2014. 09. 10.

Elment az utolsó éjszakai?

Egyelőre úgy néz ki, hogy szüneteltetni kényszerül a Georg Verkehrsorganisation GmbH, azaz a GVG a Berlin és Malmö közötti éjszakai vonatát, miután a DB AG nemes egyszerűséggel kitiltotta a vonatban közlekedő svéd hálókocsikat a hálózatáról. Merthogy túl szélesek a járművek. Állítólag.


A jelenlegi állás szerint az augusztus 17-éről 18-ára virradó éjjel közlekedett utolsó alkalommal Berlin és Malmö között a GVG magánvasúti éjszakai vonata, a Berlin Night Express. A háttérben az húzodik, hogy a DB, pontosabban a DB Netz AG, mint az infrastruktúra kezelője, megtiltotta a vonatban közlekedő svéd hálókocsik közlekedését. Az indoklás szerint a GVG által közlekedtetett hálókocsik ugyanis túlságosan szélesek. Emiatt arra kényszerült az üzemeltető, hogy a DSB-től bérelt fekvőhelyes kocsikat állítson be, amelyek azonban komfortjukban közel sem olyan szintű kiszolgálást ígérnek, mint a hálókocsi.
A fapadosabb szolgáltatás miatt azonban számos üzleti utas pártolt el a Svédország és Németország között közlekedő utolsó éjszakai vonattól, ami érzékenyen érinti az üzemeltető társaságot. Emiatt döntöttek úgy, hogy előre szüneteltetik a vonat közlekedését.
Mindeközben azonban az infrastruktúrákat felügyelő hatósághoz, a Bundesnetzagenturhoz (BNetzA) fordult a GVG, a DB Netz AG döntését megfellebezendő. A hatóság eljárást is indított a DB Netz ellen, mondván, önkényesen korlátozzák a szövetségi tulajdonban álló pályahálózathoz való hozzáférést. A GVG reményei szerint az év végére megszülethet a DB-t elmarasztaló döntés és újra elindíthatják az éjszakai vonatukat, ám ha nem születik megfelelő döntés, készek arra is, hogy európai szinten támadják meg a szabad pályahasználat ilyenformán való korlátozását.

A GVG éjszakai vonata Malmöből Berlinbe érkezett 2013. július 13-án kora reggel. A vonatban már ekkor is csak a DSB-től bérelt fekvőhelyes kocsik közlekedhettek...
(fotó: Halász Péter)

A GVG vonatai egyébként az utolsó olyan vonatok voltak, amelyeket komppal szállítottak a térségben: a Mukran és Malmö közötti kompjáratokat azonban a jövőben az üzemeltető Stena Line ebben a formában meg kívánja szüntetni és a vasúti forgalmat a Rostock–Trelleborg vonalra szeretné átterelni. Ez azonban a GVG számára gazdaságtalan lenne, így vizsgálják annak lehetőségét is, hogy a jövőben végig szárazföldön, Hamburg és Koppenhága érintésével közlekedjen járatuk. Ez utóbbi valamit biztosan hozna a konyhára, hiszen a dánok felé a menetrendváltással megszűnik az utolsó éjszakai vonat is, amit a DB AG közlekedtet, egyben a személyforgalomban eltűnik az utolsó mozdonyos vonat is a dán sínekről. A GVG jelezte azt is, hogy vizsgálták a lengyel Świnoujśice és a svéd Ystad közötti kompjárat használatának lehetőségét is, azonban ez az infrastruktúra hiányosságai miatt nem éri meg a magántársaságnak.
Miután a DB AG 2000. szeptember 23-án megszüntette az utolsó közvetlen vonatát Berlin és Svédország között, a D 318/D 319 „Nils Holgersson” vonatpár pótlására elsőként az országban a GVG jelentkezett a saját, üzleti alapokon közlekedő vonatával. A kezdetekben a svéd állami társasággal, az SJ-vel együttműködéseben üzemeltetett járatból a svéd partner 2011-ben kiszállt. Ekkor vette át az északi részen a forgalmat a Veolia helyi leányvállalata.
A Berlin Night Express vonatait nem mellesleg Németország területén jellemzően az NDK államvasútja, a DR számára épített „Holzrollerek” továbbítják magánvasúti színekben, míg Svédországban a teherszállító vasúttársaság, a Green Cargo adja a vonatokat továbbító mozdonyokat az SJ helyett.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.