Az, hogy késik a Talent 2-es motorvonatok szállítása, önmagában semmit sem jelent, sőt, szinte már megszokott ténynek számít a német vasúttársaságok esetében. Ám most egy kicsit pikánsabb helyzetről van szó: a visszalépett üzemeltető helyébe lépő szolgáltató rendelte meg túl későn az új járműveket.
A decemberi menetrendváltással alaposan átszervezték Lipcse környékén a gyorsvasúti hálózatot. Az új, a belváros alatt átvezető alagút átadásával létrejött átmérős tengelyen a DB Regio szolgáltathat az S-Bahn Mitteldeutschland márkanév alatt. E rendszerbe csatlakozott volna be a holland érdekeltségű Abellio is, akik azonban visszaléptek végül a közszolgáltatási szerződéstől. Az Abelliót nyertesnek nyilvánító határozatot azonban a DB AG megtámadta és mivel az eljárás túlságosan elhúzódott, az Abellio pedig nem látta biztosítottnak, hogy idejében rendelkezésre állnak majd a járművek egy esetleges, számukra kedvező döntés esetén, inkább visszalépett a tendertől és a szerződéskötéstől. Így kaphatta meg a DB Regio a hálózat második ütemének üzemeltetési jogát is.
Igenám, de a DB Regio pont hogy nem tudta már időben megrendelni a szükséges Talent 2-es motorvonatokat a Bombardiertől, így azok nem; vagy csak a flotta egy része áll majd rendelkezésre 2015 decemberétől. Így hát nem marad más hátra, mint a szokásos forgatókönyv: szükségmenetrendet dolgozhat ki a szolgáltató és különféle járművekkel próbálja meg teljesíteni a megrendelt szolgáltatást.
A lipcsei alagútban csak a DB AG motorvonatai járnak majd, miután az Abellio visszalépett a tendertől
(fotó: Martin Jehnichen / DB AG)
(fotó: Martin Jehnichen / DB AG)
Az S-Bahn Mitteldeutschland ásodik ütemében a Halle és Bitterfeld, Wittenberg és Dessau közötti vasúti pályákon jelennének meg a korszerű szerelvények, amelyek a mostani becslések szerint minden körülmény megfelelő összejátszása esetén is csak 2016 első negyedévében állnak majd az üzemeltető rendelkezésére.
A helyzet tehát nem egyszerű, hiszen nem feltétlenül az üzemeltető hibázott, hanem sokkal inkább a megrendelőt terheli a felelősség. A megrendelőszervezet, a NASA – ami nem azonos az amerikai űrkutatási hivatallal –, azaz a Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt GmbH vezetője, Rüdiger Malter jelezte: tudják, hogy a járműgazdálkodási helyzet meglehetősen feszített Németországban. Jelezte: az üzemeltetővel közösen dolgozzák ki a pótlási tervet, hogy a lehető legnagyobb mértékben közelítsék meg az elvárt kapacitást a rendelkezésre álló, a pótló járművek által biztosított tényleges kapacitással. Azt is jelezte: bizonyos szolgáltatások lehet, hogy nem lesznek elérhetők az átmeneti időszakban: ez elsősorban az utasok számára a klímaberendezések hiányában vagy éppen a nem feltétlenül akadálymentesített utazási lehetőségekben nyilvánul meg. Mivel potenciálisan mozdonyokkal továbbított emeletes ingavonatokban gondolkodik a megrendelő, azaz a most még közlekedő régi szerelvények továbbüzemeltetésén van a hangsúly, a járművek menetdinamikája sem lehet azonos a motorvonatokéval, tehát a menetrend sem lesz az eredetileg tervezett.
A már megrendelt új Talent 2-esek legjobb esetben is csak 2016 első negyedévében állnak rendelkezésre, addig a régi vonatokkal és a meglévő Talentekkel kell gazdálkodnia a DB-nek
(fotó: Kai-Michael Neuhold / DB AG)
(fotó: Kai-Michael Neuhold / DB AG)
Azonban az alagútban nem járnak, nem járhatnak majd ezek a vonatok, tehát a meglévő Talent 2-es flottát kell megfelelően elosztani – ez viszont azzal jár, hogy bizonyos esetekben átszállási kényszert kell bevezetni a régi és az új vonatok között – nyilatkozta Malter.
Halász Péter