Az InnoTrans második szakmai napján is számos érdekes hírrel szolgálhatunk: eladták az ezredik FLIRT-et; jön a következő magyar Transmontana; önállóan is szerepelt a MÁV-START Utasellátója; a DB nem tud a saját menetrendjének megszűnéséről és magyar síneket is koptathat a Softronic Hyperion fantázianevű járműve.
Stadler
Eladták az ezredik FLIRT motorvonatot. A svájci járműgyártó összesen 34 motorvonat szállításáról egyezett meg a finn Junakalusto Oy nevű vasútvállalattal. A motorvonatok a korábbi, 2006-os szerződésben rögzített második opciós keret részét képezik. Az első opció (amely kilenc vonatról szól) már lehívásra került, ezek a járművek októberben forgalomba is állnak. A kereken 200 millió eurós szerződés értelmében a strapabíró, széles nyomtávolságú FLIRT motorvonatok 2016 eleje és 2017 tavasza között állnak majd forgalomba Finnországban. A 3,2 méter széles motorvonatokban 234 ülőhely található és a 160 km/h-s végsebesség mellett a finn EBICAB vonatbefolyásoló rendszert később felváltó ETCS értelmezésére is képeseket a vonatok.
Bemutatta a Stadler Rail a kifejezetten a volt szovjet terület piacaira szánt villamosát is. A fehéroroszországi leányvállalat által épített Metelica villamos elsősorban ezeket a kelet-európai villamosüzemeket célozza meg. A Berlinbe hozott bemutatókocsit érdekes húzással a nyugat-európai igények szerint 2+2 üléskiosztással székezték, ami a gyártó képviselői szerint inkább elvi lehetőség - a kelet-európai üzemeltetők jellemzően több állóhellyel, 1+1 sor ülőhellyel rendelik a villamosokat. A járművet kifejezetten a kemény északi telekre tervezték, +40 és -40 fokos külső hőmérsékleti határokat vettek figyelembe. A Stadler megfogalmazásában: „Az egyszerű kialakításnak és a robosztus formatervezésnek köszönhetően a jármű szélsőséges időjárási viszonyok melletti üzemelésre is képes.”
A Stadler minszki üzemének új termékét, a Metelica villamost ma mutatták be hivatalos sajtóesemény keretében
A beltér furcsasága, hogy a kapaszkodón csüngő utasok könyöke kis híján a folyosó melletti ülőhelyen ülők arcába lóg - a furcsaság oka a fantázia-üléskiosztás: ilyen sűrű székezéssel csak a potenciális nyugat-európai vevők miatt látták el járművet, a kapaszkodó elhelyezése viszont maradt a valószínűbb keleti piacokhoz igazítva
Modern kijelző az utasok tájékoztatására, természetesen népi motívmokkal díszítve
A Metelica vezetőpultja meglehetősen egyedi, és nem hiányozhat a méretes érintőképernyő sem
Softronic
A román járműgyártó két érdekes hírrel is meglepte a szakmai közönséget. Az egyik az, hogy egy újabb magyar felségjelzés alatt közlekedő Transmontana mozdony vásárlásáról állapodtak meg: a szerencsés vevő a CER Zrt. Eddig összesen 17 Transmontana mozdony talált gazdára - 13 a DB Schenker Romania kötelékében dolgozik, két gép az MMV Zrt. tulajdonában van, egy a gyártónál maradt, egy pedig most a CER tulajdonába került.
A másik, igencsak meglepő hír, hogy egy – egyelőre a folyamatban lévő tárgyalások miatt meg nem nevezendő – magyar operátorral tárgyal a társaság több Hyperion motorvonat gyártásáról és üzembe állításáról. Annyit tudni lehet, hogy egy „open access” operátor a vevő, aki Magyarország és Románia között közlekedtetne járatokat, a járműveket pedig a gyártónál, Craiovában tartanák karban.
A Softronic kétáramnemű Transmontana-mozdonya körül nem volt tolongás, de magyar szempontból fontos bejelentés született a mai napon: a CER is vásárol egy gépet
Friss, még szinte ropogós a DB Schenker Romania legújabb szerzeménye
A forgóváz erősen hasonlít az ASEA-licensz EA 060-as gépekére; a gyártó elmondása szerint az alapok azonosak, ám számos módosítást végeztek a tervezők
A Transmontana vezérállása a modern kor igényeinek megfelelő kialakítású; a külső tükröt már itt is kamera helyettesíti
DB AG
A német vasúttársaság romjaiban is impozáns. A nap igazán meglepő részlete volt, hogy a Deutsche Bahn AG standján nem csak hogy nem tudták kommentálni az offline, telepíthető menetrendi kereső piacról való kivezetését, de úgy vélték (miután számos vélt „illetékest” végiglátogatottunk), hogy igazán nem is fontos mindez, hiszen ők egy komplex mobilitási holding – azt viszont még nem teljesen értjük, hogy a standjukon szereplő BMW i3-as személygépkocsi mit is keresett egy vasúti szakkiállításon. Mindenesetre érdekes, hogy a standon dolgozók által legilletékesebbnek tartott munkatársuk is tőlünk tudta meg, hogy megszűnik az általa is rendszeresen használt Windows-os HAFAS-keresőjük. Becsületükre legyen mondva, szállásunkra érkezve már a sablonválasz fogadott a virtuális postaládában, miszerint dolgoznak az ügy felgöngyölítésén.
További híreink
MÁV-START Utasellátó – Idén először szerepelt az InnoTranson, méghozzá számos más hasonló profilú céggel (többek között a lengyel WARS, a svájci Elventino, a Wagon Slovakia és a cseh JLV) közös, és az anyagcégtől (MÁV-START) különálló standon a MÁV-START Utasellátó részlege. A magyar vasúttársaság a közelmúltban vette saját kezelésbe az étkező- és hálókocsis tevékenységet, így korábban nem is volt lehetőségük ezen profil bemutatására. Mind az önálló megjelenés, mind pedig az étkező- és hálókocsis szolgáltatás saját kézbe vétele örömteli lépés. Reméljük, a jövőben is sikeres lesz majd a vasúttársaság ezen ágazata, hiszen komoly tervekről beszélnek megkérdezett forrásaink.
A MÁV-START Utasellátó első alkalommal jelent meg önállóan az InnoTranson, méghozzá számos hasonló profilú céggel közös standon az International Rail Catering Group (IRCG) égisze alatt
A közép-európai utasellátós cégek standján az érdeklődők megcsodálhatták a svájci vasúton használt minibárkocsit; a „hanyattesés-faktorról” a képen is látható, középső kerék gondoskodott: a jármű mozgatás során tölti saját akkumulátorait
Borcad – A cseh ülésgyártó magasra tette a mércét a regionális szegmensben: bemutatták az ÖBB CityJet-vonatai számára gyártott üléseket. A számos újdonságot felvonultató ülőalkalmatosságok szinte a távolsági forgalom kényelmét kínálják a helyi utazóknak is: lábtartók, lehajtható asztalok teszik kényelmesebbé az utazást a soros üléseknél, ráadásul a másodosztályon is dönthető ülőhelyeket kapnak az utasok. Amint alábbi képeinken látható, a regionális forgalomban kényszerűen szűkebbre vett üléstávolság problémájára is igyekezett megoldás találni a cseh beszállító.
ÖBB – Az osztrák állami vasúttársaság méretes standján is magasra tette a mércét. Egyik érdekes tematikájuk az infrastruktúrát és menetrendet illető összehangolt stratégia bemutatása volt. A diák komoly tervezésről és alaposan kiérlelt elképzelésekről árulkodtak: az ÖBB már a 2025-től bevezetendő ütemes menetrend előkészítéésvel és tervezésével foglalkozik olyan szinten, hogy a helyi csatlakozási pókok kialakítása, az egyes szakaszokon bő tíz év múlva várható menetidők és a konkrét időadatok is terítéken vannak. Jó lenne hasonlóan átgondolt hazai tervekről hírt adni 10 éves időtávlatban, ám sokszor az az érzésünk, hogy nálunk az eke szarvánál tovább nem sokan látnak.
Az ÖBB CityJet ülései a Borcad standján - az üléstávolság regionális, a szolgáltatások viszont már inkább a távolsági szegmensből ismerősek; a színösszeállítás a bécsi székhelyű Spirit Design munkája
Kisasztal, korrekt és „hülyebiztosnak” tűnő műszaki megoldással, ugyanakkor kicsit alacsonyra szerelve
Egy kis trükk a térdek és a regionális szegmensre jellemző üléstávolság ellentétének feloldására: a Borcad mérnökei a szék két oldalán „kikönnyítették” a háttámlát. Meggyőzőnek tűnik, reméljük, a gyakorlatban is beválik majd...
Alstom – a H3 típusú hibrid mozdony úton a sorozatgyártás felé
A francia gyártó H3 nevű tolatómozdony-családjának prototípusát már a 2012-es InnoTranson szemügyre vehettük, ma viszont a Volkswagen AG számára, az Alstom németországi üzemében készült akkumulátoros hibridet mutatták be az érdeklődőknek. A dízel-villamos erőátvitelű gép a feladattól függően az üzemidő 50-75 százalékában tud akkumulátorról üzemelni, ettől pedig nagyjából 70%-os csökkenést várnak a károsanyag-kibocsátás tekintetében. A típusból a DB Regio nürnbergi és würzburgi telephelyei számára hat példányt rendelt, míg a Volkswagen AG wolfsburgi gyárában már szolgálatot teljesítő két prototípus mellé ezúttal újabb három mozdonyt rendelt. A DB AG a hamarosan forgalomba álló egységekkel nyert tapasztalatok fényében dönt majd a hibrid hajtáslánc használhatóságáról, és kedvező tapasztalatok esetén nagyobb sorozat megrendelése várható a jövőben.
Alstom H3, avagy szürke ló szürke háttér előtt; a géptér mélyébe ezúttal nem bújhattak be minden apró részlet iránt érdeklődő távol-keleti szakemberek, pedig a lényeg ezúttal a lemezborítás túlsó oldalán van
Bombardier – Berlin csak egy Monorail-megálló Kingston és Szaúd-Arábia között...
A kanadai gyártó a költséghatékony logisztika iskolapéldáját mutatta be: a Kingstonban gyártott Innovia Monorail 300-as típusú jármű útban Rijád felé benézett Berlinbe is... A szaúd-arábiai főváros belvárosában épülő 3,6 kilométeres monorail-vonalra hat, kétrészes járművet szállít a Bombardier. A cég képviselői szerint óránként akár 48 000 utas/irány kapacitásával és automatikus üzemben 75 másodperces követésével az egysínű vasút hatékony alternatívája lehet a metróknak.
Az egysínű vasút útban Rijád felé megállt Berlinben is
A cseremozdony
Végezetül egy kis levezetés: a Netinera-csoport Neusterlitz-i járműjavítójának „cseremozdonya”, egy Görögországból reimportált, MTU-motorokkal remotorizált V200.1 sorozatú dízelgépe a kiállítás egyik érdekes színfoltja. Főleg belső értelemben, ugyanis a vezérállás légkondícionálását nemes egyszerűséggel (bár valószínűleg műszaki korlátok miatt) mobilklímákkal oldották meg az ügyes kezű mérnökök...V200.1 eredeti színterv szerint fényezve - nem, ez nem egy archív kép az 1966-os InnoTransról...
Ma már múzeumi tárgy egy ilyen vezetőasztal a német vasúton
A napi „hanyattesés-faktor” másik szállítója a mobilklíma; elegánsnak nem nevezhető, de minden bizonnyal nem esztétikai érzékük vitte rá a mérnököket erre a megoldásra
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Az InnoTrans 2014-el kapcsolatos írásaink ide kattintva gyorsan elérhetők.
A RegionalBahn olvasóit Halász Péter és Magyarics Zoltán tudósította Berlinből