2014. 08. 21.

Sztrájkkészültség a német vasútnál?

Meglehetősen hosszú ideig tartott a béke a DB AG és a szakszervezetek között, ám most úgy néz ki, hogy forró ősz elé nézhetnek az érdekképviseletek és a munkáltató is. Sőt, az utasok is megérezhetik a helyzet kiéleződését.


Két szakszervezet, a GDL és az EVG is tárgyalásban van a DB AG-val a munkabérek kapcsán. Ráadásul a helyzet nem éppen rózsás: az EVG képviseletében megszólaló Ulrich Weber azt mondta, hogy példátlan a DB AG személyzeti vezetőinek hozzáállása és az, hogy a korábbi tárgyalási irányvonalat teljes mértékben figyelmen kívül hagyja – idézi az érdekvédőt a Der Tagesspiegel.
Nem mellesleg azonban érdemes azt is megjegyezni, hogy a szakszervezetek között sem rózsás a viszony: június végén járt le az a megállapodás, amely a játékszabályokat rögzíti az érdekvédők között, azaz hogy ki melyik szakmában tevékenykedőket képviseli. A megállapodás szerint a GDL mintegy húszezer mozdonyvezetőt, míg az EVG összesen 140 ezer vonatkísérő és tolatástvezetőt, de az EVG is magának érzi a DB AG-nál dolgozó mintegy 37 ezer mozdonyvezető sorsát is.
A szakszervezetek próbálnak kompromisszumos megoldást találni és a két szervezet vezetői egy olyan terven dolgoznak, amelynek értelmében továbbra is képviselni tudják tagjaik és általában a munkavállalók érdekeit. Elsősorban azonban a munkabérek rendezését kell fő célnak tekinteni és az érdekérvényesítésben kell versenyezni egymással – jelentette ki Claus Weselsky, a GDL főtitkára. Ám a szaktervezeti vezető azt is jelezte, hogy olyan szakmai szakszervezetek szükségesek, amelyek elsősorban egy foglalkozáscsoport érdekeit képviselik, mert így tudnak hatékonyan fellépni és ezért szeretnének továbbra is főleg a mozdonyvezetőkre koncentrálni. Ez azonban a szakszervezetek közötti versenyhelyzetet lehetetleníti el, ami az EVG szerint megmérgezi a fennálló jó viszonyt.
Mindeközben azért zajlanak a bértárgyalások is: a GDL javaslata szerint a munkaidő csökkentésével és a béremeléssel együtt összesen mintegy 15%-kal emelkedhetne a vasutasok munkabérének értéke. Az EVG egyelőre nem hozta nyilvánosságra javaslatát, ahogy a DB AG sem tette még meg ajánlatát. Azt azonban jelezték az érdekvédők, hogy ha kell, akkor munkabeszüntetéssel is nyomatékot adnak a követeléseiknek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.