2014. 10. 02.

Az utolsó nyomok – átépítési helyzetkép az Ostkreuztól

Kihasználva a német nemzeti ünnep, a Német Egység Napja (október 3.) körüli napok és az ünnep miatti hosszú hétvége csendesebb forgalmát, komoly változásokat vezetnek be a berlini gyorsvasúton. Az ok nem más, mint az Ostkreuz és a Warschauer Straße csomópontok átépítése. Hamarosan búcsúzik a korábbi üzem utolsó mementója is a gyorsvasúton.



Az október 3-i nemzeti ünnep, a Német Egység Napja környékén tapasztalható kisebb forgalom nagy segítséget jelent a DB AG-nak: a vasúttársaság erre az időszakra és az ünnepi hosszúhétvégére időzítette az Ostkreuz és a Warschauer Straße csomópontok átépítésének újabb ütemváltását. A változás az utasoknak nem csak új útvonalat jelent az építési területen belül, hanem azt is, hogy lezárul a berlini gyorsvasút történetének egy fejezete: megszűnik a forgalom a régi peronok mellett.

Warschauer Straße


A sort érdemes a talán egyszerűbbel kezdeni: a Warschauer Straßénál teljesen újjáépülő állomáson a belváros felé tartó vonatok jó ideje az ideiglenesen eltolt, ám új peron mellett állnak meg. A városból kifelé, kelet felé tartó gyorsvasúti járatok azonban a korábban az S3-as vonal által használt peronnál, az „Erknerbahnsteig”-nél álltak meg – eddig. Október 6-ától ugyanis a városból kifelé tartó vonatok is az új peron mellett állnak meg, a régi állomás utolsó mementóját pedig elbontják majd és más formában, nyugat felé eltolva épül majd meg az új peron.

Az újonnan épített peron mellé érkezik a belváros és tovább a Westkreuz felé tartó S75-ös viszonylatú vonat. Jól látható, hogy a második kocsi melletti épület mellett ér majd véget a peron, a hosszabbítás jelenleg csak ideiglenes

A Warschauer Straßénál már elkészült az új felvételi épület lábazata és az alsó födémszerkezet, így az épületen a vonatforgalom zavarása nélkül lehet már dolgozni. Vágányzárat csak a peronok üzembe helyezése hoz majd. Erre sor is fog kerülni, mint azt írtuk.

Az utolsóként megmaradt régi peront, immáron csak egy vágányon a városból kifelé tartó vonatok használták – régebben az S3-as vonalon közlekedő vonatok peronja volt a létesítmény

Az Erknerbahnsteig (vagy A peron) elbontásával lezárul egy korszak a gyorsvasút történetében. A peron a II. Világháború utáni újjáépítéstől áll a gyorsvasúti járatok rendelkezésére

Az átkötések kiépítése miatti átmeneti időszakban, október 2-án 4 órától egészen 6-án 1:30-ig az érintett vonatok meglehetősen bonyolult(nak tűnő) rend szerint közlekednek.: az S5-ös viszonylat két részre osztva, Strausberg Nord és Lichtenberg, illetve az Ostbahnhof és Spandau között; az S7-es pedig Ahrensfelde és Lichtenberg, illetve az Ostbahnhof és Potsdam között; az S75-ös helyett pedig Wartenberg és Lichtenberg, illetve az Ostbahnhof és Westkreuz között járnak majd. A vonatok helyett – tekintettel a hatalmas forgalomra – Lichtenberg és az Ostbahnhof között ingajáratok járnak majd az Ostkreuz és az Ostbahnhof között, mivel a pótlóbuszok nem érintik a Warschauer Straße megállót. A vonatok helyett az Ostkreuz és Lichtenberg között pótlóbuszok járnak.

Az új felvételi épület alapjai már állnak, a további munkákat a vonatforgalom érdemi zavarása nélkül lehet elvégezni. A korábbi felvételi épületet 2004-ben zárták le és bontották el nem sokkal később, mert olyan rossz állapotban volt

Ostkreuz


Az Ostkreuznál elkészült a D peron, amely a projekt befejezésekor a városba befelé tartó vonatokat fogadja majd. Egyelőre azonban a keletre, a városból kifelé közlekedő S5-ös, S7-es és S75-ös vonalak vonatait fogadja majd, miután a korábbi B jelzésű peront, amelynek déli oldaláról már elkerült az S3-as vonal szigetüzem-jellegű forgalma teljes mértékben feladják. Érdemes megjegyezni: az S3-as vonal vonatai jelenleg a majdani regionális peron mellett állnak meg az Ostkreuznál.

Az S3-ason közlekedő 481-es sorozatú motorvonat a majdani Stadtbahn regionális peronjánál

A nagyvasúti vágánytoktól kerítés óvja a peronon várakozókat

Az új D peron október 6-ától liftekkel és mozgólépcsőkkel is megközelíthető lesz – ellentétben a most használt peronnal – és ez komoly előrelépést jelent a jelentős átszállóforgalom számára. A régi peront elbontják majd, helyette újat építenek majd, némileg kelet felé eltolva.
A belváros felé tartó vonatok egyelőre továbbra is az Rn1 jelzésű peronnál, a 8. vágányon állnak meg.

A leendő új, D jelű peron. Október 6-ától itt vonatok közlekednek majd, bár ez szeptember 29-én meg nem tűnt túl meggyőzőnek

A régi, erkneri, E jelű peron mellett álltak meg eddig a Lichtenberg felé tartó vonatok – ezt a peront is elbontják majd

A S3-ason közlekedő motorvonat indul az Ru1-es regionális perontól. Hamarosan itt is mozgólépcsők segítik az utasokat, de lift már van

Az Rn1-es peron majd a regionális vonatoké lesz, amelyek Lichtenberg felől érkeznek, de addig a belváros felé tartó S-Bahn-vonatok használják
(fotók: Halász Péter)

Áttekintésképpen álljon itt az Ostkreuz eredeti, 1996-os állapotok szerinti vágányrajza...

...és a majdani, várhatóan 2016-ra elkészülő új elrendezés térképe
(forrás: Wikipedia)

Új biztosítóberendezés


Nem kapcsolódik szorosan az Ostkreuz-beruházáshoz, de érdemes megemlékezni arról, hogy a jelenleg a vágánykapcsolatok hiánya miatt az Ostkreuz és Erknek között szigetüzemként működő S3-as vonalon hétvégente és éjszakánként az új, elektronikus biztosítóberendezés telepítése miatt járnak buszok a vonatok helyett. A pótlóbuszok általában Köpenick és Erkner, illetve Köpenick és Friedrichshagen között járnak, de ettől eltérően a Karlshorst és Ostkreuz vagy a Karlshorst és Erkner közötti szakaszon kell buszokra szállni.

Az S-Bahn 3-as vonalainak vonatai helyett közlekedő autóbuszok az erkneri buszvégállomáson
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter