Fejleszti az utastájékoztatást az SBB: az elöregedő lapozós táblák helyét hamarosan korszerű, LED-es technikával ellátott berendezések veszik át a legnagyobb pályaudvarokon, míg a kisebb helyeken TFT-monitorok adnak majd tájékoztatást a vonatok paramétereiről.
Az SBB ősszel búcsút int 2015 végéig összesen 17 vasútállomáson a megszokott kék utastájékoztató tábláknak. A Svájcban csak „Generalanzeiger” néven ismert összesítő táblákat összesen 15 milló frankért cseréli modernebbre a szövetségi vasút.
A mostani lapozós táblák jóval gyorsabbak, mint amiket Magyarországon ismerhet az utazó, hiszen az egész táblát egyszerre, pillanatok alatt képes a rendszer „átpörgetni”. Ennek ellenére vagy talán éppen ezért a fokozott igénybevételnek kitett táblák cserére érettek és a svájci vasút úgy döntött, hogy nem hasonló rendszerű új berendezésket helyez el a pályaudvarokon, hanem a lehető legkorszerűbb táblákat telepítik.
A forgalmas csomópontokban mindig fontos az utasok pontos és gyors tájékoztatása. A hangos mellett a látható információk is nagyon sokat segítenek az utazóknak
A lapozós berendezések az SBB szerint elöregedtek, nem felelnek meg a kor kihívásainak és üzemeltetésük is drága
Többek között St. Gallenben is lecserélik a régi táblákat. A haváriamonitor (jobb szélen) azonban marad
A helvét vasút összesen 44 nagy méretű táblát szerez be, amelyek a mostani tábláknál sokkal jobban olvashatók és tartósabbak. Ráadásul a lapozós táblák összesen elemenként körülbelül nyolcan lappal rendelkeztek és emiatt meglehetősen korlátozott az információadási lehetőség. A LED-es táblák esetében viszont nem okoz gondot a teljes körű és teljesen „vonatra szabott” tájékoztatás sem. Emellett pedig az amerikai Dakotronics Inc. által szállított táblák megtartják a hagyományokat és a svájci közlekedés társaságok által egymás között kidolgozott, elfogadott és alkalmazott szabványoknak is megfelel: a háttér továbbra is kék marad, a legtöbb adat pedig fehér színben jelenik majd meg.
A frissen megnyitott Durchmesserlinie Zürich HB alatti állomásán már az új monitorok fogadják a pályaudvar csarnoka felől érkező utasokat
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az első új táblák még 2014 november végén szolgálatba állnak Neuchâtel állomásán, majd folyamatosan halad a további tizenhat pályaudvaron a telepítés. Emellett pedig a kisebb forgalmú pályaudvarokon és a peronokon az utastájékoztató berendezéseket folyamatosan korszerű TFT-monitorokra cserélik majd a program keretében. Ezen berendezésekkel ugyancsak pontos és dinamikus tájékoztatást tudnak adni az utasoknak az SBB munkatársai.
Érdemes megjegyezni, hogy ezzel egy időben a MÁV-csoport a Keleti pályaudvaron korszerűsítette a vizuális és a hangos utastájékoztató rendszert, ahol szintén eltűntek immáron a vágányok végéről a lapozós rendszerű kijelzők.
Érdemes megjegyezni, hogy ezzel egy időben a MÁV-csoport a Keleti pályaudvaron korszerűsítette a vizuális és a hangos utastájékoztató rendszert, ahol szintén eltűntek immáron a vágányok végéről a lapozós rendszerű kijelzők.
Halász Péter