2014. 10. 16.

Budapest–Teherán magyar vonattal

Tegnapi délelőtt a FLIRT-átadás árnyékában más is történt a Keleti-pályaudvaron: útnak indult a MÁV-Nosztalgia és a Golden Eagle utazási iroda szervezésében közlekedő Budapest–Teherán különvonat. Bár a legtöbb hírben a borsos jegyárakat emelték ki, az a tény kifejezetten örvendetes, hogy létezik igény ilyen kaliberű vasúti utakra – a vonat közlekedése pedig műszaki teljesítményként is megsüvegelendő.



A brit Golden Eagle utazási iroda komoly fába vágta fejszéjét: megszervezni és megtölteni egy Budapest–Teherán–Budapest különvonatot, melynek 7000 kilométeres, néhány szállodában töltött éjszakával együtt 13 napos útjára 10-15 ezer dolláros árú jegyeket tudnak kínálni. Az utazási iroda persze nem kezdő a szakmában, jól ismertek az Oroszország, Mongólia és Kína vasútjain kínált útjaik. Magyar szempontból külön öröm és szakmai elismerés, hogy ezúttal a vonat kiállítására és közlekedtetésére a MÁV Nosztalgia Kft. kapott megbízást: a 13 kocsiból álló szerelvényen 30 fős magyar személyzet teljesít szolgálatot az összesen 18500 kilométeres (a visszaút 2500 kilométerrel hosszabb) úton. A továbbiakban az MTI hírét idézzük, cikkünket pedig a különvonat szerelvényéről az indulás előtt bő egy héttel megejtett szolnoki próbaút során készült képekkel illusztráljuk!

„A luxusvonat indulása előtt a pályaudvaron tartott sajtótájékoztatón Zaránd György, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője elmondta: hármas együttműködéssel jött létre a rendkívüli vonatút: a Golden Eagle angol utazási iroda, az angol Danube Expressz és a MÁV Nosztalgia Kft. dolgoztak együtt, hogy megvalósulhasson. Az utazásszervezést és a jegyértékesítést a brit utazási iroda végezte, a jegyek 10-15 ezer dollárba – nagyjából 2,4 millió forintba – kerültek, az első útra minden jegy elkelt.
A 13 veterán kocsiból álló szerelvény Románián, Bulgárián át érkezik meg Törökországba, ahol teherkompra teszik, majd a rakodással együtt 6-8 órás komputat követően az ázsiai oldalon Izmit városból indul tovább Teheránba.
A 30 fős magyar személyzet - köztük 4 szakács, 6 pincér, 11 utaskísérő - gondoskodik a többségében ausztrál, angol, amerikai és német vendég kényelméről, és a magyar vasúttársaság biztosítja a muzeális értékű járműveket is – ismertette Zaránd György. A luxusszerelvények közül kiemelte az Albert Flóriánról elnevezett étkezőkocsit, amelyet idén újítottak és szereltek fel a legmodernebb konyhatechnikai eszközökkel.
Közölte: 2015-ben 4 hasonló luxusutat terveznek, amely balkáni útvonalakkal fog kiegészülni, Bosznia-Hercegovina, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Macedónia, Görögország, Bulgária országait érintve.”

Az Albert Flórián nevét viselő étkezőkocsi a Teheránba tartó különvonat szerelvényében, a szolnoki próbaút alkalmával október ötödikén

Újdonság a postakocsiból kialakított, friss fővizsgás (REV Dk. 09.10.14), szinte még festékszagú generátorkocsi – az Iránba tartó vonat számára ez elengedhetetlen, az ázsiai oldalon ugyanis a központi energiaellátás nem terjedt el

A MÁV Nosztalgia nemzetközi forgalomra alkalmas flottájának stabil bútordarabja a 2010-ben beszerzett „Istropolitan” szalonkocsi, mely a 2010-es Csíksomlyó-expresszből sokaknak ismerős lehet – az akkori vonatkísérőkből pedig nosztalgikus érzéseket válthat ki...

„Ali Shirzadian Yazd, a budapesti Iráni Nagykövetség első titkára szerint a vonattal utazó turistacsoportnak különleges élményben lesz része, ők lesznek az elsők, akik vonattal juthatnak el Iránba. A közel kéthetes úton a vonat olyan országokon halad keresztül, amelyek egyenként is csodálatos látnivalókkal rendelkeznek – tette hozzá.
Szendrey András, vonatmenedzser ismertette: a vonatnak extrém körülmények között kell megtennie az utat, nagy magaslatokon át, éjszaka mínuszokban, nappal pedig 40 fokos melegben, a világutazás ezért számos műszaki kihívást jelent, különösen, hogy egyes eszközök között előfordul a 60 év korkülönbség. »Műszaki csoda« – fogalmazott, hozzátéve, hogy az iráni kollégáik értetlenül álltak a több mázsa tüzelő előtt, amit a régi szén és fatüzelésű kocsikhoz kellett.
Beke Marcella, vonatmenedzser elmondta, hogy a vendégekkel a helyi ételkülönlegességeket is megismertetik, mivel a szakácsok az oda-visszaútra szóló menüsort úgy állították össze, hogy az ételekhez helyben beszerzett alapanyagokat is felhasználnak majd.”

A vonat szerelvényét a próbaúton a (nagyjából) eredeti színterv szerint fényezett 1001-es Szili továbbította

Kényelmes hálókocsi várja a Teheránba induló kalandvágyó utasokat

A vonatban közlekedik majd a főváros nevét viselő étkezőkocsi is
(a szerelvény próbaútján készült fotók Magyarics Zoltán munkái)

MTI, RegionalBahn információk