Érdekes hír jelent meg a Frankfurter Allgemeine Zeitung mai számában: újragondolja szerepét a német HKX magánvasút. A Köln–Hamburg távolsági forgalomban erősödő verseny miatt a jövőben inkább a regionális piacon próbálnak meg konkurenciát támasztani a DB AG-nek. Az eddigi egyetlen viszonylat egyelőre megmarad, ám az újrapozicionálás vezetőcserével is jár.
Néhány évvel ezelőtt a német és brit befektetők, valamint az amerikai Rail Development Corporation tulajdonában lévő HKX magánvasút ambíciózus céllal szállt be a német vasúti személyszállítási piacra: a frekventált Köln–Hamburg viszonylaton árversenyben kívánta megverni az állami vasúttársaságot. A korábbi magánvasúti próbálkozások (például a végül napi egy vonatpárra redukálódó InterConnex távolsági üzletága) fényében ez nem ígérkezett könnyű menetnek, és már a szolgáltatás beindítása is jelentős késést szenvedett. Közel két évig úgy tűnt, működik az olcsó távolsági szolgáltatásra épülő piaci modell, még szedett-vetett járművekkel és némi kocsihiánnyal súlyosbítva is, ám idén februárban jött a hidegzuhany: a „piaci igényekre reagálva” ritkítják a járatokat. Áprilisban még jött egy ötletbörze új viszonylatokról, májusban viszont az időközben feleslegessé vált kocsik visszaadásából már lehetett sejteni, hogy a HKX nem előre igyekszik menekülni.
A mostani hírek két fő változásról szólnak: egyrészt távozik a cég éléről Eva Kreienkamp, másrészt a HKX a távolsági helyett a regionális szegmensbe pozicionálja magát. A fő ok a verseny éleződése, ugyanis már a HKX indulása óta eltelt két évben is sokat változott a piaci helyzet - időközben négy új távolsági buszos szolgáltató jelent meg a piacon. Emellett a 450 kilométeres Köln–Hamburg távolságon már a légiközlekedés, nevezetesen a Lufthansa-csoport házi fapadosa, a Germanwings is komoly konkurenciát jelent bővített kínálatával.
A HKX élén maradó Carsten Carstensen feladata tehát a regionális szolgáltatás beindítása lesz, első körben a Nord-Ostsee-Bahn (NOB) vasútvállalattal együttműködve Sylt szigetére. A hír szerint a HKX vezetőinek szeme előtt éppen a rivális DB AG által piaci alapon beindított Berlin–Hamburg InterRegioExpress példája lebeg. Addig is, amíg a regionális(abb?) szegmens felfut, a cég illetékesei szerint a jelenlegi kínálat, azaz a Köln–Hamburg vonatok, valamint a jelenleg érvényes tarifák és kedvezmények egyelőre maradnak. Más kérdés, hogy hosszú távon vajon mivé fejlődik a HKX...
A HKX élén maradó Carsten Carstensen feladata tehát a regionális szolgáltatás beindítása lesz, első körben a Nord-Ostsee-Bahn (NOB) vasútvállalattal együttműködve Sylt szigetére. A hír szerint a HKX vezetőinek szeme előtt éppen a rivális DB AG által piaci alapon beindított Berlin–Hamburg InterRegioExpress példája lebeg. Addig is, amíg a regionális(abb?) szegmens felfut, a cég illetékesei szerint a jelenlegi kínálat, azaz a Köln–Hamburg vonatok, valamint a jelenleg érvényes tarifák és kedvezmények egyelőre maradnak. Más kérdés, hogy hosszú távon vajon mivé fejlődik a HKX...
Hamburg-Altona pályaudvarról jár ki a HKX Kölnbe induló vonata; vajon meddig marad ez a viszonylat?
A HKX nem a járművek minőségével, hanem az árral száll versenybe - a magáncég vonataiban szinte nincs is két egyforma kocsi, kíválóan megfér egymás mellett a keletnémet ipar összes remeke a nyugatnémet Rheingold másodvirágzását élő kocsijaival
A Nord-Ostsee-Bahn Sylt felé tartó vonata vár indulásra Hamburg-Altona pályaudvaron; egyesíti erőit a két Hamburg környéki magán személyszállító vasúti cég?
Magyarics Zoltán