Kiselejtezett belga mozdonyokat vesz a RegioJet. A vasúttársaság az SNCB/NMBS 11-es és 12-es sorozatú gépeiből vásárol be.
Meglepő hírek láttak napvilágot: a cseh RegioJet – amely éppen Szlovákiában is terjeszkedne – a belga vasút „levetett” gépeiből bővítené a járműparkját. Persze, nem szabad itt holmi rozsdatemetőkre gondolni, bár azért az igaz, hogy a 11-es és a 12-es sorozatú gépek futottak már egy pár ezer kilométert a Benelux-államokban. Mind a két sorozatot az 1980-as évek közepén állította forgalomba a belga vasút.
A 11-es sorozatú, 1181–1192 pályaszámú gépekből összesen tizenkettő készült a La Brugeoise et Nivelles (BN) és a Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi (ACEC) közreműködésével 1985 és 1986 során. A 140 km/h-s sebességre alkalmas mozdony a belga 3 kV-os és a holland 1,5 kV-os egyenáramú hálózatról is képes működni. E gépek hordták a Brüsszel és Amszterdam között közlekedő Benelux-vonatokat egészen a belgák által bérelt TRAXX-ok megjelenéséig, 2009-ig. Ezután főleg belföldön, a csúcsidőszakokban vetette be őket az SNCB/NMBS. A mozdonyok vörösesbarna-sárga színezést kaptak, amely illeszkedett az NS által biztosított Benelux-személykocsikhoz. A hírek szerint a leendő vevő számára ezt a sorozatot átalakítják úgy, hogy 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is működhessen.
A 1190-es pályaszámú mozdony Rosendaalban, még 2008-ban
(fotó: Maurits90 / Wikipedia)
(fotó: Maurits90 / Wikipedia)
A 12-es sorozatból ugyancsak tizenkét mozdony készült 1986-1987 során. Az ugyancsak a BN és az ACEC koprodukciójában készült mozdonyok 160-as tempóra és 3 kV egyenáram mellett 25 kV 50 Hz-es váltóáram alatti üzemre is alkalmasak. Ezek a mozdonyok Belgiumból a franciaországi Lille városáig jártak, ám 2012-ben leállították a sorozatot, majd 2013-ban próbáztak már a gépek Csehország területén.
A 1206-os pályaszámú gép Schellebelle egy tehervonat élén 2009-ben
(fotó: Dh3201 / Wikipedia)
(fotó: Dh3201 / Wikipedia)
A Student Agency egyelőre nem kívánta kommentálni a híreket, de az biztos, hogy viszonylag rövid határidős üzletről van szó. Ráadásul az eladásra kínált mozdonyok karakterisztikája megfelel a RegioJet által támasztott követelményeknek – különösen annak tekintetében, hogy belföldön Brno felé és emellett Szlovákiában a Pozsony–Kassa tengelyen is terjeszkedne a társaság, ahol ezek a gépek könnyedén megfelelhetnek az elvárásoknak – ha már a ČD Railjet-kontingensét csökkentő német biznisz (a DB AG-val való együttműködés) nem jött össze nekik. Alighanem használt osztrák kocsikat húznának majd a mozdonyok, mivel az aradi személykocsikból nem érkezett meg még egy sem, elvégre nem sikerült tisztázni a finanszírozásukat. Kérdéses azonban, hogy az újonnan beszerzendő mozdonyokon mennyi és milyen mértékű átalakítást kell még elvégezni, hogy személyvonati üzemre alkalmasak lehessenek a cseh és a szlovák pályákon is.
Halász Péter