Bár előbb csak kósza kacsának tűnt, most mégis úgy néz ki, hogy igaz a hír: minden Papagáj Fecske lesz – a MÁV-START közlése szerint folyamatosan cserélik gúnyájukat az elővárosi ingavonatokat továbbító 2000-es Szilik.
Még nyár közepén borzolta a vasút iránt érdeklődő olvasók kedélyeit a MÁV-START egyik műhelyéből kiszivárgott képsorozat: meglehetősen szokatlan, ám az elővárosi forgalomban nélkülözhetetlennek tűnő posta-Bhv-k, vagyis újabban a „Fecske-ingák” élén közlekedő V43 2000-es, avagy ahogy mostanában hívják: 432-es sorozatú gépek arculatváltása. Augusztus első napjaiban még úgy hírlett, hogy csak a volt MÁV-GÉPÉSZET magánakciójáról volt szó, ám most kiderült, hogy kicsit lassan, de elért mindenkit az egyeztetés híre. Ígéretünkhöz híven a MÁV-START-ot is megkerestük az ügyben és hosszas várakozás után választ is kaptunk: az arculat végleges, hamarosan valamennyi Papagáj új ruhát ölt majd.
Az 1990-es évek legvégén a hazai pályákon megjelent „Papagáj”-fényezés hamarosan a múlté lesz. Képünk 2014. július 22-én készült Szolnokon
A MÁV-START válaszából kiderült az is, hogy a cél az egységes megjelenés, hogy a vontatójárművek és a személykocsik is az utasok számára jól beazonosítható járműflottával rendelkezzen. A válaszban kiemelték: „Mindehhez fontos kiindulási alap az is, hogy a járműveket az utasok egy egységes néven nevezhessék, és vizuálisan is könnyedén beazonosíthassák a külső és belső ismertetőjegyeik alapján.” Mindezek alapján tehát úgy tűnik: valamennyi korszerűsítő felújításon átesett Bhv-kocsi is „fecskésedik” majd a mozdonyok mellett – bár az egyelőre még talány számunkra, hogy az utasok általunk is felmért igényeit mennyiben veszik figyelembe a munkák során. A gépek várhatóan 2016-ig teljes egészében új ruhát öltenek majd.
A MÁV-START célja az egységes, az utasok által jól beazonosítható arculattal rendelkező járműpark megteremtése
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A MÁV-START jelezte azt is: hogy „az átfestésekre alapvetően az esedékes műhelyi javításokkal együtt kerül sor. A fényezéssel járó műhelyi javításokhoz képest ez az átfényezés nem jár többletköltséggel.”
Az elsőként elkészült mozdony, a 432 258-as pályaszámú mozdony fordulói kapcsán megtudtuk: elsősorban az egri vonalon közlekedő vonatokat továbbítja a jármű jelenleg, ám az egri fordulók kapcsán az újszászi vonalon is teljesíthet szolgálatot. A jövőben a posta-Bhv-kkal kiszolgált fordulókban, a váci, a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalon bukkanhat fel a jármű.
Az első Fecske a Keleti pályaudvaron
(fotó: MÁV-START Zrt.)
(fotó: MÁV-START Zrt.)
Természetesen felmerült az is, hogy ha az egységes flotta és egységes megjelenés a cél, akkor – például – az első hatvan FLIRT-motorvonat átfényezésére sor kerülhet-e a további járművek színterve szerint, ám egyértelműen jelezték a MÁV-START részéről: nincs napirenden a FLIRT-ek átfestése.
Halász Péter