2014. 07. 25.

Színesedő S-Bahn-szerelvények

Visszatérhetnek a berlini S-Bahn-hálózatra a teljes felületükön reklámot viselő szerelvények. A DB AG még 2001-ben búcsúzott el ezektől a hirdetésektől, akkor úgy látták, hogy fontosabb az egységes arculat.


Több mint egy évtizede tűntek el a berlini S-Bahn vágányairól a járműszekrény teljes felületén hirdetéseket viselő járművek. Akkor úgy gondolta a DB AG, hogy fontosabb az egységes arculat, mint a reklámok által termelt bevétel. Addig azonban főleg a régi szerelvényeket használták hirdetések megjelenítésére, volt, hogy csak két kocsi, de volt, hogy egy teljes, nyolc kocsis vonat is speciális matricákat vagy fényezést viselt. Ellenben a BVG-nél megmaradtak a járművek egészét vagy egy részét lefedő hirdetések és a mai napig népszerűek a „traffic board” megoldások a hirdetőknél.

A vonatok színezése marad, az ajtók és az ablakok pedig tabuk a hirdetők számára
(fotók: Halász Péter)

Most viszont a DB mégis úgy döntött: engedélyezi a vonatok külsején a reklámok elhelyezését, így is nyerve némi bevételt. Az S-Bahn Berlin GmbH vonatain ugyanis a jövőben matricákkal lehet hirdetéseket elhelyezni, átfényezni nem lehet őket és az is előírás, hogy az ajtókat és az ablakokat nem szabad leragasztani. A tervek szerint egyetlen kétkocsis szerelvény, egy „Viertelzug” használatáért akár havi 1700 eurót is elkérhet majd az üzemeltető.
Az ilyesfajta megoldásokra van igény: a BVG 2005-ben például csak 30 millió euró bevételből 7 millió eurós tiszta nyereséget könyvelhetett el a hirdetések területén. Ám 2006-ban eladta a JCDecauxnak a VVR-Berek nevű leányvállalatát, egyszeri, 103 millió eurós bevételért. Jelenleg a BVG éves szinten 10-15 millió eurónyi bevételhez jut a járműreklámokból.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.