2014. 08. 01.

Kevés a vonat Münchenben

Sokszor a tíz perces ütem legfeljebb papíron létezik, a valóságban nem. A müncheni gyorsvasútra is begyűrűzött a járműhiány: egyre kevesebb üzemképes motorvonat áll rendelkezésre a bajor fővárosban is.


Naponta összesen 213 vonatot kellene kiadnia a müncheni S-Bahn-nak, ennyi a csúcsidőszakban szükséges járműszám. Ám a jelenleg állományban lévő 238 vonatból 21 szerelvény biztosan nem áll rendelkezésre, azaz a különféle tartalékokkal és műhelyben lévő vonatokkal együtt összesen csak 217 vonattal gazdálkodhatnak a bajor fővárosban. A hiányzó vonatok között vannak azok is, amelyek a húsvéti szünet idején túlfeszültség miatt megsérültek, üzemképtelenné váltak. A Süddeutsche Zeitung úgy kommentálta az ügyet, hogy ilyen szituáció a gyorsvasút több mint 40 éves története során még nem fordult elő.
Úgy hírlik, hogy a Bombardier bár megígérte a gyors segítséget, a járművek gyártója nem tudta eleddig betartani ígéretét. Az S-Bahn vezetője, Bernhard Weisser úgy fogalmazott, hogy nyomást próbálnak gyakorolni a kanadai-német cégre, hogy időben szállítsák a szükséges (pót)alkatrészeket a járművek javításához. Ám egyelőre nem tudni, hogy mikor állhatnak újra forgalomba ezek a vonatok.

Az utasoknak szokni kell a rövidebb vonatokat: a meghibásodott szerelvények és a műhelyre váró vonatok miatt nem tudja teljesíteni a teljes kocsikiadást a müncheni S-Bahn. A sűrítő menetek és a hosszabb szerelvények bánhatják mindezt
(fotók: Halász Péter)

A müchenieket azonban nem csak ez a néhány vonat aggasztja: meghibásodott a steinhauseni járműtelepen az a berendezés, amivel a járművek kerekeinek méreteit ellenőrzik. Enélkül a mérés és ellenőrzés nélkül viszont a vonatok nem közlekedhetnek utasforgalomban, így jelenleg már több vonat is kiesett a sorból. A legközelebbi ilyen berendezés München-Pasingban van, ám a DB Fernverkehr berendezése száz százalékosan kihasznált. Ezért a müncheni vonatokat a stuttgarti és a nürnbergi telephelyeken nézhetik át, ami viszont komoly időveszteséget jelent.
A szerelvények hiánya az utasok számára pedig azt jelenti, hogy a következő időszakban vagy rövidebb vonatok közlekednek majd egyes viszonylatokon, vagy pedig a tíz perces ütemet adó sűrítő járatok maradnak el. Mindazonáltal azt ígérik a bajor fővárosban: igyekeznek mielőbb úrrá lenni a helyzeten és semmi esetre sem hagyják elfajulni annyira, mint amennyire annak idején Berlinben történt.
Egyelőre azonban az is biztos: a majd valamikor Stuttgartból érkező 420-asok sem jelenthetnek megoldást ebben a helyzetben, ugyanis az első járművek várhatóan őszre érkeznek csak meg és utána még a típusismereti képzéseket is meg kell tartani a mozdonyvezetőknek.

Halász Péter