2014. 09. 30.

Vágányzár nyugaton: Komoly felújítást kap a 130 éves Arlbergbahn

Az ÖBB pályavasúti üzletága összetett karbantartást végez a kemény hegyi pályának számító Arlberg-vasút Landeck-Zams és Bludenz közötti szakaszán, ezért szeptember 28-ától két héten át teljes kizárásos vágányzár van érvényben. Pótlóbuszozás, terelések, átszállások, kerülőúton közlekedő éjszakai vonatok és Svájcban ingázó Railjetek a felhozatal.



Amint az Európai Bizottság nyári jelentésének mellékletéből láthattuk (10a táblázat), az osztrák államvasút komolyan invesztál az infrastruktúra szinten tartásába és fejlesztésébe. Ezúttal az egyik legkeményebb hegyi vasútnak számító Arlbergbahn került sorra: a vasúttársaság összesen több mint 16 millió eurót költ a modernizálásra, nem utolsósorban a pálya biztonságának érdekében. A nyugat-európai pályás trendeknek megfelelően a lehető legtöbbet igyekeznek kihozni a szűken mért vágányzárból - ezsetben több mint száz kisebb-nagyobb munkálatot végeznek el az ÖBB Infrastruktur szakemberei a szeptember 28-án kezdõdõ 15 napos vágányzár alatt Landeck-Zams és Bludenz között.

Az Albergbahn tehát szeptember 28-án vasárnap 7:30-tól egészen október 12-én 15 óráig Landeck-Zams (október 3-ától Ötztal) és Bludenz állomások között teljesen ki lesz zárva a forgalomból. A tiroli oldalon a fõ munkálatok Landeck és Ötztal között, Imst-Pitztal állomáson, Landeck és Pians között, illetve Strengen állomáson lesznek, míg a Vorarlberg tartományhoz tartozó pályaszakaszon Langen és Braz között.

A lezárás idõszakára tervezett komplex felújtás percről-percre be van ütemezve, az ÖBB szakemberei összesen 7000 méter vágányt és 7500 betonaljat fognak újra cserélni; 18 kitérõ szintén cserére kerül, illetve 8000 tonna kavicságyat rostálnak át és fektetnek le újra. Ezen felül a vágányzár ideje alatt lehetõség lesz az alagutakat és a hidakat is alaposan átvizsgálni - amibõl itt nem kevés van. Fontos része még a felújításnak, hogy a vízáteresztõ árkokat és és egyéb létesítményeket alaposan átvizsgálják és kitisztítják. A hegyi szakaszon a vízelvezető létesítmények jó állapota még kritikusabb tényező, mint sík vidéken. Ezeken felül a vasút környezetére is jut idõ a 15 nap alatt: a kivágásra ítélt fákat kivágják, a vágányhálózat környékén pedig rendbeteszik a növényzetet.

És mi lesz addig a vonatokkal? Az éjszakai vonatokat Lindau-München-Salzburg útvonalon közlekedtetik - ez érinti többek között a Budapestrõl induló Wiener Walzer EuroNight vonatot is. A Wiener Walzer menetrendje Budapest és Salzburg közötti menetrendje odafelé nem változik, csupán az Innsbruckba vagy Bludenzbe utazóknak kell átszállniuk Salzburgban, illetve a vonat salzburgi 1:40-es indulását követõen legközelebb 6:41-kor Bregenzben áll meg, majd az alapmenetrendhez képest két órával közlekedve Feldkirch, Buchs és Sargans érintésével 9:20-ra ér Zürich fõpályaudvarára.
Zürich felõl a vonat hasonlóképpen Bregenzen és Münchenen át közlekedik a vágányzár ideje alatt, így Salzburgba 5:55-kor érkezik, majd Wien Westbahnhofról a normál menetrend 7:56-os indulása helyett 9:36-kor indul, Budapest-Keleti pályaudvarra pedig 12:36-kor érkezik.

A nappali távolsági vonatok Bécs felõl Landeck-Zams állomásig közlekednek változatlan menetrenddel, majd onnan a továbbutazókat az ÖBB pótlóbuszai Bludenzig szállítják, ahol a normál menetrendhez képest nagyjából fél órás késéssel indulnak tovább a vonatok Bregenz illetve Zürich felé. A nyugati oldal menetrendjének megtartása érdekében a távolsági vonatok Zürich és Bludenz között fél órával korábbra tolva indulnak, majd a pótlóbuszozás után Landecktõl már menetrend szerint közelekednek. Október harmadikától ugyanez a struktúra lesz érvényben, ám a tiroli oldalon Landeck-Zams helyett már Ötztal állomástól. Két vonatot (562 és 569) a teljes időszakban lemondanak Bludenz és Bregenz között, helyettük a regionális forgalom járatait kínálja az ÖBB a vorarlbergi oldalon.
Érdekesség az így kialakuló Railjet szigetüzem a vorarlbergi oldalon, ahol a vonatok Zürich és Bludenz illetve Bregenz és Bludenz között fognak ingázni.

Helyi alvállalkozó távolsági kocsija várja az utasokat Landeck állomás előtt

Az állomás előtt táblák segítik az utasok tájékozódását, a buszokat pedig útvonal szerint színkódolják a könnyebb eligazodás érdekében. Helyszíni tapasztalataink alapján a vonatok fedélzetén és az állomásokon jól működik az utastájékoztatás, mind gépi és élőszavas hangos, mind pedig vizuális formában

A Regionalzug-ok és az S-Bahn vonatok október harmadikáig változatlan menetrenddel közlekednek mindkét oldalon, ám harmadikától az Ötztal és Landeck-Zams közötti lezárás miatt már ezeket a vonatokat is buszokkal fogják pótolni. Ezek a buszok a vonatok menetrendjéhez képest Landeck, Schönwies, Imsterberg, Imst és Roppen állomásokról Ötztal irányában öt perccel korábban indulnak, hogy ezzel az Ötztaltól induló vonatok menetrendjét megtartsák.
A tehervonatok a távolsági vonatokhoz hasonlóan Bregenz–Lindau–München felé kerülnek, így München és Lindau között a dízelmozdonyokra fogékony vonatfotósoknak kiváló témát kínálnak.


A jelek szerint a környék összes buszos cége részt vesz a pótlásban - épp csak az ÖBB tulajdonában álló helyi Volán, a Postbus járműveit nem látni

Rövidített útvonal: amint a kijelzőn is látható, a Zürichbe és Bregenzbe közlekedő Railjet-vonatok ezúttal Landeck-Zams állomáson fordulnak vissza
(a felvételek a szerző munkái)


Berky Dénes