A 2014-es InnoTrans kapcsán adott előzetes körképünkben ezúttal a kevesebb járművek és talán csekélyebb piaccal rendelkező, ám közel sem kevésbé fontos kiállítók háza táján nézünk körbe. Nézzük, mit hoz a Škoda, a Vossloh, a Voith és sokan mások!
Škoda
A cseh járműgyártó ezúttal csak két járművet hoz, az előző évekhez képest ez meglehetősen szegényes választék. Az egyik jármű a törökországi Konya számára épített 28T típusú villamosa lesz. A markáns megjelenésű, a miskolci Škoda-villamosokkal szoros rokonságot mutató jármű mindenképpen érdekes színfoltja lesz majd a kiállításnak.
Az egyik konyai villamos a Škoda próbapályáján
(fotó: Škoda Transportation a.s.)
(fotó: Škoda Transportation a.s.)
A csehek másik járműve a brünni térségben közlekedő RegioPanter-motorvonatok egyike lesz majd. A típust már láttuk a 2012-es kiállításon, így járművek tekintetében komoly újdonságra nem számíthatunk.
Kár, hogy a DB Regio által rendelt 109E típusú mozdonyokból még nem készült el egy sem, ahogy az emeletes járművekből sem készült még egyetlen kocsi sem – alighanem a 2016-os InnoTranson láthatjuk majd őket, hiszen 2016 decemberétől állnak majd forgalomba ezek az ingavonatok München és Nürnberg között.
Tatravagonka
A poprádi Tatravagonka hosszú évek óta biztos pont a kiállítók között. A teherkocsi-gyártásban utazó szlovák cég ezúttal három kocsival érkezik: egy Zans sorozatú, 88 m3 térfogatú tartálykocsit; egy Tagnpps sorozatú teherkocsit és egy Sggnss sorozatú konténerszállító pőrekocsit hoznak.
ŽOS Vrútky
A volt ruttkai főműhely idén is képviselteti magát az InnoTranson. A szlovák járműgyártó két személyszállító járművek érkezik: az egyik a saját fejlesztésű – és már a 2010-es InnoTranson is bemutatott – kocsicsalád egyik tagja, a Bdmpeer sorozatú, kerékpárszállításra is alkalmas távolsági forgalmú személykocsi. A ruttkaiak láthatóan időben reagáltak a személykocsis igényekre és a magyar IC+ méltó konkurensével évekkel megelőzve megjelentek a piacon.
A másik jármű sem újdonság: 2012-ben láttuk már: a RegioMover motorvonatból tizenkettőt rendelt a ZSSK. A három részes motorvonat kapcsán a ruttkaiaknak alighanem vérmes reményei vannak és ezért hozzák el ismét a szakmai találkozóra a járműveket.
A másik jármű sem újdonság: 2012-ben láttuk már: a RegioMover motorvonatból tizenkettőt rendelt a ZSSK. A három részes motorvonat kapcsán a ruttkaiaknak alighanem vérmes reményei vannak és ezért hozzák el ismét a szakmai találkozóra a járműveket.
A szlovákok 2012-ben már megmutatták a RegioMover motorvonatot, de idén is elhoznak egy járművet. A képen a 861 002-es szerelvény készülődik Kassán 2013 pünkösdjén
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Vossloh
A német székhelyű járműgyártó-csoport idén is a gerincét adja a járműkiállításnak: mennyiségi szempontból az élmezőnyben van a járműgyártó. A dízelmozdony-portfólióból kiállítják a G6-os és G12-es dízel-hidraulikus és a DE18-as típusú dízel-villamos tolatómozdonyukat - előbbieket 2012-ben már bemutatták ugyanitt, így különösebb újdonságot nem jelentenek.
Újdonság lesz viszont a spanyol leánycég által épített járművek sora: komoly érdeklődés övezi majd a nagydízel-családból a brit igényekre szabott UK Light típusú mozdonyt. Ugyancsak érdekesnek ígérkezik a a CityLink típusú Stadtbahn- és a TramLink márkanév alatt futó villamosvasúti motorkocsi. Érdekes lesz még a Rajna-Ruhr-vidéken közlekedő B80C típusú Stadtbahn-motorkocsi is: a kölni KVB-vel együttműködve újított fel a Vossloh-Kiepe GmbH.
Újdonság lesz viszont a spanyol leánycég által épített járművek sora: komoly érdeklődés övezi majd a nagydízel-családból a brit igényekre szabott UK Light típusú mozdonyt. Ugyancsak érdekesnek ígérkezik a a CityLink típusú Stadtbahn- és a TramLink márkanév alatt futó villamosvasúti motorkocsi. Érdekes lesz még a Rajna-Ruhr-vidéken közlekedő B80C típusú Stadtbahn-motorkocsi is: a kölni KVB-vel együttműködve újított fel a Vossloh-Kiepe GmbH.
Netinera
Nem járműgyártó, hanem elsősorban üzemeltető az egykori Arriva-csoport, amelyet nemrégen az olasz vasút, az FS többségi tulajdonában álló konzorcium vásárolt meg. A csoport üzemelteti többek között a neusterlitzi járműjavítót is, ahol számos magánvasút javíttatja a járműveit. Ennek reprezentálásra hivatott a járműjavító munkáját dicsérő V200-as sorozatú dízelmozdony is, amelyet Görögországból hoztak vissza több társával pár évvel ezelőtt. A modern járműveket a Netinera égisze alatt közlekedő Alstom Coradia LINT motorvonat képviseli majd.
PESA Bydgoszcz
A lengyel járműgyártók közül talán a legismertebb a PESA. A németországi sikereket is magáénak is tudó lengyel járműgyártó idén is számos újdonságát vonultatja fel. Megmutatják a DB Regio számára épülő LINK motorkocsikat, a két éve is bemutatott GAMA mozdonyt és a JazzDuo fantázianevű villamost is, amelyet már két éve is láthattunk a kiállításon. Újdonság viszont a Fokstrot fantázianevű jármű.
A PESA Fokstrot márkanevű villamosához kapcsolódik, hogy kollégánk a 2012-es kiállításon bemutatott PESA Swing villamos kapcsán a lengyel gyártó névadási trendjét figyelve kissé pikírten megjegyezte: vajon a következő típus a foxtrott nevet kapja majd? Nos, ez kollégánk vaktában bedobott tippje bejött. A jövőt illetően ezúttal a quickstep-re fogad – kíváncsian várjuk 2016-ot!
NEWAG
A másik komoly babérokra törő lengyel versenyző a délkelet-lengyelországi (Nowy Sacz, azaz régen használt magyar nevén Újszandec) NEWAG. Két évvel ezelőtt is nagyot villantottak a Dragon fantázianevű mozdonyukkal és egy nyúlánk villamos motorvonattal – ezeket idén is kihozzák a kiállításra. Sőt, a járműlista szerint az ambíciózus gyártó idén hoz egy dízel motorvonatot is.
Softronic
Sokan vártuk, de egyelőre nem jelentkezett a román vállalkozás a Hyperion-motorvonattal, melyet egyébként a hírek szerint saját szakállára, üzleti vonatként közlekedteti majd Bukarest és román tebgerpart között. A Hyperion helyett viszont a német, illetve osztrák piacot is megcélzó fejlesztéssel jönnek: a hattengelyes, ASEA-licensz alapján készült román villanymozdonyok alapos felújításaként megszülető Transmontana legújabb variánsával jelentkezett. A „ráncfelvarrott” jármű érdekessége és egyben fő vonzereje, hogy a korábbiakkal ellentétben nem csak a Közép-Európában divatos 25 kV 50 Hz-es felsővezetékről, hanem a német nyelvterületen használatos 15 kV 16,7 Hz-es árammal táplált felsővezetékről is képes működni. A DB Schenker Romania állagába szánt mozdony kapcsán kíváncsian várjuk a román cég sikereit – alighanem a kelet-európai piacon, a mozdonycsere nélküli közlekedést igénylő vonatok esetében lehet sikere a – az új mozdonyoknál valószínűleg kedvezőbb árú – megoldásnak a magánvasutak körében.
A Transmontana mozdony úton Berlin felé. Szélpál Endre München Ost rendezőjében örökítette meg a szokatlan vendéget
Electroputere
A CFR számára épített dízel- és villamosmozdonyokról ismert gyártó most egy új fejlesztéssel, a Terra Nova névre keresztelt dízel tolatómozdonnyal nyűgözi majd le a szakmai közönséget. A kicsit mellbevágó kinézetű gépet egy 1250 lóerős Caterpillar dízelmotor mozgatja, és a Berlinbe tartó egységet nemrégiben Magyarországon át szállította Nyugat felé a Train Hungary. Kíváncsian várjuk az első találkozást az új román dízellel!GE Transportation
A török Tülomsaş-al közösen épített, a török igényekre szabott Class 66-os rokont, a PowerHaul márkanevű dízelmozdonyt is valószínűleg várja a szakmai közönség.
Az InnoTrans 2014-el kapcsolatos írásaink ide kattintva gyorsan elérhetők.
Halász Péter