkocsiparkolót és ezer kerékpár befogadására alkalmas tárolót is építettek. A vágányok alatt pedig egy közel 20 ezer négyzetméteres területen összesen 90 üzlet várja a vásárlókat.
A főpályaudvar és környezetének térképe
A főpályaudvar belső részének átnézeti térképe. Pláza, amiben mellesleg vonatok is járnak...
(grafika: ÖBB)
(grafika: ÖBB)
A létesítmény jellegzetessége a különleges formájú, összesen 31 ezer négyzetméter felületű tetőszerkezet, amely 200 méter hosszú, 120 méter széles és 15 méter magas, lefedi valamennyi „fenti”vágányt. Kivitelezéséhez 7000 tonna acélt használtak fel. Különlegesség még a hatalmas, mintegy negyven négyzetméteres LED-fal is, amely az állomás csarnokában a menetrendi összesítő táblát pótolja. A pályaudvar – természetesen – teljes mértékben akadálymentes.
Tegyük hozzá: a pályaudvar még mindig nincs teljesen készen. Több vágány felett még nincs felsővezeték és a 3-4. vágány peronja még le van zárva – nyilván ezeket a munkákat elvégzik majd még decemberig, mindenesetre a Hauptbahnhofot ebben a formában nem neveznénk még késznek.
Az összesítőtáblát helyettesítő LED-fal. Impozáns látvány
Ahogy említettük, a Hauptbahnhofon decembertől már megállnak egyes távolsági vonatok. Ezek java része a most is itt áthaladó prágai és budapesti vonatok lesznek, illetve ide kerül majd a Prága–Bécs–Graz közötti tengelyen járó Railjet-vonatok megállási helye is, valamint az autószállító kocsikkal közlekedő vonatokra is felszállhatnak majd itt az utasok.
De ezen felül ide kerül majd a kétórás ütemben közlekedő Bécs–Frankfurt am Main viszonylatú ICE-járatok bécsi megállója is a Westbahnhofról is, amelyeket ráadásul továbbvisznek majd a schwechati reptérre, közvetlen kapcsolatot biztosítva a frankfurti légikikötővel és a fontosabb útbaeső városokkal. E lépésnek köszönhetően a Linz és a schwechati reptér közötti utazáshoz mindösszesen 1 óra 45 perc szükségeltetik majd. Az ÖBB jelezte: 2014 decemberétől egy évig a Westbahn felé tartó vonatok bár megállnak majd a Hauptbahnhofon, ha azt érintik, továbbra is a Mariahilfer Straße mellett fekvő Westbahnhofról indulnak és oda is érkeznek.
A Südtiroler Platz-Hauptbahnhof metróállomás felől érkezők előbb a Stammstrecke egykori Südtiroler Platz állomása alatt haladnak át, amely ma már a főpályaudvar 1-2. vágányát jelenti
Nem is olyan régen itt még fal állta útját az érkezőknek
A pályaudvar csarnokában a megnyitó két napja alatt számos program várta a betérőket a 90 üzlet kínálata mellett
Húszezer négyzetméteren kilencven különféle üzlet várja a shoppingolni vágyókat
Az 5-6. vágányon járműbemutató várta a látogatókat. Az 5. vágányt három Werbe-Taurus (sorrendben: a FrontRunner, a Siemens és a Cobra) és két Talent foglalta el
1116 141-es megújult Siemens-reklámot kapott
Ezt a gépet a látogatók belülről is megnézhették. A sor folyamatosan haladt, a biztonságra a vasútőrök vigyáztak
A 1116 222-es számú gép már jó ideje reklámozza az energiaital-gyártó „melléküzemágát”, de most a Red Bulletinnek csinál hírverést a 48-as Railjet-szerelvény is. A Werbe-Railjet bemutatóját a Hauptbahnhof átadásával együtt tartották meg
A megfelelő hangulatról a helyszínen működő dj gondoskodott
...és időnként még táncos hölgyek is felbukkantak a peronon
Az ÖBB közleménye szerint egy évvel később, 2015 decemberétől valamennyi távolsági vonat a főpályaudvarról indul majd vagy érinti azt és a remények szerint az itt megforduló évi 3,05 millió utas számára közelebb kerül majd a vonatokhoz Bécs központja is. 2015-től a frissen felújított Westbahnhof a nyugat felé tartó regionális forgalom központja lesz: a távolsági vonatok terhétől megszabaduló pályaudvaron a régi és az új Westbahnt használó regionális járatok a mainál jóval szélesebb kínálatot nyújtanak majd az utazási lehetőségek tekintetében és fejlesztik a jelenleg csak csúcsidei járatként közlekedő, az új Westbahnt használó REX200-as hálózatot is.
A nyugat felé tartó távolsági vonatok java része még marad a Westbahnhofon – így a budapesti Railjetek is betérnek majd ide –, bár az ICE-járatok már a schwechati reptér megközelítése miatt a Hauptbahnhofra érkeznek majd
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter