Június 1-jétől komoly változások álltak be a hazai étkezőkocsi-üzemben: a MÁV-START saját kezébe vette az étkezőkocsik üzemeltetését a korábbi alvállalkozók helyett. A konyhát és az étlapot is megújították, a személyzet pedig magasabb szintű szolgáltatásról árulkodik.
A MÁV-START megújítja a fedélzeti ellátást: június 1-jétől saját kézbe vette a vasúttársaság a korábbi alvállalkozók helyett a fedélzeti ellátási tevékenységet a nemzetközi vonatokon. Az első vonat a MÁV-START saját kezelésében a Budapestről Hamburgba tartó EC 174-es volt még a hónap első napján.
A MÁV-START komoly fejlesztéseket tett a szolgáltatási minőség javítása tekintetében: új raktárhelyiségeket alakítottak ki a Keleti pályaudvaron, új hűtő és előkészítő berendezésekkel. A kocsik fedélzeti berendezéseit is korszerűsítették: új konyhai berendezéseket kaptak, de az utasok számára is változás lesz az új étkészlet, az új terítők megjelenése. A személyzet is új lett: a szakácsok és a felszolgálók esetében alapkövetelmény volt a nyelvismeret és a szakmai végzettség. Első körben összesen 104 új munkahelyet teremtett a vasúttársaság az utazó és a kiszolgáló munkakörökben.
Jelzés nélküli eszcájg az újdonság – ilyenekkel találkozhatunk a MÁV-START saját üzemeltetésű étkezőkocsijaiban
Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a RegionalBahn kérdésére válaszolva elmondta: terveik szerint ugyanazért a menüért a MÁV-START saját üzemeltetésében lévő étkezőkocsiban a korábbiakhoz képest mintegy 20-25%-kal kevesebbet is kérhetnek majd, tehát a mostaninál sokkal jobb lesz az ár-érték arány. Az étlap is megújult, tíz-tizennyolc fogás várja az éhes utasokat a járatok hosszától függően.
Az új étlap még négy nappal a szolgáltatás átvétele után még nem volt elérhető a MÁV-START weboldalán. Azt csak később töltötték fel, így a kínálatot és az árakat külön írásban mutatjuk be olvasóinknak.A menü egyelőre az étkezőkocsikon kívül csak a múzeumban volt látható az első pár napban
Ungvári hangsúlyozta: a külföldi járatok egyfajta próbát is jelentenek, de belföldön is szeretnének tapasztalatokat gyűjteni, ezért a nyáron a Balatonra közlekedő vonatokban is tervezik az étkezőkocsik közlekedtetését. Ami biztos, hogy a Balaton északi partján a Nohab-vontatású vonaton is lesz majd idén is étkezőkocsi.
Itt tegyünk egy kis kitérőt: a Nohab a tervek szerint szombaton, vasárnap és ünnepnap a 19702 és a 19703 számú vonatokat továbbítja majd. És hogy hol lesz még étkezőkocsi? A 850, 851, 853 és a 853-es gyorsokban Budapest és Nagykanizsa; a 859-es és a 1868-as számú vonatokban pedig Budapest és Keszthely között; a 1972 és a 1973-as számú vonatokban pedig Budapest és Tapolca között közlekedik majd étkezőkocsi.
A vezérigazgató szerint egy fél éven belül, a megszerzett tapasztalatok fényében lehet gondolkodni azon, hogy merre is lépjenek tovább a belföldi vonatok esetében. A balatoni vonatok erre kiválóak lesznek, az elképzelések szerint a belföldi forgalom igényeit a balatoni idényben viszonylag jól be lehet lőni. „Ha jó minőséget jó áron tudunk adni, akkor igenis lehet ennek a szolgáltatásnak létjogosultsága a belföldi járatokon is” – emelte ki Ungvári Csaba. Kifejtette: a korábbi szolgáltatásnak nem volt túl nagy keletje, de a most megszerzendő tapasztalatok nyomán vélhetően megfelelő kínálatot tudnak kialakítani, elfogadható árakkal. Ungvári szerint igény bizony volna erre a szolgáltatásra: akár – például – egy Budapest–Pécs távon az InterCity három óránál is hosszabb menetideje alatt az utasok szeretnének kényelmesen kávézni, netán étkezni.
Információink szerint a belföldi forgalomban tervezett árak meglehetősen barátságosnak tűnnek, egy két-három fogásos étkezést ki lehet hozni olyan összegből, amiből egy átlagos étteremben is. Bár az „apróságok”, mint a kávé talán kicsit drágának tűnik, azért érdemes megjegyezni azt, hogy Európában szinte mindenhol az ilyen jellegű termékekre húzzák rá a nagyobb haszonkulcsot. Összehasonlításképpen: a DB AG-nál egységesen 2,30 eurónál kezdődik egy eszpresszó; egy németes kávé pedig 2,80 €; a cappuccino pedig 3 euró. Okulásul: a DB fedélzeti étlapjait itt böngészhetik, de a Railjet-vonatok árlistája is elérhető a Henry am Zug oldalán.
Egyelőre az a kérdés, hogy a készpénzen kívül lehetséges lesz-e a belföldi (és akár a nemzetközi forgalomban) más eszközökkel is rendezni a számlát? Sokat lendíthetne a belföldi forgalomban a bevételeleken az, ha SZÉP-kártyás is elfogadnának az étkezőkocsikban; a belföldi és nemzetközi forgalomban pedig az elterjedtebb kártyatípusok elfogadása sem ördöngösség, ahogy azt a Railjeteken is megoldott az ÖBB.
Itt tegyünk egy kis kitérőt: a Nohab a tervek szerint szombaton, vasárnap és ünnepnap a 19702 és a 19703 számú vonatokat továbbítja majd. És hogy hol lesz még étkezőkocsi? A 850, 851, 853 és a 853-es gyorsokban Budapest és Nagykanizsa; a 859-es és a 1868-as számú vonatokban pedig Budapest és Keszthely között; a 1972 és a 1973-as számú vonatokban pedig Budapest és Tapolca között közlekedik majd étkezőkocsi.
A vezérigazgató szerint egy fél éven belül, a megszerzett tapasztalatok fényében lehet gondolkodni azon, hogy merre is lépjenek tovább a belföldi vonatok esetében. A balatoni vonatok erre kiválóak lesznek, az elképzelések szerint a belföldi forgalom igényeit a balatoni idényben viszonylag jól be lehet lőni. „Ha jó minőséget jó áron tudunk adni, akkor igenis lehet ennek a szolgáltatásnak létjogosultsága a belföldi járatokon is” – emelte ki Ungvári Csaba. Kifejtette: a korábbi szolgáltatásnak nem volt túl nagy keletje, de a most megszerzendő tapasztalatok nyomán vélhetően megfelelő kínálatot tudnak kialakítani, elfogadható árakkal. Ungvári szerint igény bizony volna erre a szolgáltatásra: akár – például – egy Budapest–Pécs távon az InterCity három óránál is hosszabb menetideje alatt az utasok szeretnének kényelmesen kávézni, netán étkezni.
Információink szerint a belföldi forgalomban tervezett árak meglehetősen barátságosnak tűnnek, egy két-három fogásos étkezést ki lehet hozni olyan összegből, amiből egy átlagos étteremben is. Bár az „apróságok”, mint a kávé talán kicsit drágának tűnik, azért érdemes megjegyezni azt, hogy Európában szinte mindenhol az ilyen jellegű termékekre húzzák rá a nagyobb haszonkulcsot. Összehasonlításképpen: a DB AG-nál egységesen 2,30 eurónál kezdődik egy eszpresszó; egy németes kávé pedig 2,80 €; a cappuccino pedig 3 euró. Okulásul: a DB fedélzeti étlapjait itt böngészhetik, de a Railjet-vonatok árlistája is elérhető a Henry am Zug oldalán.
Egyelőre az a kérdés, hogy a készpénzen kívül lehetséges lesz-e a belföldi (és akár a nemzetközi forgalomban) más eszközökkel is rendezni a számlát? Sokat lendíthetne a belföldi forgalomban a bevételeleken az, ha SZÉP-kártyás is elfogadnának az étkezőkocsikban; a belföldi és nemzetközi forgalomban pedig az elterjedtebb kártyatípusok elfogadása sem ördöngösség, ahogy azt a Railjeteken is megoldott az ÖBB.
Igény bizony van az étkezőkocsikra és általában a fedélzeti cateringre, de ezt a korábbinál átgondoltabban kell üzemeltetni
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A nemzetközi forgalomban már megszokott és elterjedt vándorkosaras kiszolgálás megmarad, a belföldi forgalomban (akár csökkentett kínálattal és étkezőkocsi nélkül) ez azonban még a jövő zenéje, de a MÁV-START vezérigazgatója a felvetésünket nem utasította el. Fontosnak tartotta azonban azt kiemelni, hogy abban a formában, ahogy ez a rendszer korábban működött belföldön, úgy biztosan nem lesz, hiszen nem működött a bevásárlókocsival közlekedő „kávésörüdítőszendvicsásványvízropi” jellegű rendszer. E rendszer megteremtéséhez is jól jönnek a most szerzendő tapasztalatok.
Hatvanhat éve gördülnekA Közlekedési Múzeumban megnyílt kiállítás az idén 66 éves Utasellátó történetét mutatja be különféle relikviák, dokumentumok segítségével. A kiállítás a Közlekedési Múzeumban augusztus 20-áig látogatható.
Halász Péter