2014. 08. 14.

Level 2 a Gotthard alatt

Újfajta vonatbefolyásoló rendszert próbál ki a svájci vasút. Vagyis nem forradalmian újat, de olyat, ami a meglévő rendszerek továbbfejlesztése. A Gotthard-bázisalagútban ugyanis már ETCS Level 2 lesz.


Meglepő, hogy Svájc, aki nem tagja az Európai Uniónak, sőt, általában az EU vasúti szabályozását sem vette át, csak a távlati célokban szerepel a közeledés Brüsszelhez ilyen formán; nos ezek a helvétek élen járnak az európai vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS telepítésében és alkalmazásában. Többezer kilométernyi vasútvonalon működik már a rendszer első szintű kiépítettségben és láthatóan jól működik. Most azonban már folyik a tesztelés a Level 2-es változat napi alkalmazásához, hiszen a majdani Gotthard-bázisalagútban ilyen rendszer vigyáz a vonatok közlekedésére.
A 2016. június 4-én és 5-én a forgalom előtt is megnyíló alagútban a vonatok 200-as tempóval közlekednek majd, így nem véletlen az előrelátó óvatosság. A rendszerek beüzemelésének keretében 2015. augusztus 15-ig 750 próbamenetet teljesítenek majd, a cél pedig, hogy a lehető legkevesebb okozzon bármilyen zavart. A Brunnen és Erstfeld közötti próbameneteket lehetőség szerint az éjszakai órákban végzik a szakemberek, hogy ne zavarják a nappali, meglehetősen nagy forgalmat a Gotthard-vasúton. A próbák 2015 augusztusa és októbere között délen, Bodio és Castione között folytatódnak majd.

Regionális és távolsági vonatok találkozója Bellinzona pályaudvarán. 2016-tól a távolsági járatok – részben új szerelvényekkel – a Gotthard-bázisalagúton át közlekednek majd
(fotók: Halász Péter)

Az ETCS Level 2-es kiépítettségében a vonatok közlekedését már nem szabályozza semmilyen optikai jelzőeszköz: minden információ a mozdonyvezető előtt jelenik meg a fedélzeti egységen. Az adatátvitelben pedig a pályára telepített balízok és a GSM-R rádiókapcsolat segédkezik. Az SBB tervei szerint 2020-tól, amikor elkészül majd a Ceneri-bázisalaúgt is: óránként és irányonként két személyszállító és hat tehervonat számára biztosítanak majd menetvonalakat az új pályán.
A tesztek során egyébként nem csak a még meglévő infrastruktúrát próbálják ki, azaz nem csak a meglévő brunneni, flüeleni, altdorfi és erstfeldi biztosítóberendezéseket terhelik, hanem értelemszerűen az új elektronikus rendszereket is bekapcsolják Altdorfban és Rynächtban. Ezeket a rendszereket a francia Thales szállította.
Érdekesség: a Gotthard-bázisalagúthoz kapcsolódó összesen négy új biztosítóberendezés mellé 928 balízt, 712 tengelyszámláló berendezést és 428 főjelző-táblát szállítottak. Utóbbi jelzi, a főjelzők elvi helyét, mivel a rendszerhez optikai jelzéseket adó berendezések nem szükségesek.
Az ETCS Level 2-es kiépítettségi szintjét egyébként Svájcban már használják üzemszerűen: a Mattstetten és Rothrist közötti új építésű vasúti pályán ilyen rendszer vigyázza a vonatközlekedést, de a Lötschberg-bázisalagútban is ilyen rendszerrel közlekednek a vonatok.

Halász Péter