Meglehetősen és különösen pikáns történetről érkezett hír Németországból: egy menetrend szerint közlekedő személyszállító vonat mozdonyvezetőjét komoly alkoholos befolyásoltság miatt kellett eltávolítani a vezetőállásból.
Még kedden, azaz szeptember 16-án történt, hogy a Hamburgból Berlinen át Drezdába tartó IC 2071-es számú vonaton meglehetősen különös eset történt. A beszámolók szerint 17:30 körül a vonatkísérőknek az tűnt fel, hogy az egyébként ötven esztendős mozdonyvezető meglehetősen szokatlanul, a megszokottól eltérően vezet: túl későn fékezett, meglehetősen „szögletesen” szabályozta a vonat sebességét és olyan helyeken gyorsított, ahol ez nem szokásos, jelentősen eltérve az érvényes lassújelektől és jelzésektől. A vonatkísérők azt feltételezték, hogy valami történhetett a mozdonyvezetővel, ezért előbb próbálták rádión keresztül elérni a járművezetőt, ám miután erre nem válaszolt, a vonatot a vonatkísérők vészfékezéssel állították meg. A vonat a Nauen melletti Paulinenauenál állt meg.
Mindeközben a Berliner Zeitung beszámolója alapján a vonatkísérők értesítették az irányítást is és jelezték, hogy nem tudják elérni a járművezetőt. Ahogy az ilyen esetekben kötelező, a vonalirányító értesítette a mentőket és az egészségügyi szolgálat kivonult a vonathoz, ráadásul mentőorvost helikopterrel küldtek a vonathoz a beszámolók szerint, sőt, a szövetségi rendőrség is nagy erőkkel vonult ki – ez a szervezet látja el a vasúti rendőrség feladatát is.
A mentőorvos úgy nyilatkozott, hogy amikor felment a mozdony vezetőállására, ott tömény alkoholszag volt a fülkében és egyértelműen látszott, hogy a magáról alig tudó, dúdolgató vezér valamilyen alkohol vagy bódító hatású szer befolyása alatt volt. A beszámolót megerősítette Meik Gauer, a berlini szövetségi rendőség szóvivóje is.
A mozdonyvezetőt kórházba szállították, ahol többek között vért vettek tőle, hogy megállapítság, milyen mértékű volt az ittassága. Az eredményről a rendőrség nem kívánt beszámolni, csak annyit mondtak, hogy komoly alkoholos befolyásoltság alatt állt a járművezető.
Mindeközben a DB AG munkatársai igyekeztek tájékoztatni az esetről és megnyugtatni a vonaton tartózkodó mintegy százötven utast. A vonat végül egy másik mozdonyvezetővel mintegy két órás késéssel folytatta útját.
A DB AG a sajtónak megerősítette az eset megtörténtét, ám részleteket nem kívántak elárulni, mondván a mozdonyvezető ellen eljárást indított a szövetségi rendőrség. Annyit viszont mindenképpen fontosnak tartottak hangsúlyozni és ezt mi is megtesszük: egyedi és rendkívül kirívó esetről van szó, aminek természetesen meglesznek a maga különféle következményei.
Németországban, ahogy mindenhol máshogy a szolgálatba lépés előtt a mozdonyvezetőknek kötelezően alkoholtesztert kell használniuk. A felvigyázók csak ez után adhatják át nekik a menetokmányokat. Ráadásul szolgálat közben is bármikor számíthatnak arra, hogy megszondáztatják őket, akár fennáll a gyanúja az alkoholfogyasztásnak, akár nem. Vélhetően esetünkben a járművezető nem számolt azzal, hogy útközben bárhol szondát kell fújnia, így a Hamburgtól Berlinig tartó mintegy két órás út során alaposan felönthetett a garatra – hogy mi okból, azt a DB AG nem kívánta kommentálni. Magyarországon eleddig nem tudunk olyanról, hogy a mozdonyvezetők alkoholos befolyásoltság alatt dolgoztak volna – ha ilyet tapasztaltak akár már szolgálatba lépés előtt is, azt a járművezetőt tudomásunk szerint eltávolították az érintett társaságtól.Érdemes megemlíteni, hogy 2012 elején Münchenben egy metróvezetőt értek komoly ittasságon. A járművezető munkaviszonyát az MVG meg is szüntette.Régebben, főleg a gőzmozdonyokon szokás volt, hogy egy-két sört vagy fröccsöt elfogyasztottak a hosszú pihenők alatt a fűtők és a vezérek, ám mindig mértéket tartottak – ahogy az Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott című könyvéből is kiderül – és aki ezt a mértéket nem tartotta meg, az komoly retorziókra számíthatott a saját kollégái részéről is.
Halász Péter