Folytatódhat a sztrájkhullám a német vasútnál: a mozdonyvezetőket tömörítő GDL nevű szakszervezet megszavaztatta tagjait és 91%-uk támogatja a további munkaharcot. A DB AG nem tett eddig újabb ajánlatot és az egész ügynek egy vesztese lehet: az utasok.
Megszavaztatta tagjait a mozdonyvezetőket tömörítő GDL nevű szakszervezet arról, hogy hogyan folytassák tovább a munkaügyi nyomásgyakorlást, miután láthatóan a DB AG nem tett újabb ajánlatot, az utasok általában nem igazán fogadták el a sztrájkot, mint nyomásgyakorló eszközt és még az EVG-vel, a vasutasokat tömörítő nagyobbik szakszervezettel arról sem tudtak megállapodni, hogy melyik szakmacsoportot képviseljék?
A szavazás eredménye szerint a voksolók 91%-a támogatta a további nyomásgyakorlást (a cél legalább 75%-os támogatottság volt), azaz a szakszervezet értelmezésében túlnyomó többségben vannak a sztrájkot támogatók. Bár az ünnepi hosszú hétvégén nem függesztik fel a munkát, később erre bármikor sor kerülhet – nyilatkozta Claus Weselsky, az érdekvédők első embere a német közszolgálati médiának. A Rundfunk Berlin Brandenburg számára adott nyilatkozatában Weselsky már finomított: egyelőre nem terveznek határozatlan idejű munkabeszüntetést és úgy vélik, hogy hogy idejében tájékoztatják majd az utasokat a munkabeszüntetésről, hogy alternatív utazási lehetőséget találjanak.
A Süddeutsche Zeitungot idézve a Tagesschau hídadásában megjelent, hogy Weselsky gyakorlatilag a végsőkig sztrájkolni fog, akár folyamatosan is. Ez viszont a vasút szerint csak a munkavállalók manipulálásával, félretájékoztatásával valósulhat meg, amiben viszont a GDL vezetése élen jár.
Mindekozben a vasúttársaság, megelőzendő a sztrájkot, újabb javaslattal állt elő: amíg a szövetségi kormányzat nem rendezi a napirenden lévő bérmegállapodási szabályozás kérdését (azaz egy foglalkoztatotti csoportra csak egy bérmegállapodás legyen érvényes, ne kelljen minden szakszervezettel akár külön is megállapodni), függesszék fel az egyeztetéseket. Mindezek mellett pedig a feltételek elfogadása mellett két százalékos bérfejlesztést is biztosítanának a mozdonyvezetőknek – jelezte a DB AG. Ulich Weber, a DB AG személyzeti főnöke úgy fogalmazott: minden fél közös érdeke, hogy az utasok, fuvaroztatók érdekei ne sérüljenek és vasúttársaságnak, a munkáltatónak ne keletkezzenek további kárai, mert ezek végső soron a munkavállalókon csapódnak majd lesz.
A GDL továbbra is tartja magát a korábbi követelésekhez: két órával rövidebb heti munkaidőért cserébe öt százalékos béremelést követelnek, de vizsgálják a DB AG ajánlatát, ám feltételként említette Weselsky azt, hogy nem mondanak le a nyomásgyakorlás egyetlen eszközéről sem. Számos lap tudósítása megjegyzi: a GDL követeléseit a széles közönség aligha fogadja el, számos felmérés állítja, hogy az átlagemberek legfeljebb a követelések egyik felé adnák meg: azaz vagy ugyanazon bérért kevesbb munka; vagy pedig több pénzért ugyanannyi munkaidő járna a járművezetőknek.
Halász Péter