2014. 07. 17.

Búcsú három évtized után: elment az utolsó berlini KT4Dt

Harmincegy év üzem után búcsúztak a berlini sínektől a csehszlovák gyártású KT4Dt típusú villamosok. Bár eredeti állapotú kocsi már nem maradt közülük a német fővárosban, azért mégis elbúcsúztatták a típust a közlekedésbarátok.


A csehszlovák ČKD a német igényekre szabva építette a KT4D típusú rövid csuklós villamosokat az 1970-es évek végétől. A típus igen nagy népszerűségnek örvendett az egykori NDK-ban, fontos előrelépés volt számos kisebb villamosüzem számára, ahol a típus megjelenéséig a Gothawagenek alkották a járműflotta gerincét.
Az első KT4-esek még az amerikai PCC-motorkocsikból átvett akcelerátoros megoldással rendelkeztek, ám ennél korszerűbb vezérlést is terveztek a csehszlovák szakemberek. A szabályozható félvezetőkkel, tirisztorokkal megépített vezérléssel szerelt első villamoskocsik az 1982-ben években jelentek meg a kelet-német fővárosban. A BVB összesen 99 TV3-as, tirisztoros vezérléssel szerelt kocsit vásárolt. A megoldás más villamosüzemben nem aratott osztatlan sikert, hiszen az akcelerátoros megoldást a karbantartó személyzet jól ismerte a korábbi T3-as és T4-es villamoskocsikból.

Az 50-es viszonylaton közlekedő KT4Dt-páros érkezik, elől a 7010-es pályaszámú kocsival Pankow metróállomáshoz 2011 őszén
(fotó: Halász Péter)

A ČKD előbb két prototípust épített, majd őket követte a sorozatgyártás 1983-ban. A KT4Dt-k jellegzetessége, hogy a kocsik külsején a tirisztoros vezérlés számára egy új, a motorok szellőzőinél kisebb szellőzőnyílást alakítottak ki, maga a doboz pedig a második ajtó és a csukló közé került, egy ülőhely terhére. A kocsik eredetileg még a régi vörös-elefántcsont, majd 1984-től a „Hauptstadtlackierung” villamosokra átdolgozott változatát, a vérnarancs-elefántcsont színezést kapták meg. Jellemző volt a járművekre az indításkor a tirisztorok jellegzetes zümmögése.
Németország újraegyesítése után a kocsik 1992-ban kapták meg a korábbi NDK-s pályaszámrendszer szerinti helyett a BVG rendszerébe illeszkedő számozást. Ám nem sokáig közlekedtek Weißensee kocsiszínben honos járművek a 3-as, a 18-as, a 20-as, a 24-es, a 28-as, az 58-as, a 63-as, a 70-es, a 71-es, a 72-es, a 113-as és a 121-es vonalakon eredeti formájukban. a BVG ugyanis elhatározta, hogy korszerűsíti az egyébként nem is öreg villamosokat.

Az M5-ösön közlekedő KT4Dt-duó a Hackescher Markt felé menet az Alexanderplatzon vág át a Hackescher Markt felé menet 2009. november 11-én
(fotó: Óvári Péter)

Az 1993-ban indult felújítási program keretében megújult a kocsik padlólemeze és az utastér padlója, az ülések. A célfilmek helyett digitális kijelzőt kaptak a kocsik, a belső térben pedig gépi hangos és vizuális utastájékoztató rendszert építettek ki. A kocsik a ráncajtók helyett lengő-tolóajtót kaptak. A vezetőfülke is teljesen megújult, többek között a pedálos vezérlésről áttértek a kézi kontrolleres megoldásra. A járművek vezérlésébe azonban érdemben nem nyúltak bele a felújítás során, a tirisztoros kocsik megmaradtak az eredeti vezérléssel. A korszerűsített kocsik a 7000-es pályaszámcsoportba kerültek.

A 7056-os pályaszámú motorkocsi és egy másik társa érkezik csatolva a nyugat-berlini Virchow Klinikum végállomásra 2009. november 13-án
(fotó: Óvári Péter)

Az évek során a járműveket folyamatosan váltották fel a korszerű, alacsonypadlós járművek. A feleslegessé vált kocsikat kelet-európai és lengyel villamosüzemek vették meg: a legnagyobb partner a lengyelországi Szczecin városa volt, ide 2006 október érkezett meg az első két KT4Dt a BVG-től. A Bombardier Flexity típusú villamosainak csatasorba állításával egyre több magaspadlós KT4-es szabadul fel és így érkezett el az időpont, amikor az eredeti vezérléssel rendelkező, ám felújított KT4Dt-kre már nincs szüksége a BVG-nek. A típusból az utolsó forgalmi menet 2014. július 14-én közlekedett az M4-es vonalon a 7057-es és a 7058-as pályaszámú kocsikkal Falkenberg és a Hackescher Mark között.
A többi, még forgalomban lévő KT4D-t várhatóan 2017-ig vonják ki a forgalomból.

A 7057-es pályaszámú kocsi volt az utolsó menetrend szerinti menet egyik tagja. A kocsi 2013. július 19-én vág át az Alle der Kosmonatuenen haladva a Rhinstraßén
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.