Újabb Railjet-vonatok vásárlása merült fel az ÖBB-nél. Bár 2011-ben lemondták a Siemensszel kötött szerződésben szereplő opciót, most azonban mégis újra kitört a sógoréknál a „Railjet-láz”. Jöhetnek az újabb szerelvények?
Az ÖBB gyorsabban bővítené, cserélné a távolsági forgalomra alkalmas járműparkját, mint tervezte. Egészen konkrétan újabb Railjet-vonatokat vásárolnának. Bár 2011-ben lemondtak a 16 darabos opcióról és csak összesen 51 vonatot vettek meg a Siemenstől, most mégis bevásárolnának a német konszern ingavonataiból.
Emlékezetes, a lemondott opciót végül a ČD vette át, ám hosszas huzavona ők sem hívták le az összes vonatot, különféle okok miatt mindösszesen csak hét vonatot rendeltek végül a tizenhatból. A megmaradt kilenc vonatra vonatkozó opciót venné most vissza a ČD-től az ÖBB – fogalmazott Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója. Emlékeztetett: 2011-ben azért döntöttek úgy, hogy az immáron a síelést népszerűsítő „railjet fifity-one” lesz az utolsó szerelvény, mert nem látták biztosítottnak a forrásokat a hét kocsis nagysebességű ingavonatok további beszerzésére.
Emlékezetes, a lemondott opciót végül a ČD vette át, ám hosszas huzavona ők sem hívták le az összes vonatot, különféle okok miatt mindösszesen csak hét vonatot rendeltek végül a tizenhatból. A megmaradt kilenc vonatra vonatkozó opciót venné most vissza a ČD-től az ÖBB – fogalmazott Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója. Emlékeztetett: 2011-ben azért döntöttek úgy, hogy az immáron a síelést népszerűsítő „railjet fifity-one” lesz az utolsó szerelvény, mert nem látták biztosítottnak a forrásokat a hét kocsis nagysebességű ingavonatok további beszerzésére.
Ötvenegy Railjet-vonata van az ÖBB-nek – egyelőre. Hamarosan megrendelhetik a további kilenc szerelvényt is
A vezérigazgató a Kurier számára adott interjújában most úgy fogalmazott: növekszik személyszállítás gazdaságossága, hatékonysága, nem minden ok nélkül való a kilenc vonat beszerzése. Emellett pedig némi nyomás volt a Siemens részéről is: ha már a csehek visszaléptek a vonatoktól, akkor „ócsóér” odaadnák az osztrákoknak is a szerelvényeket. Persze, ez csak relatív olcsóság, egy hét kocsis vonat még mindig tízmillió euró körüli összeget kóstál. A tervezett üzletre azonban még még rá kell bólintani az oszták vasút felügyelőbizottságának is, de ennek ellenére a cégvezetés bizakodó és előzetes tárgyalásokat folytatnak a Siemensszel a járműbeszerzés részleteiről. A felügyelőbizottsági döntés után lehet csak beszélni a szállítás pontos ütemezéséről, így még nem tudni, mikor állhat forgalomba az 52-60. Railjet-szerelvény.
Railjet-találkozó Wien Meidlingben. Tovább bővülhet a Jeti-flotta
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Megjegyzendő: a ČD június 15., a nyári menetrend életbe lépése óta egyelőre két EuroCity-vonatpárt ad a saját Railjet-szerelvényeivel – és az ÖBB mozdonyával –, decembertől pedig Prága, Bécs és Graz között járnak majd a kék-fehér vonatok, így érthető, hogy az ÖBB sem akar lemaradni a csehek mögött.
Az ÖBB több távolsági forgalmú járműveinek cseréje az évtized végén kezdődhet, ehhez azonban legalább egymilliárd eurónyi „kezdőtőke” kell
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Mindeközben persze folyik a távolsági járműpark teljeskörű cseréjének tervezése is. Christian Kern szerint az utasszámok emelkedése – 2013-ban csak a Railjetek esetében 1,6%-os, az IC-k esetében 3%-os bővülésről tett említést a vezérigazgató csak a Westbahnon –, így a tervek szerint az évtized végére elindulhat a távolsági flotta cseréje. Ez azonban komoly beruházást, legalább egymilliárd eurót jelent majd. Ha kétszázmilliót sikerül faragni a költségeken, akkor talán egy évvel korábban is jöhetnek a még csak az álmokban létező új vonatok az ÖBB-hez. Addig viszont ott lesz a további kilenc új Railjet.
Halász Péter