2014. 07. 24.

Viszlát, Alex! Hello, DB!

Meglepő fordulatot hozott a Bayerischer Eisenbahngesselschaft, a BEG üzemeltetési pályázata: 2017-től nem a Netinera-csoporttól rendelik meg a közszolgáltatást München és Lindau között. Az egyedüli szolgáltató a DB AG marad.


2017 júniusától a Deutsche Bahn AG lesz az egyedüli közszolgáltató Allgäu vasúti pályáin. A vasúti közlekedést a DB Regio Allgäu-Schwaben biztosítja majd, mégpedig valamennyi vonat esetében, amely közszolgáltatás keretében, a tartományi megrendelőszervezet, a BEG megbízásából közlekedik. Így a Vogtlandbahn, a korábbi Arriva, ma már Netinera-csoporthoz tartozó cég üzemeltette Alex-vonatok búcsúzhatnak a sínektől – hacsak a Netinera-csoport tiszánt piaci alapokon nem működteti tovább esetleg a vonatokat.
A közszolgáltatási tender két részből állt: egyrészt a tisztán regionális vonatok, azaz az RB-k és az RE-k közlekedtetésére vonatkozóan kerestek üzemeltetőt. Emellett a BEG különválasztotta az Alex-vonatokat, nyilvánvalóan azért, hogy akár a jövőben is megmaradhasson a magánszolgáltató a piacon. Ám a tenderkiírás szerint a legkedvezőbb ajánlatot mégis a DB AG adta be, így tizenkét és fél évig, 2029 decemberéig szolgáltathat majd az állami társaság.

2017 nyarától vagy eltűnik ez a jelzés vagy tisztán üzleti alapokon működik majd tovább a Netinera vonata
(fotó: Halász Péter)

A BEG még 2013 nyarán írta ki a pályázatot a bajor és a baden-württembergi szaktárcák megbízása alapján a vasúti közlekedés biztosítására – az Alex vonatok esetében csak átmeneti időre, 2020-igvill, illetve később külön, a 2029-ig terjedő időszakra. A hálózat magában foglalja az Ulm és Augsburg térségében található vonalakat, valamint a Füssenbe vezető, turisztikailag is fontos vasútvonalat – utóbbi segítségével közelíthető meg a híres neuschwansteini kastély is.
A BEG közleménye szerint a mostanihoz képest kisebb változások várhatók majd a vasúti közlekedésben. Ezek egyike, hogy továbbra is üzemben marad a billenőszekrényes technika Augsburg és Oberstdorf, illetve Linadu között. Ráadásul 2020-tól ezt a rendszert használó vonatokra cserélik majd az Alex-járatokon közlekedő szerelvényeket is – ígéri a megrendelőszervezet. Ezek Augsburg és Memmingen, valamint Bad Wörshofen felé; no és a lindaui vonal villamosításáig München és Lindau között járnak majd. Ezek várhatóan a főjavított 612-es sorozatú dízel-motorvonatok lesznek majd. A többi vonalon jellemzően alacsonypadlós motorvonatok, azaz a jelenlegi Desiro-motorkocsik maradnak szolgálatban. Újdonságot jelent majd, hogy Ulm és München, valamint Pfroten-Steichach között átszállásmentes kapcsolatot biztosítanak majd. Onnan tovább Garmisch-Partenkirchen felé az osztrák Außerfernbahnon lehet továbbutazni.

A megrendelőszervezet hosszútávon is számít a billenőszekrényes vonatokra. A képen egy 612-es sorozatú motorvonat indul Buchloeből Augsburg felé
(fotó: Halász Péter)

2020-tól azonban már villamos vontatással közlekedhetnek majd a vonatok München és Lindau között. Ez utóbbi tény pedig teljesen új menetrendet is jelent, addig lényegében a meglévő menetrendi szerkezetet rendeli meg a BEG a szolgáltatótól. Ekkortól viszont a „dízeltengely” az Ulm–Pfroten-Steinbach szakaszra korlátozódik, míg München felül Buchloeban biztosítanak átszállással csatlakozást.
A BEG hangsúlyozta: a jelenlegi közvetlen eljutási lehetőséget biztosító Allgäu-Franken-Express járatok is megmaradnak Nürnberg és Oberstdorf között, de a Memmingen és Ulm közötti, gyenge kihasználtságú közvetlen járat megszűnik.

Ha dízel és nem billenőszekrényes, akkor alacsonypadlós. A BEG a Desirók közlekedésére is számít a jövőben. A képen éppen Füssenbe érkezik egy szerelvényvonatként közlekedő motorkocsi
(fotó: Halász Péter)

A BEG fontosnak tartja azt is megjegyezni, hogy a vonatok mindegyikén lesz vonatkísérő személyzet, akik a menetjegyek ellenőrzése és értékesítése mellett utastájékoztatási tevékenységet is végeznek majd – a vonatkísérőknek forgalmi feladata nincs már a német vasútnál. Azonban a BEG azt is előírta a szerződésben, hogy a vonatok fedélzetén valós idejű tájékoztatást kell adni a csatlakozásokról is. Emellett pedig internetes alapú hozzáférést kell biztosítani mobil vagy helyhez kötött eszközökkel a menetrendhez az utasok számára is az állomásokon. Emellett pedig több ülőhelyet kell majd biztosítani München és Augsburg térségében, különösen a csúcsidőszakokban. Tarifális tekintetben pedig előírja a BEG a szolgátlatónak, hogy az érintet közlekedési szövetségek területén a szövetségi jegyeket is el kell fogadni a vonatokon, de érvényesnek kell tekinteni a tartományi jegyeket, azaz a Bayern- és a Baden-Württemberg-Ticketet is az érintett szakszokon.
Az új szolgáltatónak kötelező lesz részt vennie a BEG minőségbiztosítási rendszerében, amelynek mérései a tisztaságra, a berendezések működőképességére, az utastájékoztatás és általában a szolgáltatás színvonalának megfelelőségére és az utasok elégedettségére vonatkoznak.

Az Alex vonata Lindauban. 2017-től a DB vonatai váltják majd a magánszolgáltató járatait
(fotó: Halász Péter)

Az Alexet üzemeltető céget sokkolta a híradások szerint tender eredeménye, hiszen ők is arra számították, hogy a „célzott” tenderkiírásnak köszönhetően továbbra is közlekedhetnek a vonataik Bajorország déli részén. Egyelőre az biztos, hogy fontolóra vették a jogi protestálást, erre augusztus 4-éig van lehetőségük.
A helyzet pikantériája, hogy a DB AG 2003-ra teljesen megszüntette a térségben közlekedő gyorsvonatokat, pontosabban akkor már InterRegio-járatokat. Erre válaszként jelent meg a piacon az SBB és a Länderbahn közös vállalkozása, az Allgäu-Express, innen ered a járatok neve, az Alex is. 2007-ig üzemeltették a München és Oberstdorf közötti vonatokat, majd az SBB kiszállt az üzletből. Az Arriva-csoporthoz tartozó Länderbahn pedig saját maga maradt az egyetlen üzemeltető, ám idővel ki is terjesztették a szolgáltatási területet: Lindauba is indultak közvetlen vonatok és Münchentől északra, Regensburg és Hof felé is jártak a régi államvasúti kocsikból összeállított Alex-járatok. Sőt, a DB AG kivonulása után a ČD-vel együttműködve Cheb és Prága felé nemzetközi vonatokat is járat a ma már a Netinera-csoporthoz tartozó cég.

Az attraktív fényezésű vonat a klasszikus gyorsvonati kocsik miatt népszerű a vasútbarátok körében is – 2017-ig tart a nosztalgia
(fotó: Magyarics Zoltán)

A társaság a vasútbarátok körében is népszerű, hiszen igazi, klasszikus gyorsvonati szerelvényekkel operálnak. A flottában az egykori DR és DB számos kocsitípusa helyet kapott a fülkés gyorsvonati kocsiktól az étkezőkocsikon át egészen a helyi forgalmú járművekig, az utóbbi időkben pedig emeletes kocsikkal is bővült a járműpark. A vonatokat a nem villamosított szakaszon a 223-as sorozatba sorolt Siemens EuroRunnerek, míg a villamosított pályákon Siemens EuroSprinterek, a 183-as sorozatú gépek továbbítják a vonatokat.

Klasszikus gyorsvonat, eredetileg a DR számára épített ABomz sorozatú kocsival. Hamarosan a múlté lesz ez a színes színfolt is
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter