Az osztrák vasúttól bérel tolatómozdonyokat az SBB. A pályavasúthoz tartozó Ee 6/6II-esek helyett az ÖBB-től vennének bérbe néhány villanygépet. Az első 1063-as már Svájcban van és hamarosan szolgálatba is áll Lausanne-Triage rendezőben.
A nagyobb rendezőpályaudvarokon az SBB Cargo az SLM és a BBC által 1980-ban épített tíz Ee 6/6II-es sorozatú dízel-villamos mozdonyokat használja a gurítódombi szolgálatra és az állomási tolatási feladatok ellátására. A tíz villamosmozdony nagyjából az ÖBB 1064-es sorozatú gépével azonos kategóriába tartozik: a hattengelyes, Co'Co' tengelyelrendezésű, 107 tonnás gépek 730 kW teljesítménnyel bírnak. Az SBB különféle ágazatainak szétválasztása során a járművek a pályavasút, az SBB Infra fennhatósága alá kerültek, az SBB Cargo tőlük kell, hogy bérelje az öreg mozdonyokat.
A gépek felett azonban láthatóan eljárt az idő, de helyüket a Stadlertől vásárolt Eem 923-as sorozatú kéttengelyes gépek nem tudják átvenni, így más megoldást keres a teherszállító cég.
A 1063 043-as Flumsban halad át az RBe 540 060-as társaságában
(forrás: info24 - ÖV Schweiz - Europa / facebook)
(forrás: info24 - ÖV Schweiz - Europa / facebook)
A 1063 043-as Svájcban, Bussigny mellett
Az ÖBB-nél találták meg a jelek szerint a kiutat: az osztrákoktól a tervek szerint négy 1063-as sorozatú villamos tolatómozdonyt bérelne az SBB Cargo. Az első gép, az innsbrucki 1063 043-as már Svájcban van, október 23-án lépte át a határt Buchsnál és az RBe 540 060-as pályaszámú vontató motorkocsi társaságában jutott el Lausanneba, ahol az üzembe helyezés és a típusismereti oktatások után szolgálatba áll Lausanne-Triage rendezőben. Ha a próbaüzem sikeres lesz, akkor a további három bérlésére is igényt tart az SBB Cargo.
A 1063-as sorozatú, négytengelyes, Bo'Bo' tengelyelrendezésű villamos tolatómozdonyokat az ÖBB 1982-ban szerezte be. Az összesen ötven mozdonyt a BBC, az SGP és az ELIN gyártotta és érdekességük, hogy a 1063 001-1063 037 pályaszámtartományba tartozó gépek 25 kV 50 Hz-es felsővezetékről is tudnak üzemelni a 15 kV 16,7 Hz-es mellett, így nem jelenthet gondot számukra akár Sopronba, Hegyeshalomba vagy akár a csehországi Břeclavba eljutni.
Halász Péter