Napok óta nem közlekedik az U2-es metró Berlinben egy jelentős forgalmú szakaszon, mert – a hivatalos kommunikáció szerint – kábeltűzben megsérült a biztosítóberendezés vezetékezése a pankowi végállomáson.
Október 20-án reggel 7:10 körül észlelték a szakemberek, hogy az U2-es metró Schönhauser Alle állomásának bejárati jelzője közelében egy kábelcsatornában égnek a vezetékek. A tűzben megsérült a metró biztosítóberendezési kábelrendszere és a jelzőeszközök is – adta hírül a BVG. A hétfői számítások szerint már kedden járnia kellett volna a vonatoknak, ám erre még mindig várni kell, csúszik a helyreállítás. Az elmúlt napok során a BVG mindig a következő napra várta az üzem felvételét, ám most már nem is mernek határidőt jósolni.
A tűz miatt nem közlekednek a metrószerelvények az Alexanderplatz és Pankow között, az egyik legforgalmasabb szakaszon esett ki a metró. Hiába van ugyan párhuzamosan villamos- és autóbusz-közlekedés, ezek kapacitása közel sem elegendő, hogy a metró utasait is átvegye. Emiatt a BVG az S-Bahn-járatokra, a Ringbahnra és a többi metróvonal, valamint a keresztező villamosvonalak felé irányítja át az utasokat. Bár a BVG indított valódi metrópótló buszokat is, ezek a közúti torlódások miatt nehézkesen haladnak, az utasjogi szervezet, az IGEB is azt javasolja, hogy kerüljék el az utasok a környéket.
Az U2-es metró északi, érintett szakasza komoly utasforgalmat bonyolít, így nehéz alternatívát ajánlani, hiszen a párhuzamos járatok is zsúfoltak
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Mindazonáltal az IGEB komoly kritikákat fogalmazott meg az utastájékoztatás minőségével kapcsolatosan is: példaként említették, hogy a forgalmas Alexanderplatzon az U2-es metró peronján állva semmilyen információt nem kap az utas arról, hogy mi történt és hogyan tovább? Ráadásul a helyzetet nehezíti, hogy a vonatok fele az Alexanderplatzon, másik fele viszont kicsivel távolabb, a Rosa-Luxemburg-Platzon fordul vissza nyugat felé.
A sűrű forgalmú metróvonal helyett az Alexanderplatztól Pankow felé meglehetősen ritkán indulnak a pótlóbuszok: napközben a Radio Berlin tudósítója 7-10 perces követésről számolt be – a metró ilyenkor 5, csúcsban 3-4 percenként jár hat kocsis szerelvényekkel. Igaz, most iskolaszünet van Berlinben egészen november 1-jéig, így valamivel kisebb a forgalom, de ettől függetlenül nem viszi túlzásba a pótlást a BVG.
A sűrű forgalmú metróvonal helyett az Alexanderplatztól Pankow felé meglehetősen ritkán indulnak a pótlóbuszok: napközben a Radio Berlin tudósítója 7-10 perces követésről számolt be – a metró ilyenkor 5, csúcsban 3-4 percenként jár hat kocsis szerelvényekkel. Igaz, most iskolaszünet van Berlinben egészen november 1-jéig, így valamivel kisebb a forgalom, de ettől függetlenül nem viszi túlzásba a pótlást a BVG.
A közlekedési cég közleménye szerint összesen mintegy harminc, egyenként 160 eres kábel sérült meg egy közel két méteres szakaszon, ezeket kell pótolni és megfelelően – kézi munkával – összekötni. Ez után indulhat meg a rendszer próbája és csak a biztonságosan kijavított biztosítóberendezés mellett közlekedhetnek ismét a metrószerelvények. Hogy mikor, arról október 23-án sem mert becslésekbe sem bocsátkozni a BVG.
Időközben azonban kiderült: október 24-én reggeltől sikerült felvenni a forgalmat az Alexanderplatz és Pankow között.
Időközben azonban kiderült: október 24-én reggeltől sikerült felvenni a forgalmat az Alexanderplatz és Pankow között.
Halász Péter