A Wiener Linien minden évben vizsgálatot kér egy független cégtől arra nézvést, hogy mennyire elégedettek a szolgáltatásaival az utasok, a városlakók. 2013-ban a német Omnitrend reprezentatív kutatása alapján megállapítható, hogy igen jónak tartják az osztrákok a közlekedési vállalatot és annak szolgáltatásait.
Összesen 2000 bécsi megkérdezése alapján kalkulálta ki a német Omnitrend a Wiener Linien „népszerűségi mutatóját”. Az osztrák iskolai rendszerhez hasonlóan 1-től 5-ig terjedő skálán lehetett pontozni a közlekedési cég nyújtotta szolgáltatásokat és itt a magyarhoz képest pont fordítva van a számok jelentése: az 5-ös a legrosszabb, míg az 1-es a legjobb. A Wiener Linien átlaga 2013-ban 1,8 volt. Hozzáteszi a közlekedési cég azt is, hogy „szöveges értékelés” tekintetében a megkérdezettek 98%-a nagyon jónak, jónak vagy éppen inkább jónak látta a vállalat munkáját.
Az értékelés szerint javulás tapasztalható a pontosság, megbízhatóság és a járművek tisztasága tekintetében. A városlakók tapasztalata szerint a zsúfoltság is csökkent. A megkérdezettek 71%-a vélte úgy, hogy az elmúlt négy év során jelentősen javult a bécsi tömegközlekedés színvonala. Kétharmadik pedig úgy vélte, hogy további javulást hozhat a jövő: az U1-es metró déli hosszabbítása, az U4-es és az U6-os metró rekonstrukciója és az új járművek beszerzése, forgalomba állítása is ilyen hatással bír.
A saját buszflottáját a jövőben teljesen lecseréli a Wiener Linien: a már forgalomban lévő csuklós és szóló Mercedes-Benz Citaro 2-esek és hibrid Volvók ennek a programnak a részei, így hamarosan eltűnhetnek az utcákról a korábbi, még mindig korszerű autóbuszok
A bécsiek a járatkövetések tekintetében a leginkább a metróval elégedettek (97%-uk tartja megfelelőnek), míg a hálózat összességével, sűrűségével 93%-uk elégedett. A férőhelyek tekintetében és különösen az ülőhelyek rendelkezésre állása terén nem ilyen rózsás a helyzet, itt már csak a városlakók 90%-a mondta azt, hogy elégedett a Wiener Linien szolgáltatásaival. A város közlekedési cég ehhez azt fűzte hozzá, hogy az elmúlt két évtized során a modal splitből való részesedésük 10 százalékponttal, 29-ről 39%-ra nőtt, így nem szabad csodálkozni azon, hogy ha valamelyest zsúfoltabbak a járművek, de ezt is igyekeznek ellensúlyozni a már bevezetett menetrendi változtatásokkal.
A járatkövetéssel elégedettek a bécsiek – az utóbbi időben az igényekhez megfelelően alakította át az eddig főleg a hagyományok befolyásolta menetrendi szerkezetet a közlekedési társaság
A városlakók szerint a nagyon fontos a járatok sűrűsége és a férőhelyek száma. A Wiener Linien lehetőségeihez mérten igyekszik fejleszteni a rendszeren: 2015-től a 13A vonalán nagyobb kapacitású csuklósbuszok járnak majd. De máshol is sűrítik a menetrendet: az immáron a Wiener Linien égisze alatt közlekedő hietzingi járatok esetében vagy éppen a 7A, 14A, 35A és a 69A vonalán lesz vagy már volt menetrendi korrekció.
Korszerű buszok és új menetrend jellemzi egyre többi bécsi buszjáratot
Ugyancsak fontosnak tartják az utasok a forgalmi zavarok esetén a gyors, pontos tájékoztatást is. Itt is igyekszik javítani a rendszeren a közlekedési cég: az állomásokon, járműveken jó minőségű, érthető, rövid, tömör hangosbemondásokat alkalmaznak, emellett pedig a közösségi médiában is tájékoztatják az utasokat, felhasználókat, ahol a lehetőségekhez mérten válaszolnak is a felmerült kérdésekre. De ugyancsak rendelkezésre áll az okostelefonos alkalmazás is, valamint a hagyományos webes felület – ezeket továbbfejlesztik a még hatékonyabb utastájékoztatás érdekében – ígéri a Wiener Linien.
Az utasok számára fontos – különösen a forgalmi zavarok esetén – a pontos, gyors és főleg érthető hangos és látható utastájékoztatás
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter