2014. 07. 29.

Visszatérés a Ruhr-vidékre

Jó ideje hallani már, hogy a járműhiány enyhítésére a DB AG a Frankfurtban és Stuttgartban feleslegessé vált 420-as motorvonatokat átirányítja Münchenbe és a Rajna-Ruhr-vidékre. Hogy északon mikor állnak forgalomba a régi-új vonatok, egy ideig kérdéses volt, de most már biztos: lelőhelyük az S6-os és az S68-as vonal.


Jó ideje szólnak a hírek arról, hogy visszatérhet a 420-as sorozat a Ruhr-vidékre. A típus 2009-2010 során búcsúzott el a Rajna-Ruhr-vidéken közlekedő gyorsvasúttól, utóbb már csak Stuttgartban és Frankfurt am Mainban jártak a „szent motorvonatok”. A népszerű típus azonban ezeken a hálózatokon hamarosan feleslegessé válik, vagy már feleslegessé is vált, különösen a 430-as sorozatú motorkocsik üzembe helyezésével.

420-as sorozatú motorkocsi a frankfurti főpályaudvaron. Egyre kevesebb van belőlük a Majna partján
(fotó: Halász Péter)

A Rajna-Ruhr-vidéken a legutóbbi hírek szerint június 27. óta szolgálnak a járművek, elsősorban Düsseldorf környékén, a csúcsidei sűrítőjáratokban közlekednek a motorvonatok. A fő bevetési helyük az S6-os és az S68-as viszonylat az Essen–Ratingen–Düsseldorf–Köln tengelyen. Jelenleg nyolc motorvonat tartózkodik Düsseldorfban az utolsó szériából, ám nem mindegyik vonat üzemképes: a 401-es és a 403-as egy balesetben megsérült, így egyelőre javításukkal foglalkoznak a szakemberek. A Rajna-Ruhr-vidéki motorvonatok a 143-as sorozatú mozdonyokkal továbbított ingavonatokat váltják ki a sűrítő járatokon.

A 420 185-1 + 421 185-0 + 420 685-0 számú kocsikból álló egység Wuppertal főpályaudvarán 2007. szeptember 1-jén, az S9-es viszonylaton. Rövid pihenő után Bottrop Hauptbahnhof felé indult a vonat. A szerelvény 1974 óta állt a DB szolgálatában, Münchenben lakott harminc évig, majd 2004-ben átkerült Essenbe. A múlt idő pedig helyes, ugyanis 2009. január 19-én leállították és március 13-án selejtezték. Még abban a hónapban a Steil nevű cég trieri telephelyén szét is vágták...
(fotó: Halász Péter)

Az új motorvonatok a 143-asokkal továbbított, x-Wagenekből álló ingavonatokat váltják ki a sűrítő menetek esetében. Képünk Köln-Messe/Deutz állomáson készült
(fotó: Halász Péter)

Mindeközben Münchenbe is megérkezett a régen várt első 420-as Stuttgartból – lévén már 2013 pünkösdjére is ígérték őket. A plochingeni telephelyről a 420 439-as jutott el az Isar partjára. A vonat egyelőre csak oktatási célokat szolgál, hiszen bár a 420-asok őshazája München, onnan jónéhány éve búcsúzott a típus és azóta bizony felejtettek a szakemberek. A tervek szerint az új vonatok az S2-es viszonylaton erősítésként közlekednek majd a Dachau–Altomünster vasútvonal villamosítása után, emellett pedig a hétköznapokon csúcsidőben közlekedő S20-as és S27-es viszonylatokon jelenhetnek majd meg.

A stuttgarti motorvonatok egy részére Münchenben számítanak, ám még nem engedik el őket a svábok, mert az utód 430-asokból még nem dolgozik mindegyik
(fotó: Magyarics Zoltán)

Eredetileg úgy volt, hogy Stuttgartban ilyenkorra már régen feleslegesek lesznek a 420-asok, ám az utód 430-asok nyögvenyelősen megy és még mindig számítanak a régebbi járművek szolgálatára. Ahol biztosan találkozhatnak az utasok a járművekkel, az az S2-es viszonylat, ahol a járműpark mintegy kétharmadát a 420-asok adják.

Halász Péter