Újfajta megállót és utastájékoztatási elemeket tesztel a svájci PostAuto. A megállóhelyi hirdetményeket a jövőben – ha a tapasztalatok kedvezőek – nem papíralapon készítenék el.
Újfajta utastájékoztatási megoldást tesztel több megállóban a PostAuto. A svájci „Volánbusz” arra készül, hogy a jövőben a papíralapú megállóhelyi hirdetményeket lecserélje modernebb megoldásokra. A papíralapú hirdetmények komoly hátránya ugyanis, hogy egy-két példányban készülnek, hiszen minden megállóhoz különböző tartalmú lapokat kell előállítani, ráadásul nem hagyományos papírra, hanem speciális, impregnálással vízállóvá tett lapokra kerülnek ezek a hirdetmények a legtöbb közlekedési társaságnál.
A PostAuto most úgy döntött, hogy az A4-es méretű lapokat megfelelő méretű kijelzőkre cseréli a megállókban található hirdetményeket. A kijelzők nem hagyományos monitorok lesznek, hanem e-papírról van szó: a svájciak a „DynPaper” nevű technológiát választották. Elképzeléseik szerint az e-ink technológiával működő kijelzők minden körülmények között jól, a hagyományos papíroknál sokkal jobban olvashatók leseznek, de a fő erényük emellett az, hogy menetrendváltozás esetén sokkal egyszerűbben megoldható a hirdetmények cseréje. Ráadásul megoldható az is, hogy akár az utasok is „lapozhassanak” a számukra megfelelő menetrendek között, illetve forgalmi zavarok esetén a diszpécserközpontból gyors és pontos információt tudnak adni az utasoknak. Különösen hasznos ez a megoldás a sokszor rövid időn belül változó körülmények között közlekedő hegyvidéki járatok esetében.
Most még csak kísérlet, de hamarosan mintegy 14 ezer megállóban lecseréli a PostAuto a papíralapú megállóhelyi hirdetményeket
(fotó: PostAuto Schweiz AG)
(fotó: PostAuto Schweiz AG)
A PostAuto tervei szerint a legforgalmasabb megállókban mielőbb lecserélik a hagyományos hirdetményeket, első körben az alpesi járatok esetében. Ehhez azonban most még tapasztalatokat kell gyűjteni, a próbaüzem 2015 elejéig tart majd. Ezután határozhatják meg a cserék ütemét és a végleges megoldások pontos paramétereit. Összesen mintegy 14 ezer megállóhelyen tervezik lecserélni a korszerű technikára a papíralapú hirdetményeket.
A svájci buszos cég közleménye kiemeli: a kijelzők csak akkor fogyasztanak energiát, amikor a feliratok változnak rajtuk – ezt pedig a megállókhoz tartozó napelemek segítségével könnyedén elérhetik. Erről táplálják majd az adatátvitelt segítő berendezéseket is. Az adatátvitelhez a közforgalmú digitális földfelszíni rádiósugárzás, a DAB+ rendszer frekvenciáit használják majd, ami nagy lefedettséget biztosít. A szolgáltató hozzáteszi: mintegy évi 100 ezer kilométerrel kevesebbet kell használniuk majd a szakszolgálati járműveket, amelyek jelenleg a menetrendi lapok cseréjében segédkeznek. Mellékes ugyan, de a későbbiekben a svájci posta nem csak a közlekedésben, hanem a hagyományos postai működésben is szeretné bevezetni az elektronikus papír technológiáját.
Halász Péter