Maga a közlekedési szolgáltató jelzi, hogy hol lehet menetjegy-ellenőrzésre számítani. A BVG ráadásul nem a honlapján, hanem egyenesen a rádióban mondatja be, hogy hol és mikor érdemes előkészíteni a jegyeket és a bérleteket.
Július első napjaitól fogva a berlini városi közlekedést működtető BVG a tartományi közszolgálati médiaszolgáltatóval összefogva közli előre, hogy merre járnak az ellenőrei. Hétköznapokon a Radio Berlin 88,8 műsorában 6:30 és 17:30 között minden fél órás hírblokkban kerítenek sort arra, hogy beolvassák a súlyponti ellenőrzések helyszíneit. A hírblokkban nem konkrét helyszínek, szakaszok hangzanak el, hanem az, hogy az adott napon például az U6-os metró, az M1-es villamos és az M29-es autóbusz vonalán dolgoznak jelentős számban az ellenőrök.
Az utasok nagy többsége rendelkezik érvényes menetokmányokkal, ám nem mindenkire érvényes ez a megállapítás. A BVG ennek ellenére előre szól mostantól, hogy hol lesznek ellenőrök
A BVG-nél azt várják a lépéstől, hogy a potyázók nem csak elkerülik ezeket a helyszíneket, hanem valóban érvényes jegyeket is fel tudnak mutatni. Úgy vélik, hasonló visszatartó ereje lehet ennek a lépésnek, mint ahogy a rendőrségi traffipax-előrejelzéseknek, hiszen a bejelentett mérési pontok környékén sokkal több a szabályosan közlekedő autós – véli a BVG.
A BVG-nél nem mellesleg a buszok esetében viszonylag egyszerű dolgok van az ellenőröknek: a legtöbb esetben kizárólag első ajtós felszállási rend van érvényben a járatokon. Ettől csak rendkívül indokolt esetben, komoly utasmennyiség esetén térnek el és csak akkor, ha az utasok felszállítása az első ajtónál (és ezzel együtt menetjegyük ellenőrzése) rendkívül jelentős menetrendi eltérést okozna. Összes ajtós felszállási rend a villamosokon érvényes, illetve természetesen a metróhálózaton, ahol fizikailag nincs elválasztva a metróállomás a többi közterülettől, hiszen sokszor az állomás peronja önmagában aluljáróként is funkcionál.
A berlini buszokon általában első ajtós felszállási rend van érvényben, de itt is sokszor kihasználják azt, hogy a rendkívül forgalmas csomópontokon az összes ajtót használhatóvá teszi a járművezető
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Érdemes azt is megjegyezni, hogy a német fővárosban az elmúlt évek során jelentősen megnövekedett az ellenőrzések száma és a jegyellenőrök megjelenésének valószínűsége. Amíg 2007-ben vagy 2010-ben csak elvétve találkozhatott e sorok szerzője is ezekkel a munkatársakkal, addig 2013-ban már volt olyan is, hogy egy napon ugyanazon a vonalon két-három alkalommal találkozhatott az utas a BVG vagy éppen az S-Bahn Berlin menetjegy-ellenőrzést végző munkatársaival. Ez az egyik látható jele annak, hogy a közelmúlt óta a BVG igencsak komolyan veszi a menetjegyek ellenőrzését.
Az ellenőrzések meghirdetésének gyakorlata egyébként nem újkeletű: a Wiener Linien több éve minden héten a saját honlapján, valamint a Qando okostelefonos alkalmazásban is nyilvánosságra hozza, hogy tervezetten egy-egy napon milyen viszonylaton bukkanhatnak fel az ellenőrök. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy másol nem találkozhatunk velük, de az biztos, hogy az előrejelzett viszonylatokon és helyszíneken biztosan dolgoznak majd a munkatársak.
Halász Péter