2014. 08. 12.

Kevesebbet fogyaszt a Wiener Linien

Kevesebb energiát fogyaszt a Wiener Linien: hét év alatt 17%-kal csökkent a felhasznált villamosenergia és más üzemanyagok mennyisége. Pedig több fogyasztó került a járművekre.


Hét év alatt, 2005 és 2012 között 17%-kal csökkent a Wiener Linien energiafogyasztása – derül ki a Technische Universität Wien tanulmányából, amelyet az anyacég, a Wiener Stadtwerke számára készített. Az adatok szerint a vizsgált időszak végén a bécsi buszok, villamosok és autóbuszok mozgatásához utasonként 0,55 kWh-nyi energia kellett, míg 2005-ben ez az érték még 0,66 kWh/utas volt.

A leginkább hatékony energiafelhasználással – egy utasra vetítve – a metróhálózat büszkélkedhet Bécsben

Ez a csökkenés többek között a korszerű technikai berendezéseknek köszönhető, hiszen bár darabra több fogyasztó van a járműveken – egyre több klímaberendezést kapnak a járművek –, többek között a világítás energiatakarékos, LED-es lámpatestekre való cserélése sokat jelent a földalatti szakaszok esetén; de a metróban az automatikus vezetés optimalizálása is segít a takarékoskodásban. Emellett pedig a villamosok elektromos berendezéseinek optimalizálása is mintegy tíz százalékos energia-megtakarítást jelent – ezt bizonyítja a Siemensszel közösen végzett kutatás, az EcoTram nevű projekt végeredménye is.

Az új Mercedes-buszok üzemeltetése is olcsóbb, könnyebb a korábbi LPG-s gázmotorral szereltek járművekhez képest
(fotók: Magyarics Zoltán)

A Wiener Linien a témában kiadott közleménye szerint reméli, hogy az új Mercedes-Benz buszokkal is csökkenthető a felhasznált üzemanyag mennyisége, illetve a teljes rendszer gazdaságosabban üzemeltethető, hiszen nem kell teljesen saját üzemanyagtöltő hálózatot működtetni, míg az LPG-s gázmotorok esetében erre szükség volt.
Összehasonlításként azt is elmondták: aki autóval közlekedik a városban, egy egységi szakaszon összességében huszonnyolcszor több energiát fogyaszt, mint ha ugyanazt az utat metróval tenné meg.

Halász Péter