2014. 07. 10.

FLIRT, majd KISS az SBB-nek

Ismét a Stadler Railtől vásárol motorvonatokat az SBB. De nem egy új típust, hanem a láthatóan bevált regionális forgalmú járművekből rendeltek további 25 szerelvényt a zürichi S-Bahn majdani fejlesztéséhez kapcsolódva.


Tizenkilenc új emeletes motorvonatot rendelt az SBB a zürichi S-Bahn-hálózat tervezett fejlesztéséhez igazodva a Stadler Railtől. A rendelést pedig megtoldották további hat „földszintes” FLIRT-szerelvénnyel is. Ez utóbbiak Waadt és Zug kantonok regionális forgalmában segédkeznek majd.
Az SBB tizenkilenc motorvonata egyenként 150 métere hosszú szerelvény lesz, a Stadler Rail bevált KISS-motorvonatainak a szövetségi vasút igényei szerint kialakított változatát rendelték. Ezek a szerelvények 2018-ig állnak szolgálatba és a már most szolgáló harminc harmadik generációs emeletes motorvonat kiegészítését jelentik majd – a projekt értéke 397 millió frank.

A négy- és hatrészes Stadler-motorvonatok regionális forgalomban és a zürichi S-Bahn-hálózaton is közlekednek. Itt éppen a Chur felé tartó RE 3825-ösként indul St. Gallen pályaudvaráról egy hatrészes motorvonat

A vonatok a tervek szerint a Winterthurtól keletre és északra eső területeket Zürichhel összekötő vonalakon járnak majd, ennek a hálózatnak az alapja az új S11-es viszonylat Seuzach/Wila és Aarau között és az S12-es vonal Winterthur Seen/Seuzach és Brugg között. A két viszonylat együttesen negyed órás követést kínál Winterthur és Dietikon között a jelenlegi menetrend szerint és ezt terjesztik ki az új vonatok segítségével egészen Zürichig.

Tovább bővül az SBB Stadler-féle KISS-flottája, 19 vonatot szereznek be a helyi járműgyártótól. A képen Schaffhausen pályaudvarán látszik az RE 3773-as számú vonat szerelvénye, egy hat részes motorvonat

Emellett pedig a Stadtbahn Zug és az S-Bahn Waadt hálózaton is szeretnék növelni a jelenlegi szolgáltatási színvonalat és ide az SBB további hat, négyrészes FLIRT-motorvonatot rendelt a Stadler Railtől, amelyek 2016-ig állnak majd forgalomba. A beszerzés 62 millió frankkal könnyíti meg az SBB bankszámláját.
A Stadler emeletes motorvonataiból jelenleg félszáz, hatrészes szerelvény a zürichi S-Bahn-hálózaton, még huszonnégy, négyrészes vonat a regionális forgalomban közlekedik az SBB-nél. Bár érdemes megjegyezni, hogy az S-Bahn-motorvonatok ugyanúgy járnak regionális forgalomban is, hiszen a két típus kialakítása a hosszukon kívül megegyezik.

A KISS-ek mellett további FLIRT-motorvonatokat is rendelt az SBB a kisebb forgalmi zugi és waadti regionális járatokra. A képen egy RABDe 523-as sorozatú, négyrészes FLIRT várja az indulást a luzerni pályaudvaron, mint az Olten felé közlekedő RE 3568-as számú vonat
(fotók: Halász Péter)

A finanszírozás tekintetében érdemes megjegyezni: a szövetségi állam és a kantonok állják a költségek egy részét, amelyet támogatásként nyújtanak az SBB-nek. A szövetségi vasúttársaság a maga részéről pedig az utasok színvonalas kiszolgálása iránt tett újabb lépésként értékeli a járműbeszerzést. Az SBB jelezte: a következő évek során több mint egymilliárd frankot fordít a járműparkja frissítésére – ennek része a Gotthard-bázisalagútba szánt Stadler-motorvonatok beszerzése is.
A vonatokat a Stadler Rail szállítja, amely a Thurgai katonbeli bussnangi telephelyén gyártja majd a vonatokat.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.