2014. 07. 02.

Szaporodó TRAXX-ok – Magyarországon is lesz Last Mile-mozdony!

A legújabb generációs TRAXX-okból rendel a DB AG – ezúttal a személyforgalom számára. A majdani 147-es sorozatú mozdonyok a korábban megkötött keretszerződés alapján készülnek a Bombardier műhelyében. De Magyarországra is jutnak majd új gépek, igaz, nem a MÁV-csoport színeiben.


Összesen 450 mozdonyra vonatkozó keretszerződése van a DB AG-nak a Bombardierrel – ebből korábban már 110 tehervonati gépet lehívtak és most a DB Regio számára további húsz jármű gyártásáról állapodtak meg a felek.
A harmadik generációs TRAXX-mozdonyok családjából kikerülő gépek dizájnjuk tekintetében a már a 2012-es InnoTranson is megismert Last Mile TRAXX-okhoz hasonlók lesznek, azonban a hírek szerint sem a tehervonati, sem pedig a személyvonati változatban nem lesz dízelmotor, tisztán villamos üzemű gépeket rendelt egyelőre a DB. Szakági hírek szerint a Bombardier most dolgozik az első DB-s gépeken és várhatóan még az idei InnoTranson be is mutatkoznak majd a német vasút új járművei.

Valahogy így néz majd ki a DB Regio új TRAXX-mozdonya
(grafika: Bombardier, via Railcolor.net)

Mindeközben a Railpool összesen hatvanöt TRAXX vásárlására vonatkozó, 250 millió euró értékű keretszerződést kötött a Bombardierrel – ebből harmincöt mozdonyt le is hívott a lízingcég, mintegy 135 millió euró értékben. A lízingcég váltóáramú és váltó- és egyenáramról egyaránt működni képes TRAXX-okat rendelt: a tervek szerint a váltóáramú járművek a német mellett az osztrák, a svájci és a magyar és román pályákon is közlekedhetnek majd. Ezen felül egyenáramra is alkalmas gépeket is rendelt a Railpool, ezek a multisystem-gépek a fentiek mellett Hollandiában és Lengyelországban is közlekedhetnek majd.
Az elképzelések szerint a Railpool új gépei kifejezetten a kelet-nyugati irányú forgalomban vesznek majd részt, de nem csak a villamosított pályákon járhatnak majd: a 15 kV 16,7 Hz-ről és 25 kV 50 Hz-ről is működő AC-s konfigurációjú gépek dízel segédhajtást is kapnak, így alighanem hazánkban is megjelenhet majd a „last mile” mozdony, bizonnyal komoly fejtörést okozva majd a hatóságnak a típusismeret tekintetében.
A 160 km/h-s tempóra tervezett gépeken ETCS is lesz. A mozdonyok járműszekrényét a gyártó wroclawi; a forgóvázakat pedig a siegeni műhelye építi. A járművezérlést Mannheimben, Henngisdorfban és a svédországi Västerasban gyártják.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.