Eddig összesen 4,8 millió kilométert futott az SBB 44 ICN-szerelvénye. Az összesen 308 kocsiból álló flottát most felújítják a helvétek, hogy további tizenkét évig biztosan üzemelhessenek a billenőszekrényes motorvonatok.
Az SBB még 1987-ben a „Bahn & Bus 2000” program keretében fogott hozzá az utazási idők csökkentéséhez és a vasúti pályák és a járműpark megfiatalításának. Az 1990-es évek elején azonban már látszott, hogy az új építésű vasúti pályák építése nem hozza meg feltétlenül a tervezett javulást, emellett nagyon drága is a kivitelezésük. Így az eredetileg a 460-as sorozatú mozdonyokkal továbbított emeletes IC-szerelvények helyett és mellett felmerült, hogy a meglévő vasútvonalakon a billenőszekrényes technika alkalmazása javít az utazási lehetőségeken és sebességeken. Az SBB 1995-ben tette közzé a feltétfüzeteket és 1996-ra eldőlt, hogy az Adtranz, FIAT-SIG és az SWG alkotta konzorciumtól 24 darab, egyenként hét kocsis billenőszekrényes motorvonatot rendelt. Az első vonatok 1999-től álltak forgalomba. 2001-ben az SBB úgy döntött, hogy további tíz vonatot rendel az immáron a Bombardier-Alstom duótól, opcióval további tíz szerelvényre, amelyet még 2001 decemberében lehívtak. Végül az utolsó vonatok 2005-ben álltak csatasorba.
Egy még nem felújított ICN-szerelvény St. Gallenben. A még nem felújított motorvonatok ismertetőjele, hogy hiányzik a szerelvény orráról az SBB logója és a vezetőfülke mögötti kis rész, ahol a kerékpárok szállíthatók, zöld mezővel kerültek megjelölésre
Egy másik, fel nem újított motorvonat Zürich HB-n várja az indulást Luzern felé
A szerelvények az elmúlt mintegy másfél évtized során összesen, vonatonként 4,8 millió kilométert futottak, ami komoly teljesítménynek számít. Az SBB úgy döntött, hogy a viszonylag megbízhatóan üzemelő járműveket felújítja és a 2019-ig tartó program során további tizenkét évnyi szolgálatra készítik fel a szerelvényeket.
A 130 millió svájci frank értékű program keretében felfrissítik a szerelvények utasterét, felújítják a gépészeti berendezéseket, úgy mint a forgóvázkereteket, a motorokat vagy éppen a külső ajtókat, valamint a levegős rendszereket és a klímaberendezéseket. Az utastérben pedig mobiltelefonos jelerősítőket helyeznek el, illetve cserélik le őket a korábbi 2G-s rendszert használókról a 3G/4G szolgáltatást nyújtó berendezésekre. Emellett pedig természetesen újrafényezik a járműveket. Néhány számot érdemes idézni az SBB közleményéből: összesen 616 klímaberendezést, forgóvázat; 1232 ajtót; 88 áramirányítót és 352 vontatómotort újítanak fel. A kocsik belsejében 9 kilométernyi szőnyeget és 15 kilométernyi kábelt fektetnek le. Összesen 19844 széket húznak át mintegy 30 ezer négyzetméternyi anyaggal. Összesen 33 ezer négyzetméternyi felületet festenek újra. 1452 vészkijáratként is szolgáló ablakot cseréltek, míg 2464 ajtónyitó gombot cserélnek le a vonatokon. A munkákat az SBB Yverdon-les-Bainsben és Oltenben található műhelyeiben végzik el. 2014 júniusáig 13 vonat felújításával készültek el.
Az ICN-motorvonatokat távolsági forgalomban, InterCity-járatokon és ritkábban IR-járatokon veti be az SBB.
A Blaise Cendrars nevét viselő RABDe 500 011-es számú motorvonat Chiassoban tölti pihenőjét. A szerelvény az R3 Yv 08. 05. 14. fővizsgajellel rendelkezik. Jól látható, hogy az orrán ott az SBB emblémája, a vezetőfülke mögötti sáv pedig zöld helyett vörös színű
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A program illeszkedik az SBB korábbi járműfelújítási tevékenységébe, amelynek keretében például az Re 4/4 II-es mozdonyokat vagy éppen a Bpm51-es sorozatú személykocsikat újította fel a svájci vasút. Az yverdoni műhely egyébként az ICN-szerelvények felújítása mellett pedig a 460-as sorozatú mozdonyok felújításával is foglalkozik. A teljes járműfelújítási programra mintegy egymilliárd frankot fordítanak, amelyek azonban nem csak a járműveken végzett munkákat fedezik, hanem a műhelyek megfelelő fejlesztésére is jut az összegekből.
Az SBB videója az ICN-szerelvények felújításáról
Halász Péter