2014. 10. 10.

Verseny a gáton

Új operátor jelenhet meg a Hindenburgdammon a Sylt szigete és a szárazföld közötti autószállító vonatok esetén. A DB AG most egyedüliként kínálja az autószállítás lehetőségét, de hamarosan versenytársat kaphat a HKX-et is beindító RDCD személyében.


Meglepő hírek érkeznek Észak-Németországból: Schleswig-Holstein tartomány északi részén található Sylt szigete, amelynek szárazföldi kapcsolatát a vasút biztosítja az 1927-ben átadott Hindenburgdammon át. Ezen a vonalon járnak a DB AutoZug, illetve most már a DB Fernverkehr SyltShuttle nevű autószállító vonatai, amelyeknek segítségével a gumikerekű járművek egyáltalán bejuthatnak a szigetre, lévén közút nem vezet oda.
Most úgy néz ki, hogy az eddig egyeduralkodó szolgáltató hamarosan versenytársat kaphat: a kölni székhelyű Rail Developent Cooperation Deutschland, az RDCD október 6-án jelezte szándékát hosszú távú keretszerződés megkötésére a DB Netz AG-val, azaz a pályavasúttal vonatai közlekedtetésére. A szerződés szerint jelentős mértékű pályahasználati díjat fog fizetni a társaság az ütemes menetrendben közlekedő vonatokért cserében. Ráadásul nem fix összeget kap a DB Netz, hanem a vonatok mennyiségétől függő összeget kap majd a pályavasút.
Az RDCD tervei szerint folyamatos ütemes menetrendet kínálnának Niebüll és Westerland között, még minden nap 4 és 23 óra között, ami jelentős előrelépés a DB AG által kínált menetrendhez képest.

A járműpark modernizálása napirenden van a SyltShuttle vonatok esetében. Jöhet a versenyhelyzet?

Az RDCD malmára hajthatja a vizet az a tény, hogy a DB AG láthatóan ki akar szállni az éjszakai vonatok és az autószállító járatok üzemeltetéséből – egyetlen kivétel lesz a SyltShuttle vonatok üzemeltetése. Ez viszont nem lesz könnyű feladat a versenyhelyzetben, bár pont most tervezi modernizálni a járműparkot a DB AG: a most szolgálatot teljesítő 218-as sorozatú dízeleket hamarosan kiválthatják a Bombardiertől rendelt TRAXX DE ME típusú járművek.
Az RDCD színre lépésével szükséges lehet az infrastruktúra fejlesztése is, hiszen az autószállító vonatok számának jelentős, mintegy ötven százalékos növekedése ezt indokolni fogja – ezt viszont fedezi majd a magasabb összegű pályahasználati díj. Ezen felül viszont jó lesz az új szolgáltató megjelenése a helyieknek is: a munkahelyteremtés mellett a turizmus is profitálhat a kibővülő közlekedési lehetőségekből.

A SyltShuttle speciális kocsikkal működik, amelyek beszerzése nem egyszerű feladat. Az RDCD azonban már dolgozik a megoldáson
(a képek forrása: Wikipedia)

Az RDCD-nél jelezték: az „Autozug Sylt” munkacímet viselő projekt keretében már vizsgálják a járműbeszerzés kérdését, ami azonban nem lesz egyszerű feladat, hiszen a hagyományos tehervonati autószállító kocsik nem igazán alkalmasak a gyors rakodásra, ami viszont szükséges a szerelvények hatékony kihasználásához. Ezen felül az RDCD azt ígéri, hogy ha kizárólagos operátorrá válnak, akkor a mostani munkavállalókat átveszik a DB AG-tól. A tervezett szerződésről 2015 februárjáig kell dönteni, hiszen a 2015-2016-os menetrend konkrét tervezése már a jövő év tavaszán megkezdődik.
Érdemes azt is megjegyezni: az RDCD másik projektje, a Hamburg és Köln között közlekedő HKX-vonatok üzemeltetése nem indult úgy, ahogy eredetileg szerették volna és már most úgy néz ki, hogy egyre kevesebb vonat közlekedik majd a két város között, ráadásul többletbevételeket keres a cég azzal, hogy regionális vonatként elfogadja a tartományi jegyeket és a DB AG-val is szorosabban együtt kíván működni.

Halász Péter