2014. 09. 10.

Pótdíj az automatánál

Aki érvénytelen jegy vagy bérlet nélkül utazik, Németországban általában legalább 40 eurós pótdíjat kell fizessen. Ennek rendezése ráadásul nem egyszerű, a helyszínen általában nem lehet fizetni, csak az ügyfélszolgálatokon. Ezek elérhetősége viszont kevés és nem rugalmas megoldást jelentenek. Az esseni EVAG most új lehetőséget kínál a potyázóknak.


Egyrészt nyilvánvalóan a jegyváltás lenne az elsődleges, ám ha már egyszer a bliccelő utast lekapcsolják, fizetni kell. És célszerű is, mert Németországban (is) komolyabb eszközök állnak rendelkezésre a közlekedési cégeknek, mint mondjuk Magyarországon. Bár a bliccelők aránya kisebb a hazaihoz képest, mégis sokan akadnak fenn az ellenőrzésekkor és kapják meg a 40 eurós csekket – amit be lehet fizetni a közlekedési cég ügyfélszolgálatán.
Essenben azonban úgy gondolták, hogy túlságosan leterheli a személyes ügyfélszolgálatot ez a megoldás és ráadásul csak korlátozottan, az iroda nyitvatartási idejében érhető el a befizetési lehetőség, amit viszont sokan pont emiatt nem használnak ki. Így azt gondolták, hogy ha már úgy is le kell cserélni a jegykiadó automatákat, akkor ezt a funkciót is átvehetik a gépek. Amint azt az EVAG szóvivője, Olaf Frei a helyi sajtóban elmondta: 2013-ban 38430 pótdíjazási esemény volt, ezeknek az utasoknak adták át a 40 eurós csekket. Ebből viszont csak keveset fizettek be, ráadásul sokan ha be is fizették, tovább kockáztattak és nem vettek jegyet.
Az EVAG-nál azonban egy másik szálon is beindultak a cselekmények: a nemrégiben lecserélt öteurós és a most cserére kerülő tízeurós bankjegyek felismerése a régi gépeknek gondokat okoz, így újabb berendezéseket kell szolgálatba állítani a közlekedési cégnek – írja a Der Westen portál. Így a két lehetőséget összekötötte az esseni közlekedési cég a jövőben első körben 43 automatánál is befizethetik az utasok a pótdíjat.
A megoldás úgy néz ki, hogy a csekken lévő vonalkódot az automata beszkenneli és rendezi az adminisztratív ügyeket, miután az utas befizette a pótdíjat. A kapott nyugta pedig igazolja, hogy a pótdíjazási eljárás lezártnak tekinthető. A projekt előkészítése során három jegyautomatánál már elérhetővé tették a funkciót, ami tulajdonképpen sikeresnek tekinthető, bár nyilvánvalóan az lenne a legsikeresebb, ha az utasok mindegyike becsülettel megfizetné a viteldíjat.
Mindezek ellenére az esseniek azon is gondolkodnak, hogy a 40 eurós pótdíjat felemeljék: ennek az összegnek már nincs elrettentő ereje, vélik. Szóba került a 60 euróra való emelés is, de erről még nem született döntés. Az viszont biztos, hogy érdemes lesz konzultálniuk a bécsi kollégákkal, mert ott már most 100 eurót és a vonaljegy árát fizeti meg a potyázó, ami a kinti jövedelmek tekintetében sem csekély összeg.

Halász Péter