Jóváhagyta Luxembourgban a városvezetés a villamosépítésre és üzemeltetésre vállalkozó társaság, a LuxTram megalapítását. Az építkezés 2015 végén indulhat meg.
Összesen 345,78 millió eurós költségvetést kapott a luxembourgi villamosépítés projektje. A pénz kétharmadát a nagyhercegség központi költségvetése, egyharmadát pedig a város adja majd. Ebben az összegbe kell beleférnie a megvalósthatósági tanulmánynak, az infrastruktúra és a járműtelep kiépítésének és a járművek beszerzésének. A számítások szerint a villamos éves üzemeltetési költségei 18 millió eurót tesznek ki. Az építkezést koordináló és a majdani üzemeltető LuxTram nevű céget is megalapították a határozat értelmében. A társaságba a város 2 millió euróval száll be, a cég törzstőkéje 4 millió euró.
A tényleges építkezés a főpályaudvar és a kichbergi Circuit de la Foire között várhatóan 2015 végén indulhat meg, az első szerelvény várhatóan 2017-ben indul majd.
A 16 kilométer hosszú, 24 megállóval rendelkező vonalra 32 darab, 2,65 méter széles kocsit terveznek beszerezni. A vonalon 3,6 kilométernyi pályán nem lesz felsővezeték, alsóvezetékes üzemben közlekednek majd a villamosok.
Luxembourgban már volt villamos: 1875-ben lóvasútként indult meg a közúti vasúti közlekedés és 1906-ra villamosították a vonalakat. A hálózaton 1958-ban összesen 29 motor- és 19 pótkocsi közlekedhetett. A villamosforgalom a nagyhercegségben 1964. szeptember 5-én szűnt meg.
A villamoshálózat újbóli megépítésének igénye a 2000-es években jelentkezett. 2006-ban a kormányzat támogatásáról biztosította a projektet, ami akkor a Luxexpot, illetve a repülőteret a városközponttal és a főpályaudvarral kötötte volna össze. A projekt azonban „elaludt” és csak 2012-ben vették elő ismét. Ekkor döntöttek úgy, hogy biztosan lesz villamos ismét a nagyhercegségben.
Halász Péter