Bár semmi sem tökéletes, Berlinben ez a szólás különösen igaz. És most bővült a „kissé hibás” projektek sora: a Friedrichstraße pályaudvaron kicsit nagyobb a baj a Stadtbahn hídszerkezetével, mint azt korábban gondolták.
A födémszerkezet lyukas, hullanak a betondarabok, üzletek zártak be a Berlin szívében fekvő, egykori határállomáson, az 1990-es évek közepén, a Stadtbahnnal együtt felújított Freidrichstraße állomáson. A gondokat csak egy alapos felújítás oldhatja meg a hírek szerint.
A vasúttársaság egyelőre hallgat és ez sokat mond a helyi lapok szerint. Az újságírók tapasztalata ugyanis az, hogy ha nagy a baj, előbb megpróbálja a DB AG a szőnyeg alá söpörni a gondokat. A Der Tagesspiegel információi szerint nagyobb a baj, mint amilyennek látszik. Emlékezetes: 2012 végén több betondarab is leszakadt a pályaudvaron, a vágányokat alátámasztó részen. Akkor, bár látványos volt az eset, nem tulajdonítottak különösen nagy szerepet a kommunikációban az eseménynek. Most viszont úgy tűnik, hogy alapos felújítás oldhatja meg csak a bajokat. Minderre pedig az éppen végetért pályafelújítás idején jöttek rá a szakemberek: a Stadtbahn gyorsvasúti vágányait a nyári szünet idején újították fel ezen a szakaszon is. A forgalom ugyan megindult, ám lehet nekifogni a tervezésnek, az állomás és a magasvezetésű pályát alátámasztó szerkezetek felújítása kapcsán.
Az egykori berlini határállomást az 1990-es években újították fel. Most már kiderült: nem volt tartós a megoldás. Jöhet az újabb felújítás
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A 2012-es eset óta egyébként a vágányok alatti területek egy részét lezárták a közönség elől. Az akkori vizsgálatok szerint szerint az 1990-es években nem szabályosan jártak el a felújítás során: a vágányokat és a peronokat alátámasztó szerkezetek betonban nyugszanak, ez pedig nem engedi mozogni a vasszerkezeteket, így a hőtágulás miatt a beton rongálódik és törik – no és persze az utasok nyakába hullik.
A mostani vizsgálatok szerint összesen 244 olyan pont van, ahol a peronok kereszttartói ilyen módon lettek rögzítve. Hogy pontosan hogyan oldható meg a felújítás, az még nem dőlt el: legrosszabb esetben teljesen ki kell üríteni az állomást és az alapoktól kell újraépíteni a pályát tartó szerkezeteket. A felújításra viszont legkorábban 2015-ben kerülhet sor, addig marad az állványerdő és többek között a lezárt nagyvasúti jegypénztár (most éppen itt állványokat tárolnak) és a belváros közepén nem elhanyagolható szempont a mosdók lezárása sem.
A felújítás ütemezése nem lesz egyszerű: különösen oda kell figyelni arra, hogy a 2006-ban átadott főpályaudvar hídszerkezeteinek javítása miatt a következő években komoly vágányzárak várhatók a Stadtbahnon, várhatóan a nyári iskolaszünetek során teljes keresztmetszetű kizárással. Ezekhez a munkákhoz kell tehát most igazítani a Friedrichstraße felújítását is – a kérdés csak az, hogy ez sikerül-e?
Mindeközben egy másik Stadtbahn-állomás, a Zoologischer Garten felújítása is napirenden van. A legendás Terassen am Zoo étterem újranyitása mellett a vágányok alatti üzlethelyiségeket is bővíteni szeretnék. A mainál szellősebb, világosabb, barátságosabb terület kialakításának ugyancsak 2015-ben fognak majd neki. Hogy ez miképpen befolyásolja majd a vasúti közlekedést, azt nem tudni.
Halász Péter