2014. 09. 01.

Jön a Fradi-mozdony

...és ez nem vicc. A MÁV-START új „emlékmozdonya” ugyanis az FTC-t népszerűsíti majd. Azt a klubot, amelynek új stadionját nemrégiben adták át az Üllői úton.


A MÁV-START legújabb – még be nem mutatott – „Werbelokja” bizonyára komolyan megosztó jármű lesz. És pont ez az, ami miatt nem biztos, hogy olyan jó ötletnek tűnik ez a matrica. De miről is van szó?
A 470 005-ös pályaszámú Teknő lesz a következő színfolt a MÁV-START flottájában. A Ferencvárosi Torna Clubnak hírverést csináló mozdonyt még nem mutatták be, de a közösségi portálokon már látható róla egy elkapott „kémfotó”. A Magyar Vasúttörténeti Parkban új ruhát öltő gép oldalán a zöld és a fehér dominál, orra és teteje pedig az ÖBB-hez hasonló vörös lett. Hogy mikor mutatkozik be hivatalosan, azt még nem tudni egyelőre.
Időközben megtudtuk, hogy a mozdony (egyik) oldalán az FTC kézilabdázói láthatók és a kézisek szponzora a Rail Cargo Hungária Zrt. – a kérdés csak az, hogy miért a MÁV-START mozdonyára került fel az RCH támogatta csapatot népszerűsítő hirdetmény.
A kérdés csak az, hogy az RCH ötletgazdaként vagy más módon (például a mozdony bérlőjeként) is szerepet kap az ügyben? Vajon miért pont a MÁV-START-tól bérelt gépet matricázták fel? Vajon miért nem egy ÖBB-s, az ÖBB-től bérelt mozdonyra került fel ez a díszítés?
Előrebocsátom: nem vagyok szurkolója egyik magyar vagy éppen külföldi labdarúgó-csapatnak sem. Sőt, általában a foci alapvetően hidegen hagy, eltekintve néhány különleges esettől. De ennek ellenére és pont ezért tartom fontosnak megfogalmazni a „különvéleményem”. Hogy miért is a bevezetőben feltett kérdés? Az közismert, hogy a sportegyesület labdarúgó szakosztályának közönsége meglehetősen megosztó – különösen az ultrái. De persze nem csak az FTC szurkolói ilyenek, számos más magyar bajnoki szurkolótábora is sok fejfájást okoz a biztonsággal foglalkozó szakembereknek. És persze vannak az „álompárok”, ha egy-egy mérkőzés párosítására gondolok. A választás ezért is bajos, hiszen teszem azt egy Újpest vagy Diósgyőr mérkőzés környékén vajon milyen fogadtatása lesz a gépnek, főleg, ha pont az FTC-vel játszanak? És mindez érvényes akkor is, ha a mozdonyon ugyan az FTC kézilabdásai láthatók – e sportág szurkolói bár bizonnyal (sajnos) kevesebben vannak és kevésbé „vérmesek”, mint a labdarúgás szerelmesei; ennek ellenére ugyanúgy megosztó lesz majd a motívum... És ez egy nemzeti vasúttársaságnál akkor sem elfogadható, hogy így legyen, ha történetesen a volt leányvállalata az egyik szponzora a csapatnak.
A másik meglehetősen pikáns kérdés, hogy az FTC elnöke az, aki. Ezzel önmagában nincs is talán baj, hiszen számos politikus szerepel különféle sportági szervezetek élén, erősítve a befolyásukat ilyen módon is a sportpolitikában. Ám az egyesület körüli viták és nyilvánvaló politikai kötődés okán kissé furcsa a lépés. És vajon miért egy klubot és nem egy egész (egyébként sikeresnek mondható) sportágat népszerűsít a jármű?
De felmerül az is, hogy az Aranycsapat után miért jön még egy sport-mozdony? Értem én, hogy „szeretjük a focit” vagy más sportokat, de a vasúti közlekedés nagyjairól is alig-alig emlékezünk meg, ahogy az írók vagy éppen a kiemelkedő államférfiak – teszem azt Deák Ferenc, Kossuth Lajos, hogy csak két példát hozzak – sem kaptak ilyen megbecsülést és felületet eleddig. Hogy államalapító királyunkat, Szent István már csak ne is említsük...  De ott van a Nobel-díjas, világ szerte ismert Szent-Györgyi Albert; a dinamó és a szódavíz kapcsán örök érvényű dicsőségre szert tevő Jedlik Ányos; a vasúti közlekedésben is fontos transzformátorok felfedezésében közreműködő Déri Miksa, Bláthy Ottó Titusz és Zipernovszky Károly; a telefonközpont feltalálója Puskás Tivadar; a neves konstruktőr (és neki még köze is van a vasúthoz is) Jendrassik György; Rubik Ernő és még sokan mások. Ők vajon miért nem érdemelnek meg egy „emlékmozdonyt”? Mitől különb, jobb az FTC náluk?
Bizonyára lesznek rajongók, akik jó döntésnek tartják ezt a megoldást és a vasútbarátok is követik majd a mozdony minden méterét – ám elgondolkodtató, hogy biztosan jó ötlet volt ilyen módon elköteleződni egy egyesület mellett? Értjük mi, hogy Németországban is van mondjuk Hertha-mozdony, de ne felejtsük el: mellette több más sportegyesület vehetett magának (és vett is) ilyen reklámfelületet. Ahogy a Hertha BSC és a DB AG között is komoly pénzügyi megállapodások vannak. Itthon viszont egyáltalán nem erről van szó. Hiszen mindannyian tudjuk: a mozdonymatricázás a magyar vasúttársaságoknál deklaráltan nem a kereskedelmi tevékenységről szól. Én személy szerint azt mondom, hogy hiba ez a lépés.
Halász Péter

RegionalBahn információk