Megérkezett Berlinbe az első csuklós Scania Citywide. Mindeközben pedig kiderült: a svéd cég szállíthatja majd az új emeletes buszokat is.
Megérkezett a berlini Indira-Gandhi-Straße buszgarázsba az első, a BVG számára épített csuklós Scania Citywide autóbusz – derül ki a telephely nem hivatalos Facebook-oldaláról. Az új, három ajtós csuklósbusz a 4425-ös azonosítószámot viseli, így valószínű, hogy végleges rendszáma is a B-V 4425-ös lesz majd a teljes egészében a BVG új színterve szerint, napsárgára fényezett autóbusznak. Azt egyelőre még nem közölte a közlekedési cég, hogy hol és mikortól áll forgalomba az új busz.
Az új berlini csuklós
(forrás: BVG Omnibus Betriebshof Indira-Gandhi-Straße / facebook)
(forrás: BVG Omnibus Betriebshof Indira-Gandhi-Straße / facebook)
Mindeközben kiderült: nem csak csuklósbuszokat rendel a svéd gyártótól a BVG. Az emeletes buszok beszerzésére vonatkozó tenderen is a Scania lehet a befutó. Egyelőre azonban csak egy tesztkocsit rendelnek tőlük. A kéttengelyes emeletes busz várhatóan még idén decemberben megérkezhet Berlinbe, ahol a próbák után döntenek a további megrendelésről. A kocsit a gyártó más országokban is megpróbálja majd eladni, így döntöttek a 11 méteres hossz mellett.
A busz összesen 89 utast fogadhat be, ez a kapacitás a BVG közlése szerint megfelel a mai csuklós autóbuszoknak. Azonban a csuklósokkal szemben könnyebben manőverezik a jármű, így a szűk utcákon könnyebb vele fordulni. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy az emeleti kihasználtság a földszinthez képest általában rosszabb lesz, hiszen fentre csak a könnyebben lépcsőző, hosszabb távra utazó utasok másznak fel, így nem biztos, hogy érdemes összevetni a kapacitást egy egyszintes, de csuklós busszal.
A Scania egyelőre egyetlen Citywide-emeletest szállíthat a BVG-nek
(grafika: Scania)
(grafika: Scania)
A próbakocsi hajtásáról egy Euro-6-os kibocsátási normát teljesítő motor gondoskodik majd. Számos újdonsággal is találkozhatnak majd a berliniek a kocsik: az emeleten a tető egy része átlátszó lesz és menetirányba eső lépcsőket kap a jármű, így segítve az utasáramlást. A belső tér világítását LED-es fényforrások biztosítják és a legmeglepőbb: üléssoronként egy USB-s csatlakozót is kap majd a busz, nyilván a különféle elektromos kütyük töltéséhez. Emellett pedig kijelző tájékoztatja majd az utasok az emeleti ülések kihasználtságáról is, hogy érdemes-e felmenni vagy sem?
A BVG azt is jelezte: a mostani rendelés még csak egy tesztbuszról szól, a tender végleges nyertesét csak a próbaüzem után hirdetik ki és szeretnének más gyártók ajánlataival is megismerkedni a gyakorlatban. Mindenesetre jelzésértékű a Scania felkérése a tesztbusz gyártására.
A BVG azt is jelezte: a mostani rendelés még csak egy tesztbuszról szól, a tender végleges nyertesét csak a próbaüzem után hirdetik ki és szeretnének más gyártók ajánlataival is megismerkedni a gyakorlatban. Mindenesetre jelzésértékű a Scania felkérése a tesztbusz gyártására.
A döntés azonban mindenképpen komoly veszteség az MAN-nek, aki hosszú évtizedek óta az emeletes berlini buszok kizárólagos szállítója. A legmodernebb kocsikat is ők építették, de az MAN Lion's City DD-k első tengelyének problémái miatt alighanem maradandó emléket hagytak a BVG emlékezetében.
Halász Péter