2014. 08. 26.

Jönnek a labancok?

Használt személykocsikat vásárolna a MÁV-START a hírek szerint. Az „alanyok” pedig ezúttal nem Németországban, hanem Ausztriában keresendők. Az ÖBB-nél ugyanis jelentős mennyiségű „Lange Schlierenwagen” várja vevőjét és ezekre a magyar személyszállító vasúttársaság csapott le.


A hírek szerint hamarosan ismét közlekedhetnek Magyarországon az ÖBB flottájából ismert „Lange Schlierenwagen” nevű járművek. Korábban csak Sopron térségében és a Bécs és egykoron Tatabánya között közlekedő Euregio-járatokban, valamint Sopron és Szentgotthárd között bukkantak fel a járművek. Most viszont akár máshol is megjelenhetnek az ÖBB felújított személykocsijai.

2011. december 27-én este Budapestről a Kálmán Imre EN szerelvényben Bécsig közlekedett egy ilyen kocsi lezárva. Hamarosan ellenkező irányban jönnek a Lange Schlierenek?
(fotók: Magyarics Zoltán)

A hírek szerint ugyanis félszáz Bmpz-l sorozatú személykocsit és négy darab Bmpz-f sorozatú vezérlőkocsit vásárolna a MÁV-START az ÖBB-től. Igaz, úgy tudni, hogy a GYSEV-vel ellentétben (ők is vásároltak ilyen vezérlőkocsikat) nem ingavonati üzemben közlekedtetné őket a magyar vasúttársaság – mert hát ugye ez logikus lenne –, hanem a többcélú terüket kihasználva kerékpárszállító járművekként funkcionálnának, éppúgy, mint a használt német vezérlőkocsik, amelyeket azonban drága pénzen átalakítottak a V43.3000-es sorozatú mozdonyok távvezérlésre, persze, a mozdonyokkal egyetemben.

2006. január 15-én tolt üzemben érkezik Graz felől Szombathelyre, majd indul tovább Wiener Neustadt felé az Euregio-vonat – még a MÁV üzemeltetésében. Vajon mostanra már nem is kellenek a vezérlőkocsik és a toltvonati üzem a magyar vasútnak?

De maradjunk a mostani járműbeszerzésnél: a MÁV-START által kiszemelt járművek elvileg korlátozásokkal, de közlekedhetnek a magyar hálózaton. Mivel a kocsik csak az osztrák villamosenergia-ellátási rendszert „ismerik”, azaz csak 1000 V-os, 16,7 Hz-es váltóáramról működnek, mindenképpen át kell alakítani legalább ezt a rendszert a járműveken. A belső térhez nem kell nyúlni, de a hírek szerint át is fényezik majd őket a MÁV-START arculatának megfelelően – már persze, ha beszélhetünk ilyenről, hiszen FLIRT-ből is van vörös és kék is...

Bár a képen a Herkules dominál, azért a mögötte lévő kocsikkal előbb találkozhatunk a magyar síneken. Persze, a tervek szerint nem az ÖBB, hanem a MÁV-START színeiben. A kép 2006. február 11-én készült Körmenden. Ma már aligha emlékeztet egykori önmagára a Vas megyei vasútállomás...

Az ÖBB-nél feleslegessé vált személykocsik egyébként a közelmúltban számos helyen segédkeztek különféle magánvasutaknak, ahol nem állt rendelkezésre elegendő mennyiségű új jármű: 2012-2013 fordulóján Berlin környékén, az ODEG színeiben közlekedett több jármű, míg egy évvel később München környékén osztrák 1142-esekkel egyetemben segítették a Meridian hálózatán a FLIRT-ek hiányát kezelni.
A MÁV-START hivatalos álláspontja ügyében megkerestük a sajtókapcsolatokért felelős munkatársakat és epedve várjuk válaszukat, amelyekről terveink szerint olvasóinkat is tájékoztatjuk majd.
A magyar utasok alighanem szokhatják majd az osztrák helyi személykocsikat – bár nem a legjobbak, de kényelmükkel és főleg a négyes páholyok számával magasan verik a „fecskéket” a labancok
(fotók: Halász Péter)

Azt, hogy idehaza pontosan milyen változtatásokkal kell számolni a kocsiknál és hol, milyen formában közlekednének, egyelőre nem tudni. Azzal azonban, hogy nem ingavonati üzemben közlekednek majd, valószínűsíthető, hogy nem a még meglévő néhány hagyományos Bhv-kocsikból álló ingavonatot váltják majd le – sokkalta esélyesebbek például a miskolci és a debreceni-záhonyi gyorsvonatok és más olyan távolsági járatok, ahol még az öreg 20-17-es (és 20-05-ös) középszámú By-ok járnak. Emellett pedig nincs kizárva az sem, hogy a Budapest és Székesfehérvár közötti pályán is koptatják majd a síneket a kocsik a távolsági forgalomban. Ám mindez még csak feltevés és spekuláció.
Elgondolkodtató és jól mutatja a hazai vasúti közlekedés színvonalát, hogy az osztrák viszonylatban „legalja” kategóriás személykocsik idehaza a pótjegyes távolsági forgalomban komoly színvonalbeli emelkedést hozhatnak. Különösen érdekes ez a pótjegy tekintetében, hiszen ezt lényegében az utas a nagy semmiért fizeti: se klíma, se helybiztosítás... Csak felár. No igen, ezt már sokszor körbejártuk a RegionalBahn oldalain: nem szól másról a gyorsvonati pótjegy, mint a „rezsiharc” árnyékában végrehajtott áremelésről. Csak éppen azt ciki kimondani bárkinek is, hogy bizony árat emelünk a vasúton – inkább szedjük az értelmetlen gyorsvonati pótjegyet, az érintett vonatok körét pedig minden realitástól mentesen határozzuk meg.
A Budapest-Nyugati pályaudvarról Szentesre tartó gyorsvonat 2014. július 22-én éppen Szolnokra érkezett. A szerelvény kiváló látlelete a MÁV-START teljes koncepcióhiányának és tehetetlenségének, tenni nem akarásának. A vonatban közlekedő mindhárom kocsi mintegy fél évszázada, ha nem hosszabb ideje koptatja a síneket. A középső „posta-Bhv” kapott csak komolyabb javítást – de lassan ennek is tizenöt-húsz éve már. A vontatójárműről (a V43 1119-esről 431 119-esről) már szót sem ejtünk...
(fotó: Halász Péter)
Miközben az ÖBB a már korosodó Schlierenwagenjeitől régen megvált, addig idehaza a Schlierenwagenekkel egyidős személykocsikat, a By(h) és a Bhv sorozatú kocsikat továbbra sem a nosztalgiaflottában, hanem a napi rendszerességgel közlekedő járatokban kell keresni. Elgondolkodtató, hogy sem ezekkel, sem pedig a klasszikus gyorsvonati fülkés kocsikkal nem tud és láthatóan igazán nem is akar mit kezdeni a vasút – a MÁV-START-nál e téren teljes a koncepcióhiány. És akkor csodálkozunk, hogy egyre többen buszoznak vagy autóznak a vasút helyett?
Halász Péter

Halász Péter