Szolgálatba állt Bécsben az ötvenedik új metrószerelvény. A Siemens által épített V/v sorozatú vonatokból 2017-ig további tizenegyet rendelt a Wiener Linien.
2017-ig újabb tizenegy v/V sorozatú szerelvényt szállít a Siemens a Wiener Liniennek. Az energiahatékony, légkondicionált, teljes hosszukban átjárható, hat kocsis vonatok közül az ötvenedik a napokban állt forgalomba, ennek kapcsán közölte a bécsi közlekedési cég, hogy további szerelvényeket rendeltek.
A V/v sorozatú szerelvényeket az utasok az elmúlt évek során megkedvelték, hiszen amellett, hogy utasterük klimatizált, a vonatok teljes hosszukban átjárhatók, nagyobb kapacitásúak a régi U sorozatú „Ezüstnyilaknál” és az utasok szubjektív biztonságérzete is jobb, mert az utasteret kamerák figyelik. Emiatt ezeket a járműveket használja a Wiener Linien a péntekről szombatra és a szombatról vasárnapra virradó éjszakákon, amikor a metróhálózaton éjszaka is van forgalom.
Günter Steinbauer. a Wiener Linien technikai igazgatója a vezetőülésben, mögötte a Siemens Österreich vezetője, Wolfgang Hesoun az ötvenedik v/V szerelvény vezetőállásában
A Siemens Österreich vezérigazgatója, Wolfgang Hesoun az ötvenedik vonat átadásakor kihangsúlyozta: a bécsi fejlesztésű járműcsalád időközben a számos más jármű alapját jelenti a Siemens kínálatában, ám a legfontosabb partner még mindig a Wiener Linien a típus kapcsán. Ráadásul a jármű gyakorlatilag tisztán osztrák termék, hiszen a forgóvázakat Grazban, a többi egységet pedig Bécsben gyártják és itt végzik a végszerelést is. A járművek tervezésekor fontos szempont volt környezetvédelem: a felhasznált anyagok 90 százaléka újrahasznosítható a szerelvény selejtezése után.
A v/V sorozatú metrószerelvények belső tere. Klimatizált, átjárható a vonat, szeretik az utasok
(fotók: Johannes Zinner / Wiener Linien)
(fotók: Johannes Zinner / Wiener Linien)
Az elmúlt nyolc év során – az első v/V sorozatú vonat 2006-ban állt forgalomba – összesen 140 millió eurót fordított a metrószerelvények, autóbuszok és villamosok vásárlására a közlekedési cég.
Az ötvenedik vonat a Wiener Linien tájékoztatása szerint főképpen az U3-as vonalon közlekedik majd.
Névjegy: a v/V sorozatA V/v sorozatú metrószerelvények hat kocsiból álló, 112 méter hosszú vonatok. Az akadálymentesített szerelvény első és utolsó ajtajánál automatikusan működő padlópótlékok segítik a kerekesszékesek közlekedését. A járműszerelvény teljes mértékben átjárható, a közbenső vezetőállások elhagyásával mintegy negyven utassal több fér a vonatra, mint az U sorozatú „Ezüstnyilak” esetében: egy vonaton összesen 900 ember utazhat egyszerre.
A 2008. december 9-én szolgálatba állított 3849+2449+2849+2580+2450+3850 összeállítású v/V sorozatú szerelvény az U4-es vonalon, a Wien folyó medre mellett vezető pályán, a Pilgramgasse állomáshoz érkezik 2012. március 15-énA hat kocsiból a két külső, vezetőállásos kocsi nem hajtott – v sorozat –, a további négy köztes jármű viszont igen, ezek a V sorozatú kocsik. Az első, prototípus vonat még 2000-ben állt forgalomba, ünnepélyes keretek között az erdbergi metrótelepen tartott Tramwaytagon mutatkozott be a vonat 2000. május 27-én. A sorozatkocsik megjelenésére egészen 2006-ig kellett várni. Érdekesség, hogy a prototípus szerelvény vezetőállásos kocsijai eredetileg az 5401-es és az 5402-es számokat viselték, később, 2001 őszén kapták meg a sorozatjárműveken is használt 3800-as számmezőbe tartozó pályaszámokat.Az első sorozatkocsik 2006. augusztus 23-án álltak forgalomba az U1-es és az U3-as vonalon, majd 2007-től az U4-es és 2008-tól, az U2-es vonal Stadionig való meghosszabbítása után (ami magával vonta a belvárosi szakasz rövid állomásainak bővítését is) itt is felbukkantak a vonatok.Az U2-es metró Stadionig vezető hosszabbításának átadásával a járműtípus megjelent az U2-es vonalon is. A képen a frissen átadott Stadion állomáson készült a 2008. június 12-én. A képen látható vonatot, amely a 3843+2443+2843+2844+2444+3844 pályaszámú kocsikból áll, két nappal később vette állagba a Wiener Linien. A Stadionhoz próbajáratként érkezett a megállót az erdbergi kocsiszínnel összekötő vágányon keresztül
(fotók: Halász Péter)A v/V sorozatú vonatok forgalomba állítása nem feltétlenül jelenti azt, hogy a korábbi szerelvényeket nagy ütemben selejteznék, hiszen a hálózat folyamatos bővítése miatt a régi vonatok üzemben tartására is van igény. Ennek ellenére a legöregebb U sorozatú metrókocsikat idővel törlik az állományból.
Halász Péter