Folytatódik a GDL munkabeszüntetés-sorozata Németországban. Miután a szakszervezeti tagok megszavazták, hogy tartson tovább a munkaharc, nyomásgyakorlásként október 7-én este 21 órától másnap reggel 6 óráig általános munkabeszüntetésre hívta fel a vasutasokat a GDL. Mindeközben persze a tárgyalások nem haladnak érdemben.
Október 7-én, kedden 21 órától másnap reggel 6 óráig tart majd a GDL által szervezett legújabb vasutassztrájk Németországban. A korábbiakkal ellentétben nem csak egy-egy régió vagy egy-egy ágazat áll le, hanem valamennyi, a teher- és személyszállításban érintett területen sztrájkolnak majd a DB-nél. A GDL ugyanis nem fogadta el DB AG korábbi ajánlatait és továbbra is tartják magukat ahhoz, hogy két órával rövidítsék meg a heti munkaidőt és emellett pedig emeljék meg a fizetéseket mintegy öt százalékkal – közölte az alighanem a népszerűségi versenyben a parkolóőrökkel vetekedő szakszervezeti szóvivő, Gerda Seibert kedden kora reggel. A GDL szavazásán, amelyet szeptemberben tartottak, 91%-a a voksolóknak a munkabeszüntetés, a munkaügyi nyomásgyakorlás folytatását támogatta.
A munkabeszüntetés az esti és éjszakai vonatokat érinti majd főleg. A felvételen a DB AG üzemeltetésében Budapest felé közlekedő Metropol EN várja a gépcserét Drezdában
A sztrájk tehát a DB AG szinte valamennyi vonatát érinti majd: a sztrájkban a GDL szerint a mozdonyvezetők mellett a vonatkísérők. a fedélzeti gasztronómia munkavállalói és a vezénylők is részt vesznek. A GDL úgy véli ugyanis, hogy nevük ellenére (Gewerkschaft der Lokomotivführer, azaz Mozdonyvezetők Szakszervezete) nem csak őket, hanem valamennyi, a vonatokon utazó munkatársat képviselniük kell. Ez az, ami a korábban rögzített érdekszférákat felrúgja, ugyanis eddig az EVG (azaz az Eisenbahn- und Verkehersgewerkschaft, Vasutasok Szakszervezete) képviselte és szeretné most is képviselni ezeket a szakmákat, ez pedig a GDL-nek nem tetszik.
Németországban a mozdonyvezetők átlagosan bruttó 2142 eurót keresnek havonta, a kezdő fizetések átlaga pedig bruttó 1970 euró. A GDL által korábban aláírt bérmegállapodás szerint a Deutsche Bahn AG-nál a mozdonyvezetők legfeljebb bruttó 3199 eurós havi alapfizetést kapnak, míg a legalacsonyabb fizetés bruttó 2016 euró lehet. A megállapodás szerint 2010. január 1-jétől a alap munkabéreknek a bruttó 2056-3263 eurós sávban kell mozogniuk. Ez a megállapodás járt le és követeli most a GDL a számítások szerint legalább bruttó 2158 eurós és legfeljebb bruttó 3426 eurós fizetéseket. A mozdonyvezetőknek jelenleg heti átlag 39 órát kell dolgozniuk, a GDL pedig azt szeretné, hogy a fizetésemelés mellett 37 órára csökkenjen a munkahét. Ezzel egy órára lebontva a jelenlegi kb. 13-21 eurós órabért 14-23 euróra kellene emelni. Ezek az adatok természetesen az alapfizetésekre vonatkoznak, a különféle pótlékok és egyéb juttatások ehhez adódnak hozzá. Összehasonlításul: a magyar mozdonyvezetők átlagosan körülbelül bruttó 300 ezer forint körül keresnek, ez azonban csak a hazai viszonyok között számít kiugró értéknek: átszámítva körülbelül 1000 euró körüli munkabér jön ki.
A teherforgalom és a regionális közlekedés mellett a távolsági forgalom is érintett a sztrájkban, így komoly káosz várható kedden este és szerdán egész nap a német vasúton
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A mostani munkabeszüntetés kapcsán a DB AG reggel még csak annyit közölt: várják a hivatalos sztrájkfelhívást, addig nem tudják és nem akarják kommentálni a kezdeményezést a sajtóban, de rendelkezésre állnak a szükséges intézkedéseket tartalmazó tervek és a társvasutakat is értesítették már a várható munkabeszüntetésről. Az utasok a Rundfunk Berlin Brandenburg reggeli körkérdése szerint nem örülnek a sztrájknak, de annak igen, hogy legalább az éjszakai órákban történik majd mindez.
A DB AG délelőtt közölte: a vonatok a sztrájk kezdésekor a GDL-től kapott információk szerint a legközelebbi állomásig mennek csak el és ott megállnak majd – legyen az a vasútállomás bárhol is. Tehát ha úgy adódik, akkor akár a „világ végén” is rostokolhatnak a vonatok. Különösen kellemetlen lesz majd ez például a Budapestről Berlinbe tartó EC 170-es esetében, amelyik valahol Berlin-Lichterfelde Süd térségében áll majd meg, illetve a Münchenből Budapestre tartó EN 463-as esetén, amelyiket ilyenformán biztosan nem indítanak el éjfél előtt nem sokkal a bajor fővárosból. A DB AG azt is jelezte: a www.bahn.de/aktuell és a www.bahn.de/ris címen elérhető weblapokon tájékoztatást adnak az éppen aktuális forgalmi helyzetről.
A DB AG délelőtt közölte: a vonatok a sztrájk kezdésekor a GDL-től kapott információk szerint a legközelebbi állomásig mennek csak el és ott megállnak majd – legyen az a vasútállomás bárhol is. Tehát ha úgy adódik, akkor akár a „világ végén” is rostokolhatnak a vonatok. Különösen kellemetlen lesz majd ez például a Budapestről Berlinbe tartó EC 170-es esetében, amelyik valahol Berlin-Lichterfelde Süd térségében áll majd meg, illetve a Münchenből Budapestre tartó EN 463-as esetén, amelyiket ilyenformán biztosan nem indítanak el éjfél előtt nem sokkal a bajor fővárosból. A DB AG azt is jelezte: a www.bahn.de/aktuell és a www.bahn.de/ris címen elérhető weblapokon tájékoztatást adnak az éppen aktuális forgalmi helyzetről.
A munkabeszüntetésnek magyar vonatkozásai is vannak: mind a két irányban közlekedő Metropol EuroNight vonatpárt érinti: a Berlinből Budapestre tartó EN 477-es valószínűleg Drezdában ragad majd a sztrájk miatt kedden este, míg a Budapestről Berlinbe tartó EN 476-os a cseh Děčín vagy a német Bad Schandau állomásán várja meg a munkabeszüntetés végét. A Budapestről Berlinbe tartó EC 170-es pedig valahol Berlin térségében futhat bele a munkabeszüntetésbe, hiszen Berlin Hauptbahnhofra menetrend 21:15-kor érkezik. Ellenkező irányban a szerda reggel induló EC 171-es pedig legfeljebb némi késéssel indul a szerelvény előkészítése miatt, mert a vonat menetrend szerint 06:49-kor kell, hogy elhagyja a berlini főpályaudvar.A Kálmán Imre EuroNight nem sokkal hat óra után egy májusi reggelen a müncheni főpályaudvar csarnokában. A vonatot komolyan érintheti a sztrájk, másfél-két órás késést szenvedhet München felé menet. Budapest felé pedig akár hat órával is elcsúszhat az indulás. A feltételes mód pedig jogos: a forgalmas vonatot érintő változásokról eddig a MÁV-csoport csoportszintű kommunikációjáért felelős MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság nem tudatott semmit, annak ellenére, hogy a DB már értesítette a társvasutakat
(fotó: Halász Péter)De nem csak Berlinben érintett a MÁV-START: a Kálmán Imre EuroNight mindkét járata is beleesik a munkabeszüntetés időszakába: az EN 462-es Salzburgból 04:28-kor indulna és 06:10-kor érkezne München Hauptbahnhofra; ellenkező irányban pedig Münchenből 23:40-kor indulna az EN 463-as számú vonat. A vonatok közlekedésével kapcsolatos kérdéseinket feltettük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának is, ahonnan válaszul megkaptuk a MÁVINFORM kibővített közleményét, amelyben jelzik: a Budapest és Németország között közlekedő nemzetközi vonatok forgalma zavartalan lesz a munkabeszüntetés idején is.A MÁV-START vagy a MÁV Zrt. honlapján „természetesen” semmilyen tájékoztatást nem adott még írásunk megjelenéséig (08:56) a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának szervezetéhez tartozó MÁVINFORM, ahogy szerkesztőségünk sem kapott tőlük semmiféle sajtóanyagot a témában. Írásunk megjelenése után is mindössze az alábbi hírre futotta a MÁVINFORM-tól, 09:58-as keltezéssel:
A szöveg „természetesen” véletlenül sem tesz említést a MÁV-START érintett vonataival kapcsolatos tudnivalókról vagy éppen a vonatjegyekkel kapcsolatos információkról. Sőt, maguk az érintett vonatoknak a kiléte sem derül ki a rendkívül jól működő MÁVINFORM híréből.
Halász Péter