2014. 07. 22.

Villanybuszokat vesz Köln

Nyolc villanybusz jelenik meg jövő nyártól Köln utcáin. A Kölner Verkehrs-Betriebe, a KVB és a VDL Bus & Coach megállapodása alapján készülő 18 méter hosszú, csuklós buszok a 133-as vonalon közlekednek majd. A KVB az első közlekedési cég Németországban, aki akkumulátoros csuklósbuszok üzemeltetésébe vágja a fejszéjét.


A mintegy hat millió eurós projekt keretében nem csak járműveket vásárol a KVB, hanem kiépíti az e-buszok üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúrát is. A VDL Bus &Coach által építendő 18 méteres buszok 48 ülő- és 110 állóhellyel rendelkeznek majd, a kocsik három ajtós kivitelben kerülnek majd Kölnbe. Az utasok számára lényegében semmilyen változás nem lesz a hagyományos buszokhoz képest, leszámítva azt, hogy a járművek csendesebbek lesznek a hagyományos társaikhoz képest.
A 18 tonnás városi autóbuszok hajtásáról az összesen mintegy 2,5 tonna súlyú akkumulátorok gondoskodnak és ezeket élettartamuk növelése érdekében a buszok rendszere nem teljesen, csak mintegy 15%-os értékig hagyja kisütni. A gyorsan feltölthető akkumulátorokat a Valence szállítja az autóbuszokba. A járművek kilométerenként átlagosan 3 kWh-nyi energiát igényelnek. Az akkumulátorok súlyát a buszok könnyű szerkezete ellensúlyozza, így tartható a járművek össztömege egy elfogadható határon belül. A KVB-nek pedig már van tapasztalata az ilyen buszok üzemeltetésével, hiszen egyrészt hibrid kocsikkal is rendelkezik, másrészt pedig két könnyűszerkezetes VDL-busz is az állományukban van.

A KVB-nek van már tapasztalata a könnyűszerkezetes buszokkal és az elektromos üzemű járművekkel is, így a VDL-csuklósok sem okoznak majd komolyabb fejtörést a kölni cégnek
(fotók. KVB)

A KVB célja, hogy a jövőben a környezetet kevésbé terhelő tömegközlekedési eszközök üzemeltetése, emellett pedig az üzemanyag-költségek csökkentése: a közlekedési társaság közleménye kiemeli: 2013-ban átlagosan 1095 eurót fordítottak 1000 liter dízel üzemanyag beszerzésére. Ez az összeg 1000 literenként még csak 850 euró volt 2005-ben. Mindezek mellett pedig úgy számolnak, hogy a buszflotta üzemeltetési, fenntartási költségei is csökkenhetnek majd.
A károsanyag-kibocsátás kapcsán a KVB megemlítette: a nyolc csuklós autóbusz forgalomba állításával éves szinten 520 tonnával kevesebb szén-dioxidot juttatnak a levegőbe a járművek, állandó szinten maradó gázolaj-fogyasztás mellett.
Az új autóbuszok 2015 nyarán és őszén állnak majd forgalomba.

Halász Péter