A bécsi tömegközlekedési hálózatot szemlélve feltűnő lehet, hogy vannak olyan autóbusz-vonalak, amelyek számozása szemmel láthatóan nem illik a rendszerbe. A három szám és betű kombinációja vagy éppen a csak B-vel jelzett járatok ilyen szempontból „gyanúsak”. De vajon mi is ez az egész és hol vannak az árnyalatnyi különbségek?
Sokszor és sokat írtunk már a RegionalBahn oldalain a bécsi buszhálózat finomságairól: járművekről, színezésről és menetrendről. Ám eleddig volt egy olyan szelete ennek a rendszernek, aminek a bemutatására nem került sor. Eddig. Most viszont feloldjuk a titkokat: miért lehet különböző megállója a városi buszoknak és különféle menetrendje? Mi a különbség két, ránézésre teljesen egyforma járat között? Íme, a titok nyitja.
A vagy B? Kinek az alvállalkozója? A Dr. Richard üzemeltette 20B járat közvetlenül a VOR alá tartozik, nem érvényesek rá a Wiener Linien előírásai, csak tarifaközösségben van a városi céggel. Látszik ez a busz mögött a megállótáblán is: a városi tábla már a közelgő üzemeltetőváltást jelzi a kaisermühleni járatok esetén, míg a szemfor alakú tábla a Dr. Richard sajátja
A sort érdemes a kihalófélben lévő „állatfajjal”, a VOR által megrendelt városi buszokkal kezdeni. Ezek a járatok a számozási rendben rendszerint két vagy három számjegyből álló számot és többnyire egy B betűs jelzést kapnak. Ezeket közvetlenül a közlekedési szövetség megrendelése alapján működteti a járatok üzemeltetője.
Kivételek persze voltak: ilyen volt a hütteldorfi térség, ahol a buszok a megszokott B-s számok helyett a regionális buszhálózat rendszerébe illeszkedő három számjegyű jelzést viseltek. Legalábbis a Postbus és a Blaguss járatai esetén így volt; míg a Dr. Richard üzemeltette, a Wienerwaldbus hálózatába illeszkedő járat a városi számot viselte, B betűvel.
B betűvel jelzett járat, az 54B viszonylaton közlekedő MAN Lion's City fordul be a Verbingdungsbahn mellé. Hietzing ezen részén az év végéig áll fenn a Dr. Richard és a VOR közötti szerződés
A regionális rendszerbe illeszkedő számozással közlekedtek a közelmúltig a városi járatok is Hütteldorfban. Sőt, a regionális kocsik is átfordultak a helyi vonalakra. A képen látható járat 2008-ban még a 152-es számot viselte...
...míg 2012-ben már a Jägerwaldsiedlunghoz közlekedő buszjárat az 52A jelzést viselte és az ÖBB Postbus a Wiener Liniennek „csak” alvállalkozója volt már
A VOR viszonylagos szabad kezet adott a menetrendi hirdetmények, a megállók arculata és a tarifák terén: a szövetésig jegyek kötelező elfogadása mellett megmaradhatott a járatokon a cég egyéni, saját viteldíj-rendszere is. Így lehetnek saját színezésű vagy éppen a VOR-t hirdető járművek az utcákon. De menetrendek és a megállóhelyi táblák is lehetnek sajátok, saját ötlet alapján készített menetrendi lapokkal.
2014. május 31-ig működött az 58B busz a VOR és a Dr. Richard közötti szerződés alapján. A járat menetrendi hirdetménye az üzemeltető saját sémája alapján készült és a jobb alsó sarokban a cég saját tarifájára vonatkozó információk is láthatók
2014. június 1-jétől a Wiener Linien a megrendelő, az 58B-ből 58A járat lett. Itt már a megrendelő egységes menetrendi hirdetményét használják
Néhány évvel ezelőtt a Wiener Linien azonban saját maga vette kézbe a buszjáratok megrendelését, ha tiszta városi jellegű vonalakról volt szó. Emlékezetes: voltak olyan városrészek, ahol a Wiener Liniennek alig volt beleszólása a buszközlekedésbe: ilyen volt többek között Hütteldorf, a Postbus a VOR előírásai szerint szolgáltatott. Előbb ez a „végvár” veszett el, majd sorra tűntek el a többi hasonló vonalak is: Liesingben, a Bécsi erdőben vagy éppen Kaisermühlen térségében. E vonalak ma már a Wiener Linien arculati sztenderdjei szerinti festésű járművekkel, „Wili-s” megállótáblákkal és menetrendi lapokkal közlekedhetnek. Érdekesség azonban, hogy a szolgáltatók megtalálták a kiskaput a tekintetben, hogy a hangos utastájékoztatásban sok esetben még mindig a jó öreg Kaida úr hangját hallhatjuk, nem mindenhol vették át az új, Angela Schneider-féle hangokat. Sőt, akad olyan szolgáltató is, ahol a minőség alapján gépi úton vagy élőszavas felmondással frissen állították elő a Kaida-féle bemondásaokat.
Érdemes megjegyezni, hogy a hagyományos bécsi számozási rendszerben a buszok A-betűs toldalékot viselnek a számuk mögött. Az utóbbi időszak termése, hogy a gyérebb forgalmú vonalakat, vonalrészeket kiszolgáló járatok vagy éppen a körjáratok egyik iránya B-betűs jelzést is kap. A körjáratok tekintetében jó példa az 56A-56B páros, míg a gyérebb forgalmú, kevéssé fontos szerepet játszó járatokat jól jellemző a 92B viszonylat, amely önálló szakasza csak a Donaustadtbrücke metróállomás és az Ölhafen között vezet és csúcsidőszakon kívül eleve csak ezen a szakaszon jár a járat.
Érdemes megjegyezni, hogy a hagyományos bécsi számozási rendszerben a buszok A-betűs toldalékot viselnek a számuk mögött. Az utóbbi időszak termése, hogy a gyérebb forgalmú vonalakat, vonalrészeket kiszolgáló járatok vagy éppen a körjáratok egyik iránya B-betűs jelzést is kap. A körjáratok tekintetében jó példa az 56A-56B páros, míg a gyérebb forgalmú, kevéssé fontos szerepet játszó járatokat jól jellemző a 92B viszonylat, amely önálló szakasza csak a Donaustadtbrücke metróállomás és az Ölhafen között vezet és csúcsidőszakon kívül eleve csak ezen a szakaszon jár a járat.
2011 áprilisáig a Schneiderbus üzemeltette a 43B jelzésű buszjáratot. A képen a cég MAN NL313-asa a Cobenzlnél pihent meg
2011. április 23-ától a Dr. Richard a Wiener Linien alvállalkozójaként működteti az immáron 43A jelzésű vonalat. Érdekesség: a Wienerwaldbus-rendszerben Hütteldorf és az Agnesgasse között közlekedő 35B kapta meg később az éppen felhagyott 43B jelzést. Utas legyen a talpán, aki tudja követni...
A kétféle jogállású vonalak között egyébként ránézésre a legkönnyebben akkor tehetünk különbséget, ha a buszok oldalára pillantunk. Amíg a Wiener Linien alvállakozásában működő járatok oldalán az „Im Auftrag der Wiener Linien” („A Wiener Linien megbízásából”) felirat szerepel, addig a VOR-ral szerződésben álló járatokon nem vállaltak mindenben közössége a város céggel, így ott csak az „In Tarifgemeinschaft der Wiener Linien” („Tarifaközösségben a Wiener Liniennel”) felirat szerepel. Érezhető a nüansznyi különbség.
De visszatérve a változásokra: jelenleg a legnagyobb egybefüggő, a VOR által megrendelt buszhálózat az U4-es metrótól délre, a 13. kerület, Hietzing északi részén található az 53B, 54B és 55B vonalak személyében, de ilyen az ottakringi 45B-46B-146B család is. Ám sokáig már itt sem tart a régimódi: 2015. január 1-jétől e járatok is a Wiener Linien megrendelése alapján járnak majd, sorrendben 53A, 54B és 54A jelzéssel. Ottakringben ugyancsak jövő év elejétől változik a helyzet, itt 45A, 46A és 46B számokkal kell barátkozni az utasoknak.
Két tábla, két különféle jogviszony. Fent a Wiener Liniennek alvállalakozó járművek oldalán látható felirat, míg lent az önálló, VOR-os koncesszióban üzemelő járművek jelzése
Az ottakringi hálózaton még az év végéig marad a Dr. Richard önálló koncessziója. Január 1-jétől a Wiener Linien alvállalkozásában, új számokkal közlekednek a buszok. A járművek azonban már láthatóan megfelelnek a bécsi cég – saját maga által kissé megkerült – arculati standardjainak, bár ahogy az a hietzingi vonalcsoport esetében is látszik, jöhetnek még meglepetések a fényezés tekintetében
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter