2014. 07. 08.

Valós idejű menetrend Hamburgban

Július eleje óta a hamburgiak is élvezhetik az okostelefonokon és az online menetrendi keresőalkalmazásban a valós idejű menetrendi információk előnyeit. A HVV hosszú tanakodás után elérhetővé tette ezt a funkciót az utasok számára, hiszen az üzemirányítás már régóta látta a járművek helyzetét és eltéréseit.


Július elején elindított a hamburgi közlekedési szövetség a valós idejű menetrendi információkat nyújtó szolgáltatását. A rendszer egyelőre hat, kötött pályás járatokat üzemeltető társaság adatait mutatja: a Hochbahn metrói, a DB AG üzemeltette S-Bahn, a DB Regio, a Metronom, az Erixx és az EVB járatai látszanak a rendszerben. Az AKN és a NOB vonatai később kerülnek majd be ebbe a körbe.

Többek között a Metronom járatairól is valós idejű információkat ad már a HVV menetrendi keresője
(fotók: Halász Péter)

A tervek szerint a következő hónapok, évek során folyamatosan fejlesztik a tájékoztató rendszert a hamburgiak és legkésőbb 2016-ig valamennyi közlekedési társaság és ágazat valamennyi járműve, így a buszok és a hajók is valós idejű adatokkal szerepelnek majd a rendszerben. Ez különösen azoknak lesz hasznos, akik a külterületeken a viszonylag ritkán közlekedő járatokkal utaznak, ezek között szállnak majd át és persze e rendszer segítségével a járművezetők is tudják majd, hogy várniuk kell a késve érkező csatlakozó járatokra.

Egyelőre csak néhány szolgáltatónál mutat valós idejű információkat a rendszer, de az utazástervezéshez már ez is nagy segítség az utasoknak

A rendszer technikai hátterét érdekes módon a Verkehrsverbund Bremen-Niedersachsen biztosítja, akik begyűjtik az információkat a különféle szolgáltatóktól és ezt az adatcsomagot juttatják el a HVV-nek és annak keresőjéhez, amely a szövetség honlapján érhető el.
Ismeretes: régóta napirenden volt már az „élő” menetrendi információszolgáltatás a HVV-nél, még 2010-ben tett rá ígéretet a városvezetés, ám a fejlesztés láthatóan jó ideig húzódott, ahogy erről már korábban beszámoltunk, pedig csak az egyes üzemeltetők saját adatait kellett egy felület számára elérhetővé tenni.

Halász Péter