2014. 08. 06.

Nem lesz újabb Mainz – többszáz új forgalmistát alkalmaz a DB

Nem lesz több Mainz – ígéri a DB AG. Ez nem jelenti azt, hogy a Rajna partján fekvő városból még egy épülne, azonban emlékezetes: tavaly személyzethiány miatt napokra megbénult a tartományi székhely pályaudvara, ugyanis nem volt elég forgalmista szolgálatban.


Emlékezetes, egy évvel ezelőtt, 2013 nyarán több hétre megbénult a Rajna-Pfalz tartomány fővárosának főpályaudvara. A mainzi állomáson nemes egyszerűséggel nem volt elegendő szolgálatban lévő forgalmista a vonatközlekedés biztonságos lebonyolításához. Emiatt vonatokat mondtak le vagy éppen kerülték el a pályaudvart, így nehezítve az üzemvitelt és az utasok, fuvaroztatók életét.
Az egy évvel ezelőtti botrány abban csúcsosodott ki, hogy a forgalomkorlátozások feloldására a DB AG vissza akarta hívni a szabadságukról a pihenőjüket töltő vasutasokat, ezt azonban a szakszervezetek megakadályozták, mondván a vasutasoknak igenis szüksége van a pihenőre és a vasúttársaság hibázott, hogy nem rendelkezik olyan létszámmal, hogy a betegállományban és a szabadságon lévőket biztonságosan helyettesíteni tudja.
Azóta sokat változott a helyzet. A DB Netz AG, a pályavasút 2013 során 800 új forgalmi szolgálattevőt vett fel, ez az érték 340 fővel több, mint amit terveztek. Ráadásul idén 860 új vasutast vesznek fel – azonban a képzésükről nem esett szó, így valószínűleg „kész”, külső szervezetek által képzett munkavállalókat alkalmaz a német vasút. Ez egyébként is jellemző más szakterületeken is, hiszen így nem kell bajlódni a jelöltek oktatásával, legfeljebb a helyi sajátosságokra vagy – mozdonyvezetők esetén – a típusismereti képzésre kell fordítani.
A DB AG közleménye azt is kiemeli, hogy csak Mainzban 22 vasutas szolgál a forgalomirányításban és ez már bőségesen elegendő a biztonságos üzemvitelhez.
A szakszervezetek, többek között a mainzi botrányban megszólaló EVG látja az intézkedéseket és azok hatásait, azonban a problémát ez még nem oldotta meg szerintük. Véleményük szerint jelenleg még mintegy kétezer vasutas hiányzik a különféle szakterületekről. Az EVG felhívta a DB figyelmét arra, hogy ne csak „kész” vasutasokat vegyenek fel, hanem fordítsanak időt, energiát és forrásokat a képzésükre, kiemelve, hogy a főiskolai hallgatóknak is adjanak lehetőséget arra, hogy a vasúti szakmákat megismerhessék, elsajátíthassák.

Halász Péter